[Pardus-kullanicilari] Pardus 2009'da Gnome'u kurmak ve diğer sorularım

Erkan Tekman tekman at pardus.org.tr
1 Ağu 2009 Cmt 13:59:23 EEST

01 Ağustos 2009 Cumartesi 09:27:16 tarihinde Selim Tavşan şunları yazmıştı:
> [...]
>
> Merhaba,

> Benim bildiğim kadarıyla da şu an 2009 için paketleri yapılmadı. İşin
> gerçeği Pardus yeterli
> işgücü olmadığı için sadece bir tek masaüstü ortamına yani KDE'ye
> resmi destek veriyor.
> Hatta KDE ile bu kadar bütünleşmiş başka bir dağıtım da yok :)
> Siz kesinlikle Gnome kullanmak istiyorsanız benim şahsi fikrim Ubuntu
> kullanmaya devam edin.
> Çünkü mevcut durumda kişisel çabayla da olsa Gnome masaüstü paketlendikten
> sonra resmi olarak destek veren dağıtımlar kadar verim alamayacaksınız.

Selim beyin verdiği yanıt kısmen doğru olduğundan dahil olmak istedim.
Pardus'un KDE temelli bir dağıtım olması kararı 2004 yılı içerisinde, o
zamanki geliştirici ekip tarafından ve tümüyle teknik bir değerlendirme sonucu
verildi. Bu karar doğrultusunda hemen tüm Pardus teknolojileri KDE ile
tümleşik bir şekilde geliştirildi ya da bu hedeflendi. Pardus'un KDE ile
tümleşikliği ve dağıtıma özgü ve genel teknolojileri birarada uyum içerisinde
kullanması KDE ana kaynak geliştiricilerinin de taktirini topluyor,
arkadaşlarımızın özellikle uluslararası toplantılarda edindikleri deneyimlere
göre.

Aynı şeyi GNOME ve diğer masaüstleri için (bir kez daha) yapmak insan
kaynağının ötesinde Pardus projesinin amacı açısından manasız bir çalışma.
Buna karşın Pardus teknolojilerinin çok katmanlı ve modüler tasarımı sayesinde
bunun yapılması gittikçe kolaylaşıyor. Bizim beklentimiz bu tip çalışmaların
Pardus temelli yeni dağıtımlar için yürütülmesi yönünde. Bu çalışmalar camia
merkezli olabileceği gibi satıcı merkezli de olabilir rahatlıkla...

Biz, ancak sözleşmeli projeler ile böyle bir talep oluşur ve KDE
alternatifinin yerinde olmadığına ikna olursak bu yola gireceğiz. İnsan
kaynağımızın güçlenmesi aşamasında bu çalışmalar kesinlikle düşük öncelikli
olacak.

> sunucu sürümü için çalışma şu anda benim bildiğim kadarıyla yok.
> sunucu paketleri depoda mevcut,
> ama sunucu sürümü yapılmamış durumda.
> 64 bit sürüü için okuduğuma göre 1 yıl sonra gelişmeler olacaktır.
> ÇOMU bünyesinde bir gurup bu işe giriştiler.

"Pardus Sunucu" adı ile bir ürün çıkarmak yok görünür gelecekteki planlarımız
arasında.  Ancak Pardus Kurumsal'ın sunucu olarak kurulabilmesi ve bir
olasılıkla sunucu olarak kurulacak şekilde kurulum medyasının oluşturulması
mümkün olacak. pardus.org.tr ve ozgurlukicin.com sunucuları başından beri
(2005 diyeyim) Pardus kullanıyorlar. MSB'de de 600 küsur sunucumuz çalışıyor.
Önümüzdeki haftalarda ilan edeceğimiz bir büyük projede veritabanından iş
zekası ürünlerine neredeyse tüm kurumsal yazılımlar Pardus üzerinde çalışacak.

64-bit sürümü, öncelikle Kurumsal sürüm çevresinde, Pardus geliştiricileri
desteği ile ÇOMÜ öğrencileri tarafından geliştiriliyor.

> zannedersem bu konuda bu yaz gelişmeler olacak. staj projeleri
> arasında bu konu yer alıyor.

Pardus 2008 ve 2009, netbook tipi ürünler üzerinde son derece kabul edilir bir
şekilde çalışıyorlar. Ancak bu büyüklüğe optimize edilmiş bir seçki oluşturma
işini 1,5 yıldır planlamaya çalışıyoruz. 2009 yılı içerisinde bu konuda bizden
birşey duymazsanız ümidi kesebilirsiniz.

Bilebildiğim kadarı ile staj projelerimiz [1] arasında netbook ile ilgili bir
çalışma yer almıyor.

İyi çalışmalar,

[1] http://tr.pardus-wiki.org/Staj2009

--