[LINUX:2504] Re: Suse ve Turkce

Gorkem Cetin (e077245@narwhal.cc.metu.edu.tr)
Sun, 13 Dec 1998 02:05:23 +0200 (EET)

Selam

Turkce destegi icin (X altinda) yardimci olmaya calisayim, ancak
yazdiklarim ilk denediginiz anda calismayabilir. Eger sorun olursa bana
tekrar yazin, tum dagitimlarda tam bir cozum yolu bulana kadar ugrasalim.

Konsol altinda Turkce yazmak kolay, sadece uc dosyaya (klavye eslem,
yazitipi ve bir konfigurasyon dosyasina) ihtiyaciniz var. Turkce-Nasil'da
anlatiliyor. (www.linux.org.tr)

Ancak, X'te Turkce yazmak biraz zor. Asagidaki adimlari takip edin.

1. X Turkce fontlarini makinaniza indirin, /usr/X11R6/lib/X11/fonts dizini
altinda, tr100dpi, tr75dpi vs isimlerle acin. (Fontlar
ftp.linux.org.tr/pub/turkce dizininde var)

2. /etc/X11/XF86Config veya /etc/XF86Config dosyasinda,

FontPath "/usr/X11R6/lib/X11/fonts/misc/"

ile baslayan satirlarin en basina, hangi isimle Turkce yazitiplerini
acmissaniz buna uygun bir satir ekleyin.

3. Turkce xmodmap dosyalarini bulun. Bunlar RedHat 5.2 ile geliyor,
/usr/X11R6/lib/X11/etc/ dizini altindalar. Turkuaz Linux dagitimiyla da
birlikte geliyorlar. ftp.yeditepe.edu.tr/pub/linux/Turkce dizini altinda
bir tanesi var.

4. ~/.inputrc dosyasinin icine (bu dosya yoksa yaratmalisiniz)
set meta-flag on
set convert-meta off
set output-meta on
satirlarini ekleyin.

5. X'e girin. Xterm'de Turkce karakterleri gorebiliyor olmalisiniz.

# xmodmap xmodmap.tr

veya "xmodmap.tr" yerine hangi dosyayi kullanacaksaniz (klavye dagilimini
belirleyen) onu yazin. Simdi xterm altinda yazmaya calisin. Eger Turkce
karakter bekliyorsaniz ve hic birsey cikmiyorsa X'i yeniden yapilandirin,
bu sefer Do you want to use XKB sorusuna hayir, ardindan gelen soruya evet
diyerek tekrar deneyin.

Cok dagildik, umarim eksik yoktur.

RedHat 5.2, gayet genis Turkce destegiyle geliyor. 6.0'da neredeyse eksik
kalmayacak gorunuyor.

Linux CD'si satin alip da destek alamiyorsaniz (telefon bile), bunu
listede ozellikle belirtin, belirtin ki destek vermeyenleri bilelim, ona
gore CD satin alalim. Turkiye icinde CD satarken firmalarin destek
vermelerini beklerim ve isterim.

Diger durumda karsisinda muhatap bulamayanlar kolaylikla Linux'tan
vazgecebiliyorlar.

Iyi calismalar
Gorkem