[Pardus-kullanicilari] openoffice.org

Hadi Sofuoğlu hadi.sofuoglu at gmail.com
7 Ara 2010 Sal 12:30:45 EET

Merhabalar;

Biz Osmanlıca metinler üzerinde yaptığımız akademik çalışmalarımızda zorunlu
olarak transkript alfabesi kullanıyoruz. Transkript fontu için daha çok
Times Turkish Transcription tercih ediliyor. Bu font ekli dosyanın içinde
var.

Özel işaretli harfler için makrolar oluşturdum ve bu makroların her birini
bir tuş kombinasyonuna atadım. İşlem sırası şu şekilde:

 1- Fontu yükleyin

   -

      Öncelikle Times Turkish Transcription fontunu yani zipli dosya
      içindeki "Timett.TTF" dosyasını sisteme tanıtın. Bunun için
Sistem Ayarları
      > Yazıtipi kurucusu yolunu takip edip Ekle deyin ve bu font dosyasını
      gösterin.

 2- Makroları yükleyin.

   -

      Bunun için Openoffice Writer programını açın Araçlar > Makrolar >
      Makroları Düzenle > OpenOffice.org Basic yolunu takip edin.
      -

      Klavye kısayollarının düzgün çalışması için makrolarımızı "transkript"
      kütüphanesine yazmamız gerek. Bunun için;
      -

      Açılan pencereden sağ taraftaki "Düzenleyici" butonuna tıklayın. Yine
      küçük bir pencere açılacak, burada "Kütüphaneler" sekmesine geçin. "Yeni"
      butonuna tıklayıp açılan diyalog kutusuna "transkript" yazın.
(Büyük/Küçük
      harf duyarlı olabilir. Onun için hepsini küçük harflerle yazın)
      -

      Aynı pencerede "transkript" kütüphanesinin eklenmiş olduğunu görün. Bu
      kütüphane seçiliyken "Düzenle" butonuna tıklayın.
      -

      Karşımıza makroları yazacağımız bir sayfa açılacak. Buraya zipli
      dosyanın içindeki "Transkript_basic.bas" dosyasının içindeki
bütün kodları
      Ctrl+A yöntemiyle seçin ve Düzenle > Tümünü Seç ve Düzenle > Yapıştır
      yöntemiyle yapıştırın.
      Not: "Transkript_basic.bas" dosyasını Kwrite programıyla
      açabilirsiniz.

 3- Klavye Kısa Yollarını Yükleyin.

   -

      Openoffice Writer içinde Araçlar > Özelleştir > Klavye yolunu takip
      edin.
      -

      Açılan pencerede "Yükle" butonuna tıklayın.
      -

      Zipli dosyanın içindeki "Transkript_klavye.zip" dosyasını seçerek
      tamam deyin.
      -

      Böylece klavye kısa yollarını da tanıtmış olduk.

 Bütün bu işlemlerden sonra transkripsiyon alfabesini Ctrl + harf veya
Ctrl+Shift+ harf kombinasyonuyla yazabilirsiniz. Örneğin;

   -

      üstü çizgili a harfini Ctrl + a kombinasyonuyla;
      -

      üstü çizgili u harfini Ctrl + u kombinasyonuyla;
      -

      Altı noktalı h harfini Ctrl + h kombinasyonuyla;
      -

      Altı Cizgili h harfini Ctrl+Shift+ h kombinasyonuyla;

gibi. Cümle ortasında yazılması gereken transkriptli büyük harfler için,
transkript harfini yazdıktan hemen sonra (başka bir harf ya da boşluk
yazmadan), Shift + Space kombinasyonunu kullanabilirsiniz.

 Ben ihtiyaçlarımı bu şekilde karşılayabildim. Farklı yöntemlerle karşılamak
da mümkün olabilir. İşinize yararsa kullanabilirsiniz. Makroları kendinize
göre düzenleyebilirsiniz.

 Saygılarımla

Hadi SOFUOĞLU, Dr.