[Pardus-kullanicilari] korsan yazılım

celalettin sugurtin djelals at hotmail.com
26 Ara 2010 Paz 00:17:59 EET

Bir kaç yıldır kullanmaya çalışıyorum, fakat hala bir duygusal bağ kuramadım şu Pardus ile. Özgür yazılım sevdasıyla bilgisayar kasasını kucaklayıp bulunduğum yere 300 km uzaklıktaki Mersin'e kadar gidip, elimde internetten bulduğum bir takım kişilerin adreslerini aradım, linux yükletirim diye. Gördüm, ki, o özgür yazılım sevdalıları da meğer "findos" tarafını çoktan geçmişler, vazgeçmişlerdi davalarından. Sevmeye çalıştım, ama yine de içimde öbür tarafa bir meyil oldu. Programların isimleri farklı farklı. Bir program açıyorsun, tam arzu ettiğin şeyi yapamıyorsun. Çok basit bir örnek: bazı arkadaşların ifadesiyle "findos" diye küçümsedikleri bölümde bir metin oluştururken aksanlı karakterleri seri olarak yazabilmek için yazan kişi/ler komut ataması yapmışlar, bununla da yetinmeyip demişler ki, ben bunu atadım, eğer sen daha pratik bir şey bulduysan onu da sen yap. Bak, şu kutucuğu görüyor musun, işte sen, arzu ettiğin özel karakteri hangi tuş kombinasyonuyla yapabiliyorsan, imleci bu kutunun içine tıkla, sonra da sana kolay gelen tuş kombinasyonunu buraya tıkla. Ben onu anlarım demişler. Ben de öyle yaptım, hiç problemsiz olarak yazıyorum. Örneğin, ben F klavye kullanıyorum,  fransızca metinleri de seri olarak yazabiliyorum. Bu yöntemle yazma ahengimi bozmadan, Fransızca'daki  üzerinde  geriye yatık aksan olan è  karakterini yaparken alt+ctrl (sol elle) ve sola yön tuşu (sağ alle) rahatlıkla yapıyorum. Bunu bizim tarafta yapmak ne mümkün. Daha geçen gün bu konuya temas eden bir mesaj vardı. Her taraftan ayrı bir öneri gelmişti, ama sonuç hiç başarılı değildi. Yazıcı kuruyorsun, yazıcı çalışmıyor. Siz hp yazıcı varsa hemen print out yapıyorum, ilgi çekioyorum mealinde bir şeyler yazmışsınız. Ya orada hp yazıcı yoksa ne yapacaksın? Bir atımlık barutun var, o da ıslanmışsa ne atacaksın? Takılan bir aygıt  otomatik olarak açılmıyor. 2009.2 biraz bir şeye benziyordu, ama o da bir kenara atılıp tekrar sıfırdan bir program yapılmaya kalkışılıyor (Pardus 2011) , mesajlarda bahsedilen iç karartıcı sorunlar benim bütün ümitlerimi kırdı, olmayacak sanırım. Daha şimdiden bir fiyasko. Aldım bir "findos" aslanlar gibi kullanıyorum. Pırıl pırıl ekran, sıradan bir kullanıcı olarak yapabileceklerimi rahatlıkla yapıyorum. Güvenlik de biraz artırıldı. önceki sürümler gibi minik bir esintide uçuverip gitmiyor. Adamlar yapmışlar. Benim gibi bir bilgisayar cahilinin anlayacağı dilden. Programı anlamak için elimde linux komutları sözlüğüne, programların hangi program geliştirme programıyla yapıldığını bilmeme gerek kalmadan... Profesyoneller. Elbette bunun için lisans/telif isteyecekler. Şanlıurfa'da çalıştığım yıllarda bir bölgesel atasözü öğrenmiştim:"ekmeği ekmekçiye ver, yerse de yarısını kendisi yesin, yakarsa da kendisi yaksın" şeklinde.  Son sözüm, kullanmaya çalışıyorum, karşılaştığım sorunlardan, karşılaştığım prgram yetersizliklerinden ya da kendi yetersizliğimden yoruluyorum; sevmeye çalışıyorum, sevemiyorum. YHT (Yüksek hızlı tren) varken kara tren ile gitmek istemiyor canım(ız). Bir internet sayfasını tıklıyorsun, bekliyorsun, bekliyorsun, bekliyorsun. Öbür tarafa geçiyorum, tıklıyorum, ve sayfayı okumaya başlıyorum. Şu özgür yazılım denilen, milli olduğu iddia edilen, şu veri güvenliği konusunda iddialı olunan Pardus'un benim gibi cahillere hitap edeni yapılmayacak mı? Bakın, piyasada mobil telefonlardan en çok rağbet edilen bir marka var, adının N. olduğunu söylememe gerek yok. Her düzeydeki insan rahatlıkla kullanabiliyor. Diğerleri çok özelliklerle dolu, ama kullanması zor. Şu üç günlük dünyada kendimizi niye kahrediyoruz ki? Otomatik vites varken niye manüel vites kullanıyoruz, ya da kullanmamız öneriliyor? Yoksa Pardus/linux geliştiricileri otomatik vites yapamıyorlar mı?
Not: bu yazıyı hiç bir ekibi ya da kesimi tahkir etmek için kırmak için yazmadım. Bir tarafta geniş kesimlere hitap eden bir işletim sistemi varken, onu yapanlardan belki daha bilgili geliştiricilerimiz varken, neden o eleştirdiğimiz işletim sistemi kadar kolay kullanımlı birini yapmıyorlar diye üzüldüğümü dile getirmek için yazıyorum. Ben ne anlarım PİSİ den, KEDİ den.  ben ne anlarım YALI' dan, KONAK'dan. Doğru düzgün, kullanıcının anlayacağı  isimler verilse ne olur sanki.