[LINUX:16254] sevgi, saygi, linux, aktuel, dernek, para

From: Turan Yuksel (e109796@metu.edu.tr)
Date: Sat 03 Jun 2000 - 17:25:25 EEST

Dernegin kuruldugunu web'den ogrendigimde olayin cok disinda kaldigimi
dusunuyordum, ama son bir defa daha ortaligi karistirmakta fayda goruyorum.
linux-y ve linux-yk listeleri uyesi oldugum zamanlardan beri, belli kisiler
arasinda hafif surtusmeler vardi, bunlar aciga cikti tahminim.

Merak ettigim bir nokta, linux'dan aranizda para kazanan var mi? Nedense,
is daha cok ekonomik boyutta yurudu :P Dernek uyeleri arasinda, `sirket'li
olanlar ne kadarlik bir kitle? Walla bir aralar (daha resmi birsey yokkene),
ben bir de benimle ayni okuldan bir arkadas haric hemen hemen herkesin bir
tane vardi, dogrudan ya da dolayli :) Sizin `sirket'iniz bu sansa (Aktuel'e
yazi yazdirma) sahip olsaydi siz ne yazacaktiniz? Cok da dusunecek miydiniz?
Hayir. Aklinizdan ne geciyorsa soyleyecektiniz, digerleri sizin sozlerinizden
ayakkabi numaranizi ogrenmeye calisacakti, su an ta$lanan siz olacaktiniz.

Bunun disinda, Turkiye'deki linuxsal ilerleme, `dernek/sirket' tarafindan
hizlandirilmanin mi yoksam `dogal gelisim, dis kaynakli basindan takip
edilerek modaya uyma'nin mi etkisiyle bu noktaya gelmistir? Diger bir deyisle,
Aktuel'ciler CNN'de Linus Torvalds'i gorunce (Annem Bill Gates sanmisti)
`A bu herif moda galiba, TR'da kim ilgilenir' mi yaptilar yoksam `Ya, bizim
oglan bilgisayarina Linux diye birsey kurdu, onunla YYY yapti, ne ola' mi
dediler? Yoksam Gelecek'ciler `Special Advertising' mi yapti? Kim ne kadar is
yapti? `Yapilan'a sadece teknik destek ve CD cogaltma olarak bakmayiniz, bir
de o CD'lere konacak yazilimin uretilmesi/yerellestirilmesi var :)

Gelecek, Turkiye'de linux'a ilgiyi belli bir olcude arttirmistir. Eger sizin
sirketiniz arttirmadiysa, kasin siz de kendinize sirket yapin. Sonucta alinan
satilan GPL yazilim, kimsenin cani yanmaz. Gecen senelere kadar teknik
destek'in parasiz olmasi bana cok hos geliyordu (hatta ben bu olayi yakin
cevremde yapiyordum), ancak parali olmasi veren kisinin istismar edilmemesi,
tuketicinin de parasi kadar konusmasi icin gerekli, cunku tuketici diger
durumlarda verilen teknik destegi promosyon, veren kisiyi de kole saniyor. Bu
nedenle de, sirketler ve sirket olusumlari (yani sirketlesmeler) gerekiyor.
Ama kimse kimsenin yerini almiyor, aman dikkat.

Bu arada, iktidardaki siyasal goruslere kapilip `Bizi Microsoft'cu mihraklar
bu hale getirdi' demeyi de birakalim :) Insan kendi kendisinin kurdudur.
Kendi kendini yersen kendi kendini yemis olursun, baska da pek birsey olmaz.
Havuzda yuzerkene kramp geciren sag elinize `Bak sag el, senin yuzunden su
yuttum, al sana!' yapacaginiza o sag eli surukleyip diger yuzuculeri gecmeye
calisiniz. Yoksam sadece suda cirpinip durursunuz, ortamin maymunu olursunuz.

Bu arada, eklemeden yapamayacagim, enerjisi bol olup da harcamak isteyen ve
bilgisine guvenen arkadaslari GNU libc cevirisine davet ediyorum. Isteyenlere
pot dosyalari verilir. (Su an bir kisi cevirdigini soyledi bana, ama regular
expression'in Turkce karsiliginin `erkan-i tabir' olmadigindan adim gibi
eminim)

Bu konuda bu kadar laf cok bile, herkese iyi calismalar,

--
Turan Yuksel
e1097963@ceng.metu.edu.tr