Re: [LINUX:6961] Unix ve türevlerinin kernel'i

Subject: Re: [LINUX:6961] Unix ve türevlerinin kernel'i
From: Turan Yuksel (e109796@metu.edu.tr)
Date: Tue 15 Jun 1999 - 09:21:14 EET DST

On Tue, 15 Jun 1999, Ercan ACAR wrote:

:Dos and Win konusunda iyiyim ama, Unix ve Türevlerini bilemiyorum,
: simdi dos ve win 'da hersey bellek haritalari, portlar (comlar
:degil), interruptlar üzerine kurulu ve programci kimseye de sormadan
:istedigi bellek bölgesine erisebilir, kitlenme olmadikca istedigi
:interrupt'i cagirabilir, kimseye sormaz,makina tamamen programcinindir.

: Unix ve turevlerinde sistem nasil isliyor, interrupt hala var mi,
:portlar (comlar degil) aynen calismaya devam ediyormu, kernel, bellek
:haritalari uzerine mi kurulmus, yani bellekte olup biten seyler direk
:kernel'i etkiliyor mu. Bellek haritasi var mi?

Interrupt, donanimdan kaynaklanan birsey. UNIX makinalar da kullaniyor;
ornegin bir donanim saati periyodik olarak kesme uretiyor. Sistem bu kesmeyi
process'ler icin ayrilan sureleri ayarlamakta kullaniyor.

Dogal olarak kernel'in bulundugu hafizaya yazmak ya da hardware-mapped
adreslere (orn: 0B800:0000, 8086 ya da 8086 gibi calisan Pentium II'de ekran
karti hafizasi) yazdiklarin sistemi etkileyecek. Ama normal bir kullanicinin
buralara kontolsuz yazmasi (root'un bile) sistemin sonu olurdu. Bundan dolayi
linux icin CIH virusu hic olmadi.

: niye soruyorsun bunlari derseniz ? sisteme alt duzey programlarla
:mudahele mumkun mü ? ve bu mumkunse ben DOS ve windowsta bana sunulmayan
:imkanlari kendim elde edebiliyor ve kullanabiliyordum ve rahatti!

Rahat miydi ?? Bence hatalarini DOS orttugu icin rahat gelmistir :))
Bir programlama hikayesi duymustum, DOS'ta hic malloc() yapmadan pointer
islemleri yapan C kodu yazilabiliyormus :) Eger amac hatasiz yazmak ise, bu is
Linux'da cok daha kolay...

Eger amacin bazi aygitlara direkt erisim ise, unix bunu saglayabiliyor --
belli bir duzeyde. Bircok aygiti dosyalar olarak gorebiliyorsun. Bundan
dolayi, basit islemlerle (open(), close(), read(),write()) bu aygitlara
ulasabiliyorsun. Eger linux'da bir disk image'i (bir disket image'i ornegin)
diske yazmak isteseydin, asagidaki yeterli olacakti:

cat the_image_file > /dev/disk

ya da bu bir .au dosyasi olsaydi ve (linux makinemde) dinlemek isteseydim:

cat the_audio_file > /dev/audio

herseyi neredeyse ayni sekilde kullanabiliyorsun. Oysa DOS ya da Windoze'da
diske raw data yazan programin yeni cikan disk turlerinde calismayabilecekti.
Hedef diskin tipini bosverin, ya kaynak dosya gicik bir filesystem uzerinde
olsaydi ? (Orn: OS/2 HPFS, UNIX ufs, nfs, coda, windoze'un "Network
Neighborhood'u", Macintosh dosya sistemi...) Tum UNIX turleri bu dosya
sistemlerinin hepsini desteklemiyor, ama en azindan nfs ve ufs'i alabiliriz.

/bin/cat, sadece 9328 byte; bir RedHat 6 ile gelen... Yani hersey isletim
sisteminde.

Ama bir aygit, hemen hemen hicbir zaman _sadece_ senin olmuyor. Senden o
aygiti almanin mutlaka bir yolu var. Bu da sistemin kilitlenmemesi icin onemli
birsey aslinda...

Bunun yaninda, eger _hala_ serbest erisim istiyorsan, Linux kernel'inin kodu
acik. Kendin bir modul yazabilirsin. Bunu icin, oncelikle "The Linux Kernel"
kitabina (online, URL asagida) bir goz atmalisin. Ozellikle VFS (Virtual File
System) guzel bir konu, tavsiye ederim. Benim ilgimi cekmisti.

http://metalab.unc.edu/LDP/LDP/tlk/tlk.html

-Turan Yuksel (e1097963@ceng.metu.edu.tr)