[Pardus-kullanicilari] Grub Error 18 Hatası ( Çok acil)

Hamit Giray Nart hgnart at groupwain.net
18 Eyl 2009 Cum 21:27:49 EEST

Anladım. Demek istediğim LBA (Logical Block Addressing) mantıksal
blok adresleme, sektör dönüşümü ile diskin görünen geometrisini
değiştirerek, BIOS'a diskin olduğundan daha az silindire, ama daha
çok kafaya sahip olduğu bilgisini gönderir. Bu da BIOS'un disk
üzerindeki kısıtlamasını kaldırır. BIOS 8'er bitlik 3 değer ile diskin
silindir (sector), iz (track) ve kafa sayısını tutar. 8bitlik bir veri 256
değişik değeri saklayabildiğine göre basit bir hesapla
256*256*256*0,5 KB/silindir = 8,4 GB yapar. Yani diskinizin boyutu ne
olursa olsun, LBA kapalı ise veya BIOS desteklemiyorsa,  8,4 GB
üzerini kullanamazsınız. Bilmem bilir misiniz, Win 9x zamanında fdisk
dediğimiz bir disk yönetim aracı vardı. İlk çalıştığında "büyük disk
desteğini etkinleştirmek istiyor musunuz?" şeklinde bir soru sorardı.
DOS ortamı en fazla 504MB'a kadar disk alanı kullanabilirdi :). Yani
dolan kısım BIOS'unuzun diskin kullanımına müsaade ettiği kısım. 30
GB'lik disk bölümünüzün tamamı değil.
Furkan Bey, ilk olarak BIOS'unuzu kontrol etmenizi kesinlikle tavsiye
ediyorum. Bilgisayarınızın kullanma kılavuzundan da faydalanarak
LBA'nın aktif olduğunu kontrol edin. Çok büyük ihtimal aktiftir, ancak
yine de kontrol edin. BIOS'unuzu güncelleyin. Bunların nasıl yapıldığı
bilgisayarınızın kullanma kılavuzunda mutlaka yazar.
10 GB'lık kısım, sistem kurtarma bölümü, anladığım kadarıyla.
Bilgisayarı buradan açarsanız kurulum ve sürücüleri yükleyerek
bilgisayarı açacaktır. Ancak ext4 formatındaki 30 GB'lik alanı, Vista
görmeyecektir. Vista'da bir disk yönetim aracı çalıştırıp ext4 biçimli
diski ntfs'ye çevirip Vista'ya bağlayabilirsiniz. Ancak bu sefer de Vista
çalıştığı için kurulmuş olduğu disk bölümünü yeniden
boyutlandırmanıza müsaade etmeyecektir. Sizin durumunuzda, disk
bölümlemesi için çalışan bir CD'ye ihtiyacınız olacak. WinXP Live veya
Pardus 2008 çalışan cd'si işinize yarayacaktır. Vista'nın çalışan CD'si
var mı bilmiyorum. Pardus 2009 çalışan cd ise henüz mevcut değil.
Ancak Xp ve Pardus çalışan cd'lerinde disk yönetim araçları var. Yine
çalışan cd ile bilgisayarınız açmadan, bir usb disk bağlarsanız,
dosyalarınızı bu diske yedekleyebilirsiniz de. Disk yöneticisinden şöyle
bir bölümleme yapın:
 - 10 GB kurtarma alanı (buraya dokunmayın. hatta emin
olamıyorsanız, çalışan cd ile açmadan önce sistemi Vista'ya geri
kurtararak, yedekleme aracını çalıştırın. Ben Acer ve HP Pavillion
dizüstü bilgisayarları kullandım. Her ikisinde de bu kurtarma disk
bölümü ve bu bölümü dvd'lere yedekleyen yazılımlar mevcuttu. Hatta
Acer, sürücülerle, işletim sistemini ayırma seçeneği bile sunuyordu.
Asus'u bilmiyorum ama mutlaka vardır. Kullanma kılavuzuna bir bakın)
 - 20 GB (bu boyutu salladım. Bilmiyorum Vista'ya yeter mi. Minimum
kurulum + SP'nin gerektirdiğinin en az 2 katı yer ayırın) Vista
kurulumu
 - 30 GB (veya ne kadar istiyorsanız) Pardus kurulum bölümü (bu
aşamada burayı tek parça tutun. Swap/home/root bölümlerini
ayıracaksanız, bunu Pardus kurulum aşamasında yapın)
 - Kalan kısım Wista kullanım alanı (oyun, program kurulumları ve
kişisel dosyalarınız için bu bölümü kullanın)
Hepsini NTFS olarak biçimlendirin. Ancak tekrar uyarayım, 10GB'lik
sistem kurtarma bölümüne hiçbir işlem yapmayın. Buradaki veriler
zarar görürse, bilgisayarınıza ancak kurulan cd'ler ile işletim sistemi
kurabilirsiniz (ki sanıyorum şu an elinizde sadece Pardus 2009
kurulum cd'si mevcut).
Çalışan cd'yi çıkartarak, sistem kurtarma bölümünden öncelikle
Vista'yı kurun (Vista kurulumu için ayırdığınız bölüme). Ardından
Pardus kurulumuna geçin.

Kolay gelsin.

>18 Eylül 2009 Cuma günü (saat 12:21:40) Furkan Bölükbaşı şunları
>yazmıştı:
> Çok güzel açıklamışsınız ama benim bunları yapmam için
önümdebazı engeller