[LINUX:19986] Yine Turkce, illede Turkce ...

From: Mufit Eribol (meribol@ere.com.tr)
Date: Sat 30 Sep 2000 - 16:57:32 EEST

Sevgili Liste Uyeleri,

Bendeniz iki seneye yakin bir süredir Linux'la ilgileniyorum. Fakat her
seferinde ve her yeni versiyonda Turkce font problemleriyle maalesef bogusma
halindeyim. Linux ogrenme
yerine enerjimin buyuk bir kismi Turkce fontlari dogru durust cikarma
mucadelesine gidiyor. Gecen gun Mandrake 7.1i kurayim dedim. Fakat birkac
tam gun bununla ugrasmama
ragmen maalesefmuvaffak olabilmis degilim.

Bu listede ve diger web sitelerinde buldugum tum önerileri hayata gecirdim.
Bunlari belirtmekte yarar goruyorum:
- Acilista DrakFont'u kapali tut.
- /etc/X11/fs/config deki tum ISO8859-9 ile biten satirları en üste al.
- K desktop ta language yi Turkce yap.
- K desktop ta Font olarak Lucida ve Courier'i kullan.
- K desktop ta karakter setini ISO8859-9 yap.
- International keyboard'a Turkce Q yi ekle. Advanced tan "Codes for PC
Keyboard with Windows keys" i seç. Startup tan Autostart ve docked seç.
- İlgili uygulama programinda karakter seti olarak ISO8859-9 u seç.
- /usr/X11R6/lib/X11/locale/iso8859-1 dizinindeki dosyalari
/usr/X11R6/lib/X11/locale/iso8859-9 dizinine kopyala.
- Mandrake'yi kurarken Ingilizce olarak kurulum yap.
- XF86Config dosyasinda FontPath "tcp/unix:-1" satiri basina malum 3 Turkce
font satirini ekle.
- Turkce fontlari CD'den kur.

Arkadaslar, yukaridaki satirlari sizlere durumun yeni baslayanlar icin ne
kadar karmasik olabilecegini anlatmak icin yazdim. Boluk porcuk her yerde
birtakim bilgiler var. Bunlari
israrla, defalarca tekrar ederek ve akla gelebilecek her turlu
kombinasyonla yapmama ragmen bir sonuc alabilmis degilim. Hala yumusak g ve
"shé" karakterlerinde sorun var.
Aslinda sorunun temelinde iso8859-9 karakter seti K Desktop Fonts ta
drop-down menude cikmamasi var. Bu da fontlarin dogru kurulamadigi anlamina
geliyor. Hem manual hem de
kurulusta bu fontlari kurmam nedense yeterli olmuyor.

Arkadaslar, bu konu uluslararasi usenet forumlarinda cozülebilecek bir sey
degil. Cunku Turkce font, Turkce konusanların bir sorunu. Elimde bir suru
Linux la ilgili Ingilizce kitap bu
konuda bir ise yaramiyor. Dolayisiyla problemin cozum yeri burasi.

Hepinizden cok rica ediyorum. Ben yaptim oldu cinsinden ifadeleri bir tarafa
birakarak, Linux a yeni baslayanlarin anlayacagi bir sekilde (foolproof),
belli basli dagitimlar icin
versiyon bazinda kurulustan itibaren madde madde belirtilip bir web
sitesinde referans olarak ilan edilmesinin Linux un ulkemizde
yayginlastirilmasi acisindan buyuk faydasi var. Bu
bir cesit bir mini How-To olacak. Linux a hakim arkadasların bu konudaki
ilgisi ve yardimlari her zaman sukranla anilacaktir.

Hepinize sevgi ve saygilarimi sunarim.

Mufit Eribol