[LINUX:25143] Re: cgi-bin - permission

From: Ferhat Can (canferha@hotmail.com)
Date: Sat 10 Feb 2001 - 15:24:46 EET

>From: Ahmet Tay <ahmettay@yahoo.com>
>Date: Fri, 9 Feb 2001 19:40:34 +0200 (EET)
>
>Merhaba arkadaslar,
>virtualave.net ' ten ugrasitiigim cgi lari denemek icin acc. aldim.
>tamam güzel ... ama biraz kurcalarken cgi-bin dizinini
>permissionlarini degistirdim. soonra 666 700 755 770 ne denediysem bi
>türlü
>olmadi.. ya böyle bir dizin yok diyor , ya da dizini kullanmaya yetkiniz
>yoktur diyor.
>cgi-bin 'in degeri ne olmalidir?
>Birde birileri mümkünse bunlar hakkında ufak bilgi verebilirmi ?
> [...]

   Slm,
Bildiginiz gibi Linux'ta bir dosyaya ya da dizine uc kullanici kumesi- nin
erisimini saglayabilirsiniz. Ilki dosyayi yaratan(owner), digeri dosyayi
yaratanin bagli oldugu grup(group) ve sistemdeki diger bireyler(other).
Dosya ile ilgili haklarda: okuma(r), yazma(w) ve calistirma(x)olmak uzere uc
tanedir. Sonuc olarak her dosyayin ownership'ini 3x3 = 9 harfle belirtmek
gerekir. Ornegin rwxr-xr-- ownership'i kullanicinin dosyayi okuma, yazma ve
calistirma haklarina sahip(ilk uc harf rwx); dosyayi yaratan kisiyle ayni
grupta bulunan sahislarin(r-x), dosyayi okuma ve calistirma hakkina
sahitptir ve son olarak sistemdeki diger bireyler sadece dosyayi okuma(r--)
hakkina sahitir. Ama haklar genel olarak ikilik sistemde verilir. Bunu
yapmak icin de ucerli hak gruplari ikilik sayma sisteminden onluk sayma
sistemine cevrilir. Ornegin 754 haklarina sahip bir dosya 7=(111)2; 5
=(101); 4=(100)yukaridaki durumu kullanir. ls komutu verdigin zaman dosyayla
ilgili haklar ilk sutunda 10 karakterden olusan bir dizi olarak verilir. Ilk
karakter, dosyanin dizin mi, dosya mi, link mi... oldgunu gosterir. Geri
kalan 9 karakter de haklari veiri. Bu arada 800 diye bir hak olamaz cunku 3
basamak kullanilarak ikilik bir sistemde yazilacak maximum sayi 7'dir :-B)
  Iyi calismalar...