[LINUX:16956] Linux'tan para kazanilir mi?

From: Serdar Soydemir (serdars@ixir.com)
Date: Thu 15 Jun 2000 - 23:32:57 EEST

Bu "Linux'tan para kazanilamaz" lafi son zamanlarda listede cok fazla
gecmeye basladi ve bu isle ugrasan, bu isle gecimini saglamayi dusunen
beni cok rahatsiz ediyor. Linux.org.tr'nin Ana Sayfa'sinda kocaman bir
www.gnu.org linki olmasina ragmen, nedense bu listede bu konuda atip
tutanlarin hicbiri bir kere gidip de bu siteyi incelememis,
anlatilanlari okumamis. 1-2 anahtar cumle secip buraya kopyalayacagim,
umarim bundan sonra ortalikta "Linux beleştir ondan para kazananlarin
elleri kirilsin" kafasıyla dolaşıp bu topluluğa zarar verenlerin de
sesleri kesilmiş olur:

" Actually we encourage people who redistribute free software to charge
as much as they wish or can. If this seems surprising to
you, please read on. " --> http://www.gnu.org/philosophy/selling.html

Türkçesi, özgür (beleş değil) yazılım dağıtan herkesi bu işten
istedikleri kadar ya da mümkün olduğu kadar kazanmaya teşvik ediyoruz.

" The word ``free'' has two legitimate general meanings; it can refer
either to freedom or to price. When we speak of ``free
software'', we're talking about freedom, not price. (Think of ``free
speech'', not ``free beer''.) Specifically, it means that a user
is free to run the program, change the program, and redistribute the
program with or without changes. "

Türkçesi, bir yazilimin free (özgür) olmasi beleş olacagi anlamina
gelmez. Ozgur yazilim, kullanicinin programi ozgurce kullanabildigi,
degistirebildigi ve dagitabildigi yazilimdir. Yani FREEWARE, free
software degildir! Ama 50$ verip aldiginiz SuSE free software'dir!

" Since free software is not a matter of price, a low price isn't more
free, or closer to free. So if you are redistributing copies of
free software, you might as well charge a substantial fee and make some
money. Redistributing free software is a good and
legitimate activity; if you do it, you might as well make a profit from
it. "

Türkçesi, özgür yazilimin kazanilan parayla bir alakasi yoktur, o yuzden
yazilim ucuza satilmis ya da daha pahaliya satilmis bir seyi
degistirmez. Daha ucuz olmasi ozgurlugunu arttirmayacagi gibi, daha
pahali olmasi da ozgurlugunu azaltmaz. Ozgur yazilimi kopyalamak ve
dagitmak iyi ve yasal bir islemdir, ve bundan para kazanmanizda herhangi
bir sakinca yoktur. Isi CD kopyalamak olan adam 2.5 milyona Linux CD'si
satabilir, isi Linux'a support saglamak olan sirket 7 milyona satabilir.
CD kopyalayan adama derdinizi anlatamazsiniz, support veren sirkete
telefonunuzu acar sorununuzu cozersiniz. Olay bu kadar basit.

Bunlar linux.org.tr'nin ANA SAYFA'sindaki kocaman linkten ulasilan
www.gnu.org sitesinde yazan yazilar! Umarim bu tartisma burada son bulur
ve bir daha kimse "Linux'tan para kazanilamaz" gibi kraldan kralci
olmaya hevesli laflarla ortaya cikmaz...