[Pardus-kullanicilari] ext4 dosya sistemi

Erdem ARTAN badibere at gmail.com
29 Mays 2009 Cum 09:37:38 EEST

   - *İleri Uyumluluk:* Ext3 dosya sistemlerinizi Ext4 olarak sisteme
   bağlayıp, Ext4 olarak kullanabilirsiniz.
   - *Geri Uyumluluk:* Ext4 dosya sisteminizi, Ext3 olarak sisteminize
   bağlayabilirsiniz ancak bağladığınız dosya sisteminde ext3′ün sınırlarını
   aşacak yaoılar olmamalıdır.
   - *Daha Büyük Dosya Sistemleri:* Ext3 teoride en fazla, 32 tebibyte (TiB)
   büyüklüğünde dosya sistemi ve 2 TiB büyüklüğündeki dosyaları
   desteklemektedir. Fakat pratikte bu rakamlar sizin bilgisayar mimarinize ve
   sistem ayarlarınıza göre dosya sistemi için 2 TiB, dosyalar için ise 16 GiB
   düzeylerine inebilmektedir. Bunun aksine Ext4, 1 exbibyte (1024 pebibyte)
   dosya sistemini ve 16 TiB dosya boyutunu desteklemektedir. Bu özellik şu an
   için ortalama bir bilgisayar veya sunucu için önemli olmayabilir ancak,
   büyük disk dizileri kullanan sunucu yapıları için oldukça önemlidir.
   - *Extent:* Extent, dosya tanımlayıcılarının verimini arttıran bir
   yoldur. Diğer işlerin arasında dosya silme zamanlarını düşürür. Extent’in
   tam olarak Türkçesini bulamadım, fikri olan varsa yorum olarak belirtirse
   sevinirim.
   - *Sürekli önceden-alan-ayırma (Persistent Preallocation):* Bir uygulama,
   disk alanını kullanmadan önce disk üzerinde kullanacağı alanı kendisi için
   ayırmaya ihtiyaç duyuyorsa, bir çok dosya sisteminde kullanılmayan disk
   alanlarına “0″ yazılır, fakat Ext4 bu alana “0″ yazmadan dosya ayırmayı
   destekler.  Böylece veritabanı ve çoklu ortam araçları gibi bir çok
   uygulamanın performansı artırılmış olur.
   - *Geciktirilmiş Alan-Ayırma:* Ext4 alan ayırmayı son ana kadar
   geciktirebilir. Bu uygulama performans artışı sağlar.
   - *Daha Fazla Altklasör: *Ext3′de bir klasör altında en fazla 32.000 adet
   klasör bulunabilir. Bu limit Ext4 dosya sisteminde 64.000 adete
   yükseltilmiştir.
   - *Olay kontrolleri:* Ext3 ve Ext4 journaling özelliğine sahiptir. Bu
   özellik sayesinde dosya sistemi üstünde yapılacak herhangi bir işlem
   “Journal” denilen alana yazılır. Daha sonra bu alandan sırasıyla (FIFO) bu
   komutlar alınıp işlenir. Sistemin beklenmeyen bir şekilde kapanması
   sonrasında dosya sistemi tekrar çalıştırıldığında son işlemler hala kuyrukta
   olacağından veri kaybı en aza indirilmiş olur. Ext4′de bu yapıya ek
   kontroller getirilerek (Journal Checksums) sistemin kararlılığı ve
   performansı en üst düzeye çıkarılmıştır.

http://yihuuhu.blogcu.com/ext4-ile-gelen-yenilikler_43011991.html