[LINUX:21999] Re: Re: linux parali mi oluyor

From: Serdar KOYLU (skoylu@altavista.com)
Date: Tue 21 Nov 2000 - 20:40:41 EET

On Tue, 21 November 2000, Onur Kucuk wrote:

> --- Sancar Saran <saran@ktg.com.tr> wrote:
> Gerci yazdiginiz "onlar parali olmus ben niye
> olmayayim" zinciri bana cok da sacma degilmis gibi
> geliyor. Acikcasi linux kernel i ucretli olursa, yavas
> yavas da olsa linux dagitimlarinin da yeni
> versiyonlarinin ucretlenebilecegini dusunuyorum.
> Sonucta bu bir birlik, zincir, halkasi bir yerden
> koparsa onemli degil, ama bir kac yerden koparsa
> zincir tamamen kirilabilir.
>
> Peki, linux kerneli, gercekten de artik " hic "
> ucretli olmayacak mi? Yanlis hatirlamiyorsam bir
> yerlerde linux un Linux Trovalds adina Registered
> [...]

Selamlar..

Yillar once Linux vs. ortada yokken GNU vardi. Pek cok arkadas o donemi pek bilmez. Linux, minix'ten turetilmeden once GNU kendi UNIX'ini gelistirme yolunda bir hayli yol katetmisti. Linux, GNU'nun sancak gemisi oldu daha sonra. Tabii ki Kendi UNIX birikimini ortaya koyarak. GNU Listesinden Torwalds'in forward mail'i geldikten sonra, bu listedeki gibi cesitli tartismalar sonunda bu noktaya gelindi. Linux'a destek verelim, yok linux adam olmaz sunu yapalim gibi baya hararetli tartismalar oldu. Dun gibi hatirlarim, bir disketi okutacak kadar bir sey yapmak isterken, iste network olsun, terminal yonetimi olsun vs. vs. diye diye Linux bu noktaya geldi. En buyuk etken de bazi patentli teknolojilerin (nfs gibi) Bu kendi halinde ugrasan gruba acilmasi oldu. O donemde kimse Boyle bir sistem olacagini dusunmuyordu, aklimizdaki biraz heves, biraz ben bu isi beceririm egosu, biraz da akademik dusunceydi. Ama iste sonuc ortada..

Peki patent meselesi ne olur ? GNU bugun resmi bir kurumdur. Asil sahibide FSF vakfidir. Vakif senedinde acikca GNU'nun herkese acik oldugu yazar. Bu durumda bu vakif kapansa dahi, GNU lisansli programlar free olmaya devam edecektir. Ortada mevcut birikim, IBM gibi devlerin yatirimlari vs. gene olacaktir. Torwalds dese ki ben patentimi kullanacagim, onemli degil, bir kac ay icinde Linux'un yerini dolduracak bir X olusturulacaktir. FreeBSD'yi hatirlayin. GNU, zaten "GNU is NOT Unix" demektir, sadece AT&T'nin tekelini kirmak icin bu adi almistir. Ayrica Turkiye'de oldugu gibi Dunya'da pek cok kurum Linux'a destek vermektedir. NASA, Cin Hukumeti bunlardan birkacidir. Bu sebeple adi Linux olmasa da, Linux felsefesi hep olacaktir. Sahsi gorusum Torwalds'in Linux'u patent altina almadan daha cok para kazanabilecegi. Linux satmaya cikarsaniz, Solaris, AIX gibi devleri rakip olarak gorursunuz bir anda arenada. Oysa RedHat gibi bir dagitim olusturup satsaniz, ayni parayi kazanabilirsiniz. Cunku donanim destegi gibi k
onular icin yapacaginiz harcamalar karinizdan kulliyetli bir miktar alir gider. Simdi oldugu gibi gonullu driver yazicilar da bulamazsiniz. En temiz yol, GPL olmayan bir dagitim uretip (TurboLinux ve Cobalt'in var..) bunu pazarlamak olabilir.

GNU'nun ilk gunlerinden beri takipcisi, yeri geldiginde katilimcisi olarak bu konuda hic bir endiseniz olmasin derim. Linux devrimsel degil, evrimsel bir olgudur; boyle olgular kendini hazmederek yerlesir ve kalici olur. BeOS'ta bedava ama Linux olamiyor, cunku henuz o evrimi yasamadi. FreeBSD evrim cevrimine girdi; cok yakinda o da yerini alir kendi segmentinde..

Bu arada Linux'u SIKBOGAZ edebilecek bir gelisme hala gundemde, Patent haklari meselesi. Bu meseleye gereken tepkimizi koymazsak Penguen buzlarin arasinda SIKISIP kalacak. Lutfen biraz daha gayret derim bu konuda.. Asagidaki sayfalara bir goz atin mutlaka. Ve lutfen destekcisi olun..

http://www.freedevelopers.net/
http://209.249.55.157/

Saygi ve sevgiler..