[LINUX:25714] Re: yeni linux'cunun problemleri

From: Egemen (dr@drvermidon.com)
Date: Thu 22 Feb 2001 - 23:57:37 EET

Merhaba;

> selam arkadaslar
>
> cicegi burnunda bir linux kullanicisiyim
> linux'a once makineme mandrake 7.2 kurarak girdim. fena degildi. ama yavas
kaliyordu. daha sonra >denemek icin red hat 7.0 kurdum. daha hosuma gitti.
ama sorunlar da basgosterdi. simdi sorularim sunlar:
> 1. mandrake 7.2 gergekten bu kadar hantalm mi ve red hat nicin bu kadar
hizli. sorun benden mi yoksa >dagitimdan mi kaynaklaniyor. ve iste beylik
soru geliyor; hangi dagitima devam etmemi onerirsiniz. (her >ikisnin de
ingilizcesini kullaniyorum, makinem 128 mb ram p3 550, tnt2, live value, us
robotics fax/mod)

 Mandrake windows'un yerine gecmeye calisan(bunuda linux icin yazilmis
bircok tool'u default barindiran) bir linux surumu. Bunda da yeterince
basarili zira istenildigi takdirde mandrake'yle default gelen programlari
herhangi bir surumede kurabilirsin. Mandrake bunlari rpm haline getirip
optional kurulabilir yapmis.Redhat ise LinuxConf(neyazikki birsuru bug'i
olan) ile tum ag ve diger configurasyonlar icin bir control panel
hazirlayarak mandrakenin bir adim onune gecmis diger unix ve windows tabanli
programlarin linux versiyonlarinin bulundugu program firmalarinin
(checkpoint , oracle ,vs) destek verdigi neredeyse tek surum.(Suse biraz
daha geriden geliyor, slackware ise yok bildigim kadariyla listede). Yeni
bir kullanici olarak sana onerebilecegim Mandrake ama neden sisteminin tum
ozelliklerini saydinda hdd'nin buyuklugunu belirtmedin:)
Mandrake altinda bircok program var ve bunlari kurup ogrenmen 1. tavsiyem
olacaktir sana. Ama once temel unix komutlarini ve kavramlarini ogren
derim.GelecekLinux diye bir surumumuzde var ama ingilizcen varsa eger
tavsiye etmem temel acisindan....

> 2.mandrake makinemde windows 98 kurulu olan quantum'un 4 ayri disk
partitionunu da .../mnt dizini altinda kendiliginden tanirken red hat sadece
kendisinin kurulu oldupu seagate diskini taniyor. diger diski mount -t vfat
komutu ile tanitmaya calistigimda sadece hda1 bolumunu goruyor ve ayni
diskin diper partitionlarini "hda zaten mount edilmis durumda" gibi bir
mesaj vererek tanimiyor.

Genel olarak bir linux sistemini kurdugunda /etc/fstab adli dosyada sistemin
acilirken hangi partitionlari , hangi dizinlere ve ne tur
settingslerle(quota, writable , readeble, vs) mount edilecegini belirtir.
bir partitionu mount ederken "mount /dev/hdan(n=partition number)" olarak
mount edebilirsin. Eger linux'u acip login olduktan sonra bir partition
yarattiysan ve her ne yaptiysan da mount edememissen muhtemelen
kernel'indeki bazi ayarlardan dolayidir. Bunun icin linux'u restart etmen
gerekebilir(bunun sebebi baska problemlerde olabilir).Ama sana bu arada
kisabir yol. Eger sistemine login olduktan sonra atiyorum 10 partition
yarattiysan ve bunlarin hepsini /etc/fstab dosyasina gir ve "mount -a"
komutuyla bircirpida hepsini mount et.Senin soruna gelince Redhat'in
kurulusundaki fdisk'e guvenme veya kurulum sirasinda text based fdisk 'le
calis. ve sakina sakin fdisk /dev/hda1 gibi bir komut verme dalginliga
gelip. "fdisk /dev/hda"
Eger diskinin diger partitionlarini windows altinda fdisk ile ayirmissan
bazen problem cikabiliryor. Sana tavsiyem Lilo 21.x.x versiyonunu kurman
hemen ve tum disklerini lilo ile custumize etmen.. Cunku fdisk komutunu
verdigin anda diskin 1024 cyclinder den buyukse direk bir mesaj verir ilk
tepede ms-dos da bazen tanimlanamayabilir benim yarattigim setup tarzinda...

> 3.internet baplantisinin linux'ta windows'a gore daha hizli oldugunu
duymustum. fakat bende mandrake'de neredeyse windows'un yarisi kadar
gerceklesti. red hat'ta browserler sitelere baglanamadik diye bir mesaj
gonderdi (DNS numaralarini dogru girdim). bu hiz yavasligi nicin olur.

Muhtemelen kernel ayarlarindan , arka planda tum daemon'larin calismasi(ki
linux'u kurarken bir daemon'da kurmussan %80 sistem acildiginda arka planda
servisini baslaticaktir) gibi nedenler olabilir. Ornegin cogu kullanicinin
yaptigi gibi tum SVGA library'nin yuklenmesi(linux'un destekledigi tum ekran
karti driver'lari gibi:)
Bu kernelini sisireceginden yavaslayabilirsin. Sanirim linux.org.tr de linux
ve performans adli ufak bir documan olucak. Oradan da faydalanabilirsin...+
"top" komutu verip biraz da olsa sistemin performasini dusuren daemon'larin
listesini kendinde gorebilirsin. Calistirdigin da "s" e basip "1" yazarsan
her saniyede ekran refresh olur.

> 4. mandrake'de netscape "unable to locate www..." gibi bir mesaj
gvnderirken coqueror her siteye girebiliyor. red hat ise hic bir browser'i
calistirmiyor. fakat ping komutu gayet iyi cevap veriyor.

Eger dediklerin dogruysa sorun buyuk olasilikla netscape'den
kaynaklaniyordur. Ayarlarda direct connection'in secili olup olmadigina
bakmani soylemekten baska bir ayrinti gelmedi aklima. Onun haricinde
coqueror'in baglanipta netscape'nin baglanmamasi icin bir neden goremedim.

> 5. son olarak red hatta linuxconfig programi calismiyor.
>
> evet farkindayim cok oldu. ama bu yolu bize siz kidemli linux dostlari
gvsterdiniz. cevap verme kulfetine de katlanirsiniz sanirim.

Evet bu daha da zor bir soru:) LinuxConf'la iligli gerekli modulleirn yuklu
olmadigini kontrol edebilirsin veya www.freshmeat.net adresinden
linuxconf'un yeni versiyonunun ciktigini az once gordum. Ordan indirip
kurabilirsin. Sanirim 2.si daha guzel olur...

Iyi Calismalar...