Re: [LINUX:4061] yeni linux kullanicisi

Umut Gökbayrak (santana@unimedya.net.tr)
Wed, 14 Jan 1998 09:11:46 +0200

Bulent VURAL wrote:

> selamlar,
>
> Linux'u ogrenmek ve kullanmak amaciyla RedHat surumunu kurdum..
> Cesitli kaynaklardan arastirmalar yapmama ragmen bir takim
> konularda sorularimin cevabini bulamadim.Yardimci olursaniz sevinirim...

cok faydali bir sey yapmissiniz, buradaki herkes size yardim etmek isteyecektir.

> 1 - Linuxta dosya uzantisiyla o dosyanin calisabilir bir dosya
> olmasinin bir ilgisi yok sanirim..(dostaki exe ve com dosyalari gibi)
> bir dosyanin exectuble bir dosya oldugunu nasil anlariz..
> yada eger calicabilir bir dosya ise
>
> dosyaadi --> enter
>
> seklinde calistirabilmemiz nasil mumkun..

bir dosyanin exe com uzantili olmasi o dosyanin calisabilir olmasi ile gercekten bir
anlam tasimiyor. haklisiniz. bir dosyanin ne tur oldugunu anlamanin en guzel ve
pratik yolu o dosyanin oldugu dizine gecerek( veya o yolu komut satirinda anlatarak)

file *
komutunu vermektir. bu o dosya hakkinda gerekli bilgiyi verecektir.

ya da size cok daha pratik gelecek bir yol gostereyim.

cd yazarak home dizininize gecin.

oradaki .bahrc dosyasina alias ls 'ls -F --color' satirini ekleyin.

bundan sonra her ls deyisinizde dizinlerin sonunda / karakteri gelecek.

ayrica dizin ve dosyalar ise renklenecek anlasilmasi daha kolay olacaktir.

> 2 - Ilk installation asamasýnda yuklemedigim paketleri sonradan nasil
> yukleyebilirim?

bu is asil olarak rpm komutu ile yapilir.(redhat surumu icin) . man rpm yazarak
ayrintilari ogrenebilirsiniz.

ama X windows ortaminda ise control panelde hangi programlarin yuklu olup
hangilerinin olmadigini gosteren ve eklemeyi saglayan bir bolum var. oraya da bir
bakin. Sanirim programin adi glint idi.

> 3 - 95 te 800*600 x 16 bit renkte calisabiliyorum..x windows icin bunu
> nasil ayarlayabilirim?

Xconfigurator yazarak menuler yardimi ile ayarlayabilirsiniz.

> 4 - Linux ta cdrom ve diger suruculer /dev/ directory sinde bulunuyor
> sanirim fakat cdrom surucusune ulasamiyorum..Bunu yapabilmek icin
> ayrica bir program mi gerekiyor?
>
> Tesekkur ederim.....

/dev dizinin altinda bulunan dosya gibi seyler aslinda birer dosya degil. Bunlar
makinanizdaki her donanima
karsilik gelen dugumler. Bu dugumlerin boyutlari da 0 dir dikkat ettiyseniz.

cdromunuza ulasmak icin once onu mount etmelisiniz. Bunu da

mount /dev/hdd /mnt

komutu ile yapabilirsiniz. Kullanimi bittikten sonra da unmount etmelisiniz. Bunu da

umount /dev/hdd ile yapabilirsiniz.

ayrintili bilgiyi man mount ile ogrenebilirsiniz. Bu arada soyleyeyim mount edilmis
Cd rom surucuden cikartilamaz.
basiniza gelince sasirmayin.

Saygilarimla
Umut Gokbayrak