[Pardus-kullanicilari] Pardus 2009 ilk izlenimler

Onur Küçük onur at pardus.org.tr
6 Haz 2009 Cmt 19:44:53 EEST

On Fri, 05 Jun 2009 16:25:16 +0300
Alper Oguz <alper2 at oguz.biz> wrote:

> Kurulumda hiç sorun çıkmadı. Önceki windoz kurulumu için SATA
> ayarlarını "uyumlu"ya getirmiştim. Pardus'u da mecburen aynı şekilde
> kurdum.

 Bunu değiştirme şansınız olursa (windows tarafında bunu açabilecek bir
şey) değiştirmenizi tavsiye ederim. Bu ayar genelde AHCI desteği için
yapılıyor ve AHCI desteğini açtığınızda NCQ desteği vs. de beraberinde
geliyor, bazı işlemlerde (özellike çok fazla küçük dosya ile
yapılanlarda) ciddi performans kazancı getirir.

> KDM için tasarım henüz yapılmadı galiba, KDE'nin standart login
> ekranı geldi, pek yakışıklı değildi. :)

 Grafik çalışmalarımız henüz bitmedi, kararlı sürüm 2009 a kadar yolda
pek çok değişiklik olacak, yolda bazı sürprizlerimiz de olacak :)

> Pek kullanılmayan bir ekran çözünürlüğüne sahiptim, ama hiç sorunsuz
> geldi.
>
> Çekirdekte PAE yok dedim, belleği 3 GB olarak gördü.
> Ama /proc/config.gz'ye bakınca HIGHMEM4G=y görünüyor. Garip..

 PAE için HIGHMEM=64G lazım. Ayrı bir PAE çekirdeği (ve sürücüleri)
ailesi hazırlayacağız, altyapı çalışmalarının çoğu bitti, ancak
öntanımlı çekirdek ->pae çekirdek geçişini kullanıcılar için kolay bir
şekilde hazırlamak için uğraşıyoruz.

 Tek CD ile geldiğimiz için CD de şimdilik birden fazla çekirdek
kullanmayı düşünmüyoruz. büyük ihtimalle CD ile öntanımlı çekirdek
gelecek, daha sonra kullanıcılar isterlerse PAE çekirdeğe
geçebilecekler.

> Ekran kartından çok korkuyordum. :) Sorunsuz çalıştı, glxinfo çıktı
> veriyor, glxgears dönüyor. Ama OpenGL'de bir yavaşlık var. Önce ekran
> koruyucuların yavaşlığı ile fark ettim. Denemek için depodan Chromium
> kurup denedim. Galiba menü 5-6 fps ile geldi.

 Yeni Xorg / mesa serisi ile birlikte OpenGL işlemlerde sürücü donanım
hızlandırması (ekran kartı) mevcut değilse sistem yazılım
hızlandırmasına (işlemci) geçiyor. CPU lar GPU lar kadar verimli OpenGL
desteği vermediği için durum böyle olabiliyor. Daha kaliteli ekran
kartı sürücüleri ve yeni ekran kartı sürücüleri ile bu durumu
düzeltmeye çalışıyoruz. Kararlılığından memnun olursak salı gününe
doğru yeni bir çekirdek ve drm ailesi depoya girecek, o güncelleme ile
donanım hızlandırması çalışabilir.

> Bu sabahki güncellemelerimden sonra KDE'deki bir çok ikon uçtu
> yerine ? yazmaya başladı. Ama kısayollar çalışıyor. Bu hem KDE
> menüsündeki uygulamalarda filan, hem masaüstünde, hem saatin oradaki
> (tray) ikonlarda oldu.

 Bu malesef ikon sisteminde PNG->SVG geçişi sırasında bir güncelleme
ile oldu. Daha sonra depoda düzelttik, tekrar güncelleme yapınca
düzelmiş olmalı.

> Sormak istediklerim:
> - Paketler çok az. Müdemadiyen depoya eklenecekler mi, yoksa final
> sürümden sonraya çok sarkar mı? Önümüzdeki 1-2 ay için plan nedir?

 Hedefimiz kararlı sürüm çıktığında bütün paketlerin depoya girmiş
olması. Bu sayede 2008->2009 güncellemesi de daha rahat bir şekilde
ve sürüm çıkışı ile birlikte yapılabilir olmasını sağlamak istiyoruz.

> Ben 2009'a hemen geçmeyi planlıyorum da..

 Burada sürümün hala alfa aşamasında olduğunu, sürekli hata düzeltmesi
ve güncelleme yapıldığını hatırlatmak istiyorum. Yapmak istediğimiz
değişiklikler, eklemek istediğimiz özellikler için sık sık birşeyleri
değiştireceğiz. Ancak kullanıcılarımızın sistemlerinde sorun çıkarmadan
geçiş sağlamak için elimizden geleni yapıyoruz.

 Sık sık paket güncellemesi yapılacağını da hatırlatmak istiyorum.
Bağlantınız kısıtlı ise tercih etmeyebilirsiniz. Ancak 2009 da bir kaç
gündür kararlı depoda da delta paket sistemini kullanaya başladık ve
güncellemelerin boyutunu da bu sayede mümkün olduğunca küçük tutuyoruz.

> - Hataları bildireceğimiz özel bir yer var mı, yoksa yine
> hata.pardus.org.tr'yi mi kullanalım?

 hata.pardus.org.tr de ilgili paket ya da bileşene girebilirsiniz

> - Paket yöneticisi arabirimi niçin basitleştirildi? Örneğin sepet yok
> olmuş. Ayrıca "tümünü seç" linki özellikle alpha-beta sürümlerinde
> her gün güncelleme çıkacağını göz önüne alırsak çok lazım. Her sabah
> 30 tane tık yapmak istemiyorum. :)

 Basitleştirildiği için değil de o özellikler henüz hazırlanmadığı için
arabirimde yoklar. Paket yöneticisi güncellendikçe önceden mevcut olan
özelliklere de kavuşacağız.

> Emeği geçen herkesin ellerine sağlık, çoook teşekkürler. :)

 Gerçekten de emeği geçen herkesin eline sağlık, çok güzel bir
sürüm geliyor :)