[LINUX:16955] RE: Remote Process

From: Umut Gökbayrak (umutgokbayrak@operamail.com)
Date: Thu 15 Jun 2000 - 22:17:49 EEST

Merhaba,
Bir zamanlar bu konuya ben de bir proje nedeni ile cok ugrasmis ve aynen
Novell gibi harddisksiz makinelerde Linux isletim sistemini grafik modda
kullanabilen aptal terminaller yaratma isine girismistim. Sonuc basarili idi
ve Linux ile neler yapilabilecegine bu asamada tanik olmustum.

Ilk olarak NFS mantigini ve NFS kok mantigini anlamaniz gerekiyor. NFS kok
dosya sistemi makineyi bir disketten veya boot romu bulunan ethernet kartindan
boot ettiginizde sizin daha onceden belirlediginiz bir makineye baglanarak
sanki / dizini bu makine icinde belirlenmis bir dizinmis gibi gostermeye
yariyor. Ayrintili bilgiyi buraya sigdiramayacagim icin NFS-KOK HOWTO' sunu
okumanizi onermek durumdayim.

Isterseniz aklimda kaldigi kadari ile olayin detaylarina gireyim.
1. Ilk olarak icinde minimum ihtiyaca cevap verecek bir kernel derlememiz
gerekli. Bunun minimum olmasinin nedeni bir diskete yaninda pek cok dosya ile
birlikte sigdirmaya calisacak olmamiz. Sadece NFS ve network islemleri
haricinde hicbir seyi bu kernele dahil etmenize gerek yok. Yarattigimiz
kerneli disketimize kopyalayalim. Isterseniz dd komutu ile disketin
baslangicina da yazabilirsiniz ama bu sefer disketin icin goremeyeceginiz icin
pek de tavsiye etmem.

2. Makineyi arp veya DHCP ile IP adresini alabilecek sekilde ayarlamamiz
gerekiyor. Bunun icin diskette bir adet /etc dizini yaratiyoruz ve gerekli
konfigurasyon dosyalarini icine kopyaliyoruz.

3. Makinenin acilmsi icin gerekli /etc icindeki dosyalari ve bazi kritik /bin
dizini icindeki dosyalari ve /lib dizini icindeki kutuphaneleri bu diskete
kopyalayin.

Emin olun bu kadar dosyayi bir diskete sigrdimak cok zor oluyor ama yine de
mumkun oldugunu bilin yeter. Kernelinizin buyuklugu en onemli faktor
olacaktir. Benim bu isi icin hazirladigim kernelin buyuklugu yaklasik 240 KB
idi, ornek olabilir diye dusunuyorum.

Ardindan acilis scriptleri uzerinde epeyce degisiklik yapmaniz gerekiyor.
/etc/rc.d/rc.local vb... dosyalarda epeyce uzmanlasmaniz sart. Zaten inat
ederseniz ister istemez uzmanlasacaksiniz. :)

Ardindan bu is icin diskette bir lilo bolumu yaratmaliyiz. Burada kerneli
diskette gosterdigimiz gibi root un da baska bir makinede oldugunu tam
hatirlamiyorum ama sanirim su sekilde gostermelisiniz.

append="root=192.168.10.4:/kokdizin"

gibi. Tabii ki diðer makinede /etc/export icinde kokdizin diye bir export
dizini tanimlanmis olmali...

Simdi client tarafi islemleri hemen hemen bitirdik. Simdi de server tarafini
hazirlamamiz gerekiyor. Burada kokdizin adinda export ettigimi dizin icinde
yine clientin calistirmasini istedigimiz dosyalari sanki bu dizin bir Linux
sistemin kokuymus gibisine hazirlamaliyiz.

Ardindan disketi harddisksiz makineye takar ve makineyi calistirirsak arp veya
dhcp ile IP adresini alacak ve artik bir IP' si oldugu icin liloda belirtilen
root dizinine ulasabilecek. Bu esnada diskette hazirladigimiz acilis
scriptleri kullanilacak. Ardindan da ana makineye baglandiktan sonra buradaki
scriptler ve programlara ulasabilirsiniz.

Simdi de grafik ortamin nasil calisacagi meselesi geliyor. Bu noktada hangi
parametrelerle X' i calistirdigimi hatirlamiyorum ama xinit komutunun man
dosyasina bakarak bulmustum. Orada gerekli her bilgi var. Ben bulduguma gore
siz de bulabilirsiniz.

Biliyoum bu kadar uzun bir yazi yazmama ragmen yine de onlarca soru isareti
kafanizda belirdi ama yine de bu isin nasil yapilacagini adim adim
acikladigima inaniyorum. ozellikle hakkinda bilgi toplamaniz gereken yerler
arp, nfs,nfs-kok, xinit ve acilis scriptleri ...

Eger elde ettiklerinizi liste ile paylasirsaniz cok memnun olurum.

Iyi Calismalar
Umut Gokbayrak
Onar Internet ve Network Hizmetleri Ltd Sti
http://www.onar.com.tr