[LINUX:16899] RE: Bilginin satilmasi

From: T. Koray Peksayar (koray@holyarts.com)
Date: Thu 15 Jun 2000 - 03:27:00 EEST

Merhaba,
> linuxta bedava olan isletim sistemi degil aslinda bilgi...
> bu konuda fikirleri, insanlarin open source a ne olarak baktiklarina
> bagli bence,
> bence open source diyor ki "BILGI satilmamali. Satilmasi ozgurluge
> engeldir"
Hayır. www.fsf.org 'da yazılanlara ve GPL'e göre Linux kopyalanabilir,
satılabilir, servis verilebilir, değiştirilebilir.

> "ne istiyorsaniz satin ama bilgiyi metalastirmayin"
Bu imkansız bir mantık. Yani bilgi çağını yaşıyoruz ve bilgi bedava ! Doğaya
aykırı bir tutum. GPL'in bu kadar kapsamlı olmasının da sebebi
bedava-özgürlük arasındaki kavram kargaşasına meydan bırakmamak.

Onca uykusuz geçen gecenin, dirsek çürütmenin bir bedeli olsa gerek. Hele
Türkiye'de...

> ama open source demek "istedigin programi indir assa kur kullan
> demektir" diyorsaniz
> durum degisiyor. o zaman linux camiasina da bilgilerini size satma
> hakki doguyor, ornek vermek gerekirse
> bu listede sizin sorulariza cevap veren herkes sizden daha iyi
> biliyor linux'u bu durumda satma haklari var
> dusunmesi bile urkutucu, bence siz de dusunmeyin :)

Bu doğal birşey. Sosyal faktörlere dayanıyor ve burada tartışmak imkansız.

> bilgisayar programi bilimsel bir bilgidir
> bilim ise bencillik kaldirmaz

Bilim-iş-emek üçgeni oldukça karmaşık bir ilişki içerir. Bilgiyi alır emek
harcar iş üretiriz. Burda gidilebilen 4 yol ortaya çıkar:

1- İş bitmemişse GPL'leyip dağıtmak ve gelişmesini sağlamak.
2- İş bitmişse GPL'leyip dağıtmak, gelişmesini sağlamak ve onun üzerinden
para kazanılmasını sağlamak, aynı işi yapmaya çalışanlara yardım etmek.
3- İşi PL'lemek (propriety licence) ve satmak. İsteyenlere kaynak kodunu da
PL ile satmak.
4- İşi Microsoft gibi PL'lemek (propriety licence) ve satmak, çıkan
hatalara, yokolan bilgilere umursamaz kalmak ve bütün API'leri, kaynak
kodunu kasaya koyup gelişmesini engellemek, makjay çekip yeni versiyonmuş
gibi 2 katına satmak.

Bu 4 yoldan hangisini seçeceğiniz etik kurallara, yaşadığınız çevreye,
mantığınıza ve en önemlisi cebinize kalmış :p

İyi ki GPL var ve bunları tartışabiliyoruz.
Ne mutlu bize...

Koray