[Pardus-kullanicilari] Bir M.E.B. klasiği daha.

Erkan Tekman tekman at pardus.org.tr
1 Mayıs 2008 Per 07:28:08 EEST

1 May 2008 Perşembe 02:33:33 tarihinde yasin şahin şunları yazmıştı:
> GNU felsefesinin tam destekçisi olduğumu ifade ederek başlamak istiyorum.
> ifade ettiğim açık kaynak kodlu sistemlerin güvenli olmayabileceği
> ifadesinin GNU ile uyuşmadığının farkındayım.

Aslında açık kaynak kodlu sistemlerin güvenli olamayabileceği ifadeniz bir
yazılım geliştirme çerçevesi ve felsefesi olan GNU ile değil, temel yazılım
mühendisliği kuralları ile uyuşmuyor. Örneğin, bankamın hesapları tutarken
kullandığı yazılımın kaynak koduna erişilebilir olması banka hesabımı daha
güvensiz kılmaz, olsa olsa -yazılımı geliştirenlerin gözünden kaçabilecek
hataların farkedilmesini ve düzeltilmesini kolaylaştıracağından dolayı- daha
güvenli kılar. Aynı şey bir füze rampasını kontrol eden yazılım için de
geçerlidir. Açık kaynak kod yazılımın daha güvensiz olduğu iddianız ya da
hissiyatınız yerinde değildir.

> fakat aslında
> bu ifade güvenlik adına duyduğum endişe sebebiyle değildir. > sonuçta
> güvenlik hertürlü sistemde
> sağlanabilmektedir. ve belkide-hatta- bir çok açıdan açık kaynak
> yazılımlarda diğer
> sistemlere göre çok daha yüksek güvenlik mümkündür.

Pek güzel... Bu konuda anlaştığımıza sevindim.

> benim üzerinde durmak istediğm meselenin esası mevcut açık kaynak kodlu
> yazılımların özellikle
> vede öncelikle kullanıcılara yönelik olması.
> oysa devlet organizasyonunun özellikle e-devlet uygulamaları açısından
> ihtiyaç duyabileceği özel yazılımlar olması kuvvetle muhtemeldir.

Bu durum da e-devlete ya da devlete özgü değildir. Banka örneğinden gidersek,
bir banka da hesaplarını tutmak, müşteri ilişkilerini yönetmek, kendi
personelini takip etmek, ve daha pek çeşitli faaliyeti için özel yazılımlara
gereksinim duyar. Yani tek başına Pardus CD'si bir banka için de, haydi
örneği genişletelim, MEB için de, köşedeki bakkal için de fazla bir anlam
ifade etmez.

> bu
> yazımların yine açık kaynak felsefesi
> ile üretilmesi GNU nun tercih edilmesinin kaçınılmaz hale
> gelmesi sonucunu doğuracaktır.

Totoloji olmuş neredeyse. Ama doğru, doğal olarak...

> ilk iletimde kullandığım kaynak kodlarının açık olması bir risk
> oluşturabilir ifadesi mevcut algılamayı dikkate getirmeyi ve tercih
> edilmemenin sebepleri arasında
> gösterilmeye engel olacak bir tanıtımın (bu psikoloji ile mücadele
> açısından) gerekliliğini göstermek amacını taşımaktadır.

Evet, haklısınız. Sizin de gündeme getirdiğiniz bu batıl itikate karşı
bilgilendirme yapmak da görevlerimiz arasında.

> daha kaliteli ve de gerekli ise kurumlar için özel olarak
> geliştirilmiş  sistemlerle
> hem ülkemiz hem biz çok daha güvenli bir bilgi çağını yaşamayı hakediyoruz.
> şahsınızda tüm pardus gelişticilerine tekrar teşekkürlerimi sunarım.

Rica ederiz, elimizden geleni yapıyoruz...

--
Erkan Tekman
TÜBİTAK UEKAE

http://www.pardus.org.tr/