[LINUX:19950] Re: Ynt: Re: Ynt: Bazi sorular (fwd)

From: Devrim SERAL (devrim@tef.gazi.edu.tr)
Date: Mon 25 Sep 2000 - 15:21:29 EEST

On Mon, 25 Sep 2000, Mehmet TARIMCI wrote:

> Tamam haklisiniz LinuxConf stable bir program degil, o zaman webmin var
> hem daha kararli hemde dunyanin heryerinden yonetimi kolaylastiriyor.
> Neden illa kullanici arabirimi oneriyorum?
> Eskiden ilk okullarda ilk once alfabedeki harfleri ogretip, sonra heceleri
> ve
> cumleleri ogretirlerdi. Bu yonteme tume varim diyoruz. Bu yontem
> ogrenilmesi
> zor bir yontem. Simdi ise ilk okullarda birinci sinif ogrencilerine tumden
> gelim yontemi ile okuma-yazma ogretiliyor. Ilk once olusmus bir yapinin
> [...]
Selamlar,
Acikcasi tumden gelis yontemini hic sevmedim hic sevmeyecegim'de..
Belkide tume varim efortundan geldigim icin boyle dusunuyorumdur.. :)
Ama sunu soylemeliyim ki Eger bir kullaniciyi Admin olarak yetistirmek
istiyorsaniz en iyi yontem sistemi sifirdan ogretmektir.
Simdi bunu neden soyluyorum derseniz:

* Eger Direk olarak GUI yada Text Application Toollari kullanirsa
digerlerine gecme geregini hicbirzaman duymayacaktir.
Yada gecmeye calissa bile nasil gececegini bilmeyecektir. Ornegin NT'nin
karsisina gecip iki tiklama yapan herkes kendini NT Admini saniyor.. Ama
bu adamlarin kacta kaci trouble shooting yada NT Registry icinde
oynayabiliyor?

* System admini olmaya kalkan biri sorun cozmenin her yolunu ogrenmelidir.
Ornegin ben eskiden vi kullanmayi bilmiyordum hatta su anda tam manasiyla
kullanmayi da bilmiyorum ama Ornegin Baska sisteme gectiginizde Joe,pico
filan bulamassiniz.Yada disketten yada CD'den acip sistemi kurtarmasini
ogrnmeli.. Bunlar linuxconf yada X uzerindeki cicili bicili programlarla
olmuyor.

* System admini gerektiginde her turlu programi sisteme yukleyebilmelidir.
Bunun icin Redhat tabanli sistemlerde RPM , Debian'larda ise DEB paket
yonetim sistemini bilmelidir. Ama ornegin kurmak istedigi yazilimin RPM
paketi filan yoksa o zaman kendi programi derleyip uygun yerlere
yuklemelidir.

* System hiyararsisini cok iyi bilmelidir. /etc /var /home /usr'nin icine
neler yuklenecegini cok iyi kestirmelidir. Ayrica neyi nerde bulacagini da
bilmek onemlidir.

Bunlari soylerken kimsenin gozunu korkutmak istemiyorum. Eger yuksek
duzeyde Linux ogrenmek istiyorsaniz bunlari ogrenmek gerek . Yok ben
sadece X kullanip Internete baglanacagim diyorsaniz o zaman yukarda
saydiklarimi unutun. Ama bu sekilde bence calisma Windowstan farkli
olmayacaktir.

iyi calismalar
dS