[Pardus-kullanicilari] dd ile sanalı taşımak

Alper Oguz alper2 at oguz.biz
4 Ağu 2009 Sal 10:01:36 EEST

Baris CUHADAR wrote On 04-08-2009 02:09:
> dd ile sanal makinede örneğin virtualbox da kurulu pardus 2009'u, gerçek
> bir makineye taşıyabilir miyiz?

Virtualbox'ın imajları raw formatta olmadığından dd ile taşımadan önce
genellikle IMG uzantısı verilen raw'a çevirmeniz gerek.

> Sanırım teorik olarak taşıyabiliriz. Çalışan sistemin yedeğini de
> alabiliriz.

Amaç sadece yedekse ilgili VDI dosyayı başka bir yere kopyalayarak da yedek
alabilirsiniz? (sanal sunucu kapalıyken)

> Fakat donanım ile sorun yaşanır mı? Yanıtlarınızı bekliyorum.

Hedef makinede linux'un desteklemediği bir donanım yoksa sorun çıkmaması
gerek. Yalnız her durumda X sunucu ekran kartınızı düzgün görmezse siyah bir
ekran gelebilir. :)

> dd if=/media/sdx of=/home/pardus2009ss.img
> ve diğer makineyi çalışan cd ile açıp
> dd if=/imajyolu/pardus2009ss.img of=/dev/sdx
> gibi bir komut, aynen *.img dosyalarına yapıldığı gibi.

Şurada bu konuya biraz değinmiş:

http://www.ioncannon.net/system-administration/80/how-to-transfer-linux-from-virtualbox-to-xen/

Kısaca ev sahibi makinenizde VBoxManage internalcommands ile VDI imajını IMG
(raw) tipine dönüştürmeniz gerek. VBoxManage internalcommands yazınca yardım
gelir.

Sonra mount -o loop yeni-imaj.img /mnt şeklinde bu imaj dosyasını mount
edebilir ve içini görebilirsiniz. Ardından içindeki her şeyi ikinci (hedef)
sabit diske kopyalamalısınız.

Bundan sonra imajı unmount edip, ikinci diskten makineyi yeni PC'ye takıp
açmak istediğinizde bir boot önyükleyici sorunu yaşarsınız. Pardus boot
kurtarma vb belgelerine bakarak Grub'ı boot sektöre yazmalısınız.

Bir de /etc/fstab uyumsuzlukları olabilir. Örneğin Virtualbox diski (imajı)
Paralel IDE (hda) olarak görüyorsa, yukarıdaki işlemlerden sonra makineyi
açmak istediğinizde eğer disk SATA ise bunlar sda vb olur. Onları da boot
etmeye çalışmadan önce loop ile mount'lı iken veya çalışan CD gibi bir şeyle
açıp düzeltmeniz gerekebilir.

Aynı sorun /boot/grub/menu.lst'deki grup satırlarında da yaşanabilir, onları
da düzeltmeniz gerek.

Şimdi baktım da, tüm disk aygıtları etiketli, (kahretsin!). :) Eğer /dev/hda
yerine /dev/sda'ya (veya tersi) geçecek olursanız çalışan CD'den açınca
PARDUS_ROOT gibi etiketlerin yollarını da düzeltmeniz gerek gibi geliyor.
Etiketler hakkında şuraya bakabilirsiniz:

http://tldp.org/HOWTO/html_single/Partition/#labels

Tüm yazdıklarım varsayımdır, hiç denemedim, risk size ait. Sakın yedeksiz
çalışmayın. :)

Bir de, bunların daha kolay bir yolunu bilen varsa, yazarsa sevinirim.

--
Alper Oğuz
alper2 at oguz.biz