[Pardus-kullanicilari] korsan yazılım

Husrev wapper at gmail.com
25 Ara 2010 Cmt 14:36:04 EET

Serdar bey, kaynaktaki linke konuyla ilgili yorumumu yaptım,
moderasyon onayı bekliyor. Onaylanacağını pek sanmadığımdan bir
kopyasını listemize göndermek istiyorum.

Korsan yazılımın var oluş nedeni tekelciliktir. Apple'ın da işletim
sistemi var, onun korsanı piyasalara çıkıyor mu? Çıkmıyor. Çünkü Apple
insanları kendsine mecbur bırakacak tekelciliği sağlamış bir firma
değil. Microsoft, kârını maksimize etmek için, herkesi windows
bağımlısı yapmak için elinden geleni yaptı. Piyasada kendisine rakip
çıkmaması için piyasanın el verdiği her türlü hamleyi yapmıştır.

Bugün bir bilgisayar satıcısına girip laptop almak istediğinizde
Microsoft'a para vermeden çıkabiliyor musunuz? Bir bilgisayar alırken
siz, kimse size hangi işletim sistemini kullanmak istiyorsun dedi mi?
Durum bu şekilde olunca, insanlar sizinkinden başka işletim sistemi
görmemişken (yani siz onları bağımlı etmişken) insanların başka bir
işletim sistemi kullanabilmeleri ne kadar mümkün? Su, ekmek gibi
ihtiyaç olmuş bi ürünü almaya para yetiremeyenlerin korsanını
kullanmasına ne diye şaşarsınız? Doğru bir davranıştır demiyorum,
ancak ücretini ödemeye parası yetmeyen insanların korsan windows
kullanmasına şaşırmam, arkadaşımsa ayıplamam.

Aynı lisansı aynı kişiye defalarca satmanıza ne demeli? Ben şahsım
olarak 2 XP, 3 Vista, 1 Windows 7 lisansı satın aldım. Aynı vista'ya 3
kere para ödememin mantığı nedir? Eski laptop'uma Ubuntu kurdum.
İşletim sisteminin nasıl olması gerektiğini gördüm. Yeni bir laptop
daha almak istediğimde, elimde müsait bir lisansım olmasına rağmen
bana niye zorla aynı şey tekrar satılıyor?
Sırf verilen para değil problem olan. Bu yazılımın kurulumunu
tamamlamak için 5 sayfalık bir kullanıcı sözleşmesini okuyup anlamanız
ve kabul etmeniz gerekiyor. Peki bu 5 sayfayı okuyup anlamak ortalama
bir insanın ne kadar vaktini alır? Bu lisanstaki bazı maddeleri kabul
etmeyen adamın bu yazılıma verdiği parayı nerden geri alması gerekir?
Siz hangi ürünü alırken ürünü olduğu gibi BÜTÜN HATALARIYLA birlikte
aldığınızı belirten bir sözleşmeyi imzalarsınız?

Bütün bu sorular böyle cevapsızken, Microsoft kusura bakmasın ama
hediye verseler işletim sistemlerini kullanmam. (ki şu anda okuduğum
üniversitenin lisansından ücretsiz faydalanıp istediğim Microsoft
ürününü kullanma imkanım varken hiçbirini kullanmıyorum, çünkü ben
Windows'tan başka işletim sistemleriyle de tanışma şansı yakaladım.)

---
Hüsrev Özayman
husrev at ozayman.com