[Pardus-kullanicilari] Pardus kullanıcı hesapları ve Grup hk..

Emre Erenoglu erenoglu at gmail.com
17 Ara 2009 Per 14:18:18 EET

2009/12/17 Ömür BAŞGÜL <omurbasgul at mynet.com>

> Merhabalar,
>
> Pardus kullanıcı hesapları ve gruplarını öğrenmek amacıyla, cevaplarsanız sevinirim.
> Kullanıcı ekleme ve kullanıcıyı grupları oluşturup silme konusunu anladım.>
> Xp kullanıcı hesaplarında okulda anlatılır iken demiştim ki ya bu kullanıcı hesaplarında ne var ekler siler ve yetkili kullanıcı olarak kullanılır.  Şimdi öğendim ki kullanıcı hesapları o kadarda basit değilmiş :)

Oncelikle biraz linux baslangic dokumanlarini okumanizi tavsiye ederim
ki konunun temelini anlayabilesiniz.

> Öğrenmek istediğim:
>
> -- c:\Documents and Settings\All user
> -- c:\Documents and Settings\Default User

All User ve Default user icin sanirim /etc altinda bir profile ve skel
olaylari var, okumak lazim. Tam aklimda degil. Bunlar yeni bir
kullanici yaratildiginda dizin yapisinin ve default ayarlin yapilmasi
icin kullaniliyor.

> Ve en önemlisi
> - roaming user ve mandatory roaming user>
> Bunlar pardus'ta varmıdır?

Bildigim kadari ile Linux'ta Windows'daki roadmin profile olayi tam
olarak yok, ama benzer seyler veya cozumler bulunabilir. Yine de kolay
olmayacaktir. Ev dizinleri uzak sistemlerde bulunan kullanicilar ise
yaratabilirsiniz (Uzak ev dizinini sisteme baglamak gerekir).

> Kullanıcı grubuna irc'te söylenene göre  CHMOD ile eklemelerin yapıldığını ama bunu çözemedim :(
> örneğin Okul isminde bir grup oluşturuyorum ben buna bir kullanıcıyı eklemeyi öğrendim ( Kullanıcı ekler iken dahil olunan gruplardan seçem diye tabi )>
> oluşturulan bu gruba bir kısıtlama veya bir ayarı kullanması için yetkiyi nasıl verebilirim?

Konqueror'da dosyalara ve dizinlere sag tusla tiklayarak erisim
haklari icin (sahip, grup, digerleri) ayarlar yapabilirsiniz. ACL
destegini fstab ile dosya sistemine eklerseniz, daha granuler ayarlar
da yapilabilir (tam olarak ntfs'dekiyle denk denebilir bu mod icin).

> - "Linux group" diye aradım ama hep kullanıcı topluluklar çıktı :(

Google'da ACL anahtar kelimesi ile arama yapin ya da "access control
list" ya da "file and folder permissions" gibi.

http://www.google.com/search?hl=en&source=hp&q=linux+acl+basics&aq=f&oq=&aqi=

> - Grupları sadece konsol ve chmod  ile mi ayarlanacak?  GUI var mı acaba? user-manager 'da sadece ekleme silme ve kullanıcı ekler iken o çıkan grubu seçme işlemi var.>
> Nasıl ayarlanacağı konusunda basit bir örnek rica edebilir miyim?

konqueror ile yapabilirsinzi veya komut satirindan chmod.

> :) Bu gün artık son rahatsız edişim :) okuldaki linux konuları bitiyor....

Bu olmadi iste. Linux konularini uzatin, windows konularini azaltin :)
 Ayrica kisisel olarak da ilgilenin ki ogrencileriniz de ozgur
dusunecek sekild yetisebilsinler.

Emre