[Linux] Ynt: [Linux] Re: Ynt: Linux neden gerçekte bedava değil - En Önemli 10 Neden

From: Superonline (ykarslioglu@superonline.com)
Date: Mon 18 Jun 2001 - 00:36:27 EEST

Merhabalar;

Adınızı bilemediğim için size özel olarak hitab edemiyorum, kusura bakmayın.
Sizin görüşlerinize, her insanın fikrine duyduğum kadar saygı duyuyorum.
Fikirlerinizi yansıtma biçiminizi de herkesin önünde yargılayacak makamda
değilim. Ancak tartışma listesi deyince benim aklıma şunlar geliyor:
(yanlışım varsa düzeltiniz, eksiğim varsa da tamamlayınız lütfen):

1- Belirli bir konuda soruların sorulduğu,
2- Bu sorulara aydınlatıcı cevapların verildiği,
3- Bir sorunu çözmek için birbirine alternatif olabilecek fikirlerin ortaya
konulduğu,
4- Bu fikirlerin yine entellektüel bir emek sarfedilerek en doğru olana
ulaşıldığı,
5- Zaman içindeki bilgi birikiminin, düzeyine bakılmaksızın herkesin ortak
kullanımına sunulduğu,
6- Ancak kollektif çalışma ile gerçekleştirilebilecek projelerin planlandığı
ve denetlendiği,
7- Bütün bunların "adeta aynı fiziksel ortamı paylaşıyormuşçasına" geniş bir
hoşgörü atmosferinde yapıldığı sanal ortamlardır. Öyle ki; hiçkimse böyle
bir ortamda gerçek kimliğini gizleme gereği hissetmez :-)

Bence en önemlisi belki de son yazdığım madde olmalı. Şimdi, doğal olarak
tartışma listelerinde hep daha iyi olana doğru bir ilerleme olmalı. Sizin
yazdıklarınızdan anladıklarım şu. Linux işletim sistemi henüz bir embriyo.
Dolayısı ile özel ilgi gerektiriyor. Gelişimini tamamlamamış olan bu sistemi
özellikle son kullanıcının işine yarayan görevlerde kullanmak bu listede her
zaman dillendirildiği gibi "kolay" değil. Oysa onlarca yıldır kendine sağlam
bir yer edinmiş başka işletim sistemleri var. Onları kullanmak gene bu
listede sıkça iddia edildiği gibi daha fazla baş ağrısı yapmaz.

Şimdi size sormak istiyorum. Linux işletim sisteminin ülkemizde
yaygınlaşması için çalışanlar, Linux' u sizin deyiminizle LILO' yu
yükleyememe pahasına tercih edenler, başını gözünü yararak da olsa evlerinde
bu işletim sistemini kullanmak isteyen basit ev kullanıcıları (yani ben);
sizin sözlerinizden ve iddialarınızdan, bu konuda bir adım daha ileri
götürecek tarzda nasıl bir çıkarım elde edebilirler?

İsterseniz ben cevap vereyim: Ben yazılım geliştirme uzmanı değilim.
Olsaydım baş ağrıtan konularda kod yazarak ya da düzeltmeye çalışarak
faydalı olabilirdim. Ama çok şükür bu konuda hiçbir zorunluluk olmaksızın
gece-gündüz çalışan arkadaşlarımız var. O halde kullanıcı olarak ne
yapabilirim? Eğer zaman ayırabilirsem yerelleştirme çalışmalarına
katılabilirim (eğer ecnebilerle tartışabilecek düzeyde yabancı dilim varsa
:-). Bir başka alternatif de Henüz bir embriyo da olsa (şahsi düşüncem öyle
olmadığı yönünde) Linux işletim sistemini kullanarak gördüğüm hataları
ilgili arkadaşlara bildirir ve bir sonraki sürümde düzeltilmesini sağlarım.
Ya da insanlara böyle bir işletim sisteminin var olduğunu duyurabilirim. Ben
kendi adıma elimden geldiğince ve bilgi düzeyime uygun şekilde yukarda
saydığım yöntemlerle Linux' un Türkiye' deki gelişimine katkıda bulunmaya
çalıştığım düşüncesindeyim. Çevremde etkileyebildiğim insanlar birer ikişer
sabit disklerinde Linux' a yer açmaya başladılar. Kısa bir süre sonra kendi
bölümümdeki makinelerin büyük çoğunluğuna Linux işletim sistemi yüklenmiş
olacak. Neden mi? Çok basit....

Kısa bir süre önde Azerbaycan Linux kullanıcıları grubundan Dr. Vasıf
İSMAİLOĞLU demişti ki: "Azerbaycan' ın sokağa atacak parası yoktur. Aynısı
ikinci vatanım için de geçerlidir." Bu fikre sonuna kadar katılıyorum. Eğer
benim gibi düşünen insanlar olmasa idi bu liste de olmayacaktı. Treni
kaçırmış değiliz. Pek yakında Almanların SuSe' si, Fransızların Mandrake' si
gibi bizim de kendimize ait bir dağıtımımız yani ulusal bir işletim
sistemimiz olacak. Bu dağıtımın adı, bunu kimlerin yapacağı, bu işten ne
kadar para kazanacakları (yani köşeyi dönüp dönmeyecekleri :-), kanımca hiç
ama hiç önemli değil. Ben yalnızca bu büyük işi yüklenecek arkadaşları
tebrik edebilirim. Bu işetim sistemi üzerinde çalışan ve küçük-orta- ve
büyük işletmelerin ihtiyaçlarına cevap verebilecek kaliteli Türkçe
yazılımlar da geliştirilecek. İşte o zaman paramız sokağa atılmamış olacak.
Bilişim sektöründe gene büyük paralar akacak. Ama o paralar, hoş bir rekabet
ortamında, bizim ihtiyacımızı en iyi biçimde karşılamak için kafa yoran Türk
yazılımcılarının alın terlerinin karşılığı olarak ülkemizde kalacak.

Çok uzattığımın farkındayım. Ancak sizin LILO' yu kuramamanız ve neden
kuramadığınız yönünde ürettiğiniz her olumlu fikir bu düşü biraz daha gerçek
yapacak.

Eğer Linux' un gelişimine katkıda bulunmak adına gerçekten birşeyler yapmak
niyetindeyseniz, buyrun meydan sizin... Liste de sizin. Ama, sevgili Serdar
KÖYLÜ' nün MS hakkındaki düşüncelerini siz katılmasanız ve son mesajındaki
biraz folklorik bulsanız da ifade etmesine izin vermek kaydıyla :- ))

Çok uzattığım için tüm liste üyelerinden özür dilerim...

Dr. Yıldırım Karslıoğlu
GATA Patoloji Anabilim Dalı Uzm. Öğc.

ykarslioglu@superonline.com