[LINUX:16653] Re: make yada makefile hakkinda soru

From: Hakan Koseoglu (hakan@prosoft.com.tr)
Date: Fri 09 Jun 2000 - 08:11:39 EEST

Murat R Dagdelen wrote:
> c kodunda yazmis oldugum bir programi derlerken g++ yada gcc
> programlarini kullaniyorum. derledikten sonra (mesela, g++ deneme.cpp)
(Genelde) gcc cikti olarak a.out gibi bir dosya ismi kullanir. gcc
giren.c -o cikan mesela, exec dosyamizi `cikan` ismiyle yaratir. Bu
yuzden gozunuzden kaciyor olabilir.

> programlari nasil calistrabilir hale getiriyoruz?nasil compile , link
> yada make ediliyor. bana yardimci olurmusunuz?
Make, karisik kaynak kodlarini yaratmakta kullanilir, Autoconf gibi
programlari daha karisik sistemlerde kullanabilirsiniz. Basit yapilar
icin sadece bir kaynak kodu mevcutsa mesela, sadece gcc'yi direk
cagirmak yeterli olur.

> ha bir de yeni oldugum icin kafam karisiyo hep ama, calistirilabilir
> dosyanin uzantisi ne oluyor? *.exe degildir heralde ama ne?
Unix'lerde dosyalarin calisabilirligini uzantilari degil, haklari
belirler.
ls -la yaptiginizda (ornek)
-rwxr-xr-- 1 hakan other 88754 Haz 23 1998 configure
sol tarafta gozuken karakterler dosyalarin haklarini gosterir.
Burada ilk karakteri gecelim simdi. Geri kalan haklar 3'lu gruplara
bolunur.
Ilki kullanicinin kendisi, ikincisi bulundugu grubu, ucuncusu ise geri
kalan kullanicilari ilgilendirir.

Ornek olarak yukaridaki configure dosyasi benim (hakan) tarafindan
okunabiliyor (r), yazilabiliyor (w), calistirilabiliyor (x). Benimle
ayni gruptakiler okuyabiliyor ve calistirabiliyor ama yazamiyor. Geri
kalan butun kulanicilar okuyabiliyor ama yazamiyor.

Dosya haklari chmod ile degistirilir. Sadece bir ornek verecegim,
asagidaki komut bir programi herkes icin calistirilir hale getirir.

chmod a+x deneme