[LINUX:15228] Re: sendmail ile ilgili

From: Onur Safak (onur@postproduction.com.tr)
Date: Wed 03 May 2000 - 15:13:21 EEST

    Iste sonunda ! Yahu gerçekten de olayi dolandiricilik gibi bir hale soktunuz giderek. Sonuçta ben kendi sirketimde, mail adreslerini sadece is yazismalari için ayirabilir, sirkete ait bu mail adreslerinden disari giden yazilari denetlemek isteyebilir, kullanicilarin sevgililerine yazacaklari mail leri webden atmalarini isteyebilirim. Bu isi CC ye birakmak dogru olmaz, çünkü o zaman olay denetleme olmaz. Sirket adina yapilan yazismalarin denetlenmesi son derece mantikli hatta orta ve büyük ölçekli firmalarda gayet te gerekli olabilir.

    Form olayina gelelim. Burada yapilmak istenilenin form ile pek bir ilgisi bulunmuyor. Diger taraftan yapilmak istenen is/siparis takibi gibi birsey olsaydi dahi bazen maillerin saklanmasinda fayda vardir, hersey formlarla olmayabilir. Yazismalarin tümünün standart ögeleri içeren (örn. siparisler) türden olmasi yönünde birsey yok. Örnegin bir müsteriden gelen "Çalismalariniz beni yeterince tatmin etmedi, birkaç gün içerisinde kesin fikrimi belirtecegim" gibi bir mail yüzünden bu konuda bir form yaratip içine belki de sadece bu maildeki bilgileri yerlestirmenin hiç bir anlami olmayacaktir. Örnegin günde yüzlerce maillik siparis almayan, sadece ayda birkaç maillik is alan türden bir isyerinde (ciddi maliyetli büyük ve az is aliniyorsa mesela) form yerine maillerin saklanmasinda veya her ikisinin de bulunmasinda çok ciddi fayda vardir. Bu türden bir isyerinde mailleri yedeklemek hammallik olmayacak, aksine müsterilerin daha sonraki yazismalarinda "ben öyle demek istememistim", "yanlis anlamissiniz", "siz bana falanca bilgiyi göndermediniz" gibi süpheleri kaldirmanin tek yolu maillerin saklanmasidir. Örnegin biz mailleri yedekliyoruz, ve bu kesinlikle hammallik gibi gelmiyor, simdiye kadar çok kez hayatimizi kurtardi. Karsi tarafta bir holding çalisaninin, sefine "bana gerekli dökümanlari göndermediler" diyerek kendi hatasini sizin sirketiniz üzerine atmasi, gönderilen maillerin yedeklenmesi sayesinde engellenebilir ve siz de yazdiginiz maili bir kere daha kontrol etme sansina sahip olursunuz.

    Son olarak sirket çalisanlarinin denetlenmesi bazen bir çalisanin, birlikte is yaptiginiz bir firmaya "biraz daha özenli çalisin" gibi bir ültimatom göndermesini önleyebilir, ve yanlis birseyler gitmediginden emin olursunuz. Kisacasi çalisanlarin karsi tarafa yazarken kullandiklari dilde biraz daha dikkat etmesini, sirket adina yanlis seylerin gönderilmediginden emin olmanizi saglar.

    Bütün bunlarin teker teker ele alinmasina bile gerek yok ayrica. Sonuçta mailler is yazismalari için kullanildigina göre takip edilmesinde en küçük bir zarar dahi bulunmamakta. Olaylara kaskati bakmak yerine biraz daha genis açili düsünmekte her zaman fayda vardir.

Iyi çalismalar...

Onur Safak / QuaRizzma
e-mail 1: onur@postproduction.com.tr
e-mail 2: osafak@usa.net