[Pardus-kullanicilari] Klavyenin multimedya tuþlarýný tanýta mýyorum?

Emre Erenoglu erenoglu at gmail.com
28 Oca 2009 Çar 15:17:21 EET

2009/1/28 Serhan Cosar <serhancosar at su.sabanciuniv.edu>

> Peki bu tuşlara bastığınızda "xev" mesaj çıktısı olarak "NoSymbol" gibi
> bir şey çıktığı oluyor mu? Mesela parlaklığı azaltma çoğaltma
> tuşlarında? Ya da hiç bir "xev" mesajı çıkmayan tuşlar var mı?

xev ile cikti uretmeyen tuslar olabilir, bendeki MS Natural Keyboard
4000'in zoom tuslari gibi ornegin. Ama eger xev algiliyorsa, keycode'una
bakarak bir baska fonksiyon da atayabilirsiniz. Ancak bu tuslar BIOS'unuz
tarafindan da yakalandigindan, muhtemelen her iki islevi birden
gerceklestirecektir, yani ekranin parlakligi + atadiginiz is.

Benim merak ettiğim Mehmet Güral Beyin dediği gibi bu tarz tuşların
> donanımla ilgili tuşlar oldukları için düzgün "xev" çıktısı vermedikleri
> mi?

xev ile cikti vermeyen ancak kernel tarafindan taninan tuslar varsa,
bunlara  once keycode atayip, sonra bu keycode'a keySYM atayabilirsiniz.
Ancak bu ayri bir konu. Bunu gorebilmek icin, CTRL+ALT+F1 ile konsol'a dusup
(burasi onemli X'in araya girmemesi icin):

    showkey

komutunu kullanabilirsiniz. Bu komut ile klavyenin tuslarina bastiginizda
kernel'inizin okudugu tus kodlarini gorursunuz. Hicbir tusa basmadan 10
saniye beklerseniz program cikar ve tekrar komut satirina inersiniz, onun
disinda programdan cikmak icin ugrasmayin.

Burda gordugunuz bir kernel kodunu, "setkeycodes"  komutu ile yeni bir
keycode atayabilirsiniz. Ancak bu kisim oldukca karisik, kernel keycode ile
X keycode'lari birbirinden farkli olabiliyor vs. vs. vs. Hic ugrasmayin
derim.

Ben bir nedenden calismayan Infrared uzaktan kumandami calistirabilmek icin
ugrasmistim, ornek bir komut satiri mesela:

   setkeycodes e012 89 e008 167 e007 90

burdaki e012 e008 ve e007 kernel'in okudugu dusuk seviye tus kodu. Bunlari
sirasiyla 89, 167 ve 90. keycode'lara atadim. Boyle bir atama yapmak icin
hangi keycode bosta onu da bilmeniz gerekiyor detayli bir is. Eger yanlis
keycode atarsaniz sorun yasama olasiliginiz var.

Bu sekilde bu tuslar da X altinda calismaya daha dogrusu xev tarafindan
taninmaya basliyorlar. Ama keySYM'leri olmayabiliyor veya yanlis olabiliyor.
Bunlari da xev ile hangi keycode'u oldugunu gorup (kernel keycode ile xev
keycode arasinda baglanti olmayabiliyor ya da garip bir sekilde oluyor), o
tuslara da .Xmodmap ile gorev atadim vs. vs.

Bu arada faydali bir bilgi yazmayi unutmusum, atanabilecek keySYM'leri su
dosyadan gorebilirsiniz:

/usr/share/X11/XKeysymDB

Emre