[Pardus-kullanicilari] Pardus disk bölümünün imajını almak nasıl yapılır.

Isbaran Akcayir isbaran at gmail.com
8 Mar 2008 Cmt 00:34:40 EET

Thomas Vercetti wrote On 07-03-2008 23:13:
> Cevabın için teşekkürler.
> Benim bilgisayarımda Home dizini ile boot dizini aynı disk bölümünde kurulu.
>
> Ark ile arşiv oluşturmaya çalıştığımda sda5 dizinine yazma izniniz yok diye
> bir uyarı çıkıyor. sda5 NTFS olarak biçimlendirilmiş. Eskiden D sürücüsü
> olan yer. Acaba NTFS olduğu için uyarı veriyor olabilir mi?
> Hatanın ekran görüntüsünü aşağıdaki adrese yükledim.
>
> http://img164.imageshack.us/img164/2188/yazmahatasirg5.jpg
>
> İyi geceler.

Önce en alttaki paragrafı okuyun

ntfs bölümünü şu şekilde bağlarsanız sorun çıkmaz sanırım:
( kullanıcı ile girilecek komutların başına $, root ile girileceklerin
başına # koyuyorum )

"/dev/sda5" bağlamak istediğiniz bölüm olmak üzere,

# mkdir /mnt/sda5

ile /mnt/sda5 klasoru oluşturun
/etc/fstab dosyanıza aşağıdaki satırı ekleyin:

/dev/sda5            /mnt/sda5        ntfs-3g   defaults 0 0

ve

( bir şekilde daha önce bağladıysanız
# umount /dev/sda5
diyip ayırın, ve ardından )

# mount -a

komutu ile bölümü bağlayın

Yedekleme işinde ise epey uzun zamandır kullandığım yöntemi kısaca
anlatayım:
Root bölümünüzde yedek içine almayacagınız yerlerin bir listesini
olusturup exclude.txt diye bir dosyaya kaydedin.

/mnt/*
/tmp/*
/usr/src/*
/var/cache/pisi/*
/home/kullanici_adi/*
vs.

( ve istemediginiz diger dizinler olsun bu dosyada .. )

şimdi ( yedegi /mnt/sda5'e kaydedeceginizi dusunursek )

# tar cvjf /mnt/sda5/yedek.tar.bz2 / -X exclude.txt

ile yedegi olusturun.

bu yedegi sisteme geri yüklemek için, bilgisayarınızı bir livecd ( ya da
kurulan ) ile açın. Bölümleri olusturup dosya sistemlerini olusturun
sonra da arşivi root bölümü olacak yere cıkarın

( örnek:
   root bölümü /dev/sda1 olsun

( alttaki komut sda1'e yeni dosya sistem olusturur deneme amaclı girmeyin )
  # mkfs.ext3 /dev/sda1
  # mount -t ext3 /dev/sda1 /mnt/sda1
  # cd /mnt/sda1
  # tar -xvjpf /mnt/sda5/yedek.tar.bz2

)

yedeği çıkardıktan sonra sistemi düzgün başlatmak için şu dosyaların
hala düzgün ayarlı olduğundan emin olun

* /boot/grub/grub.conf        ( önyükleyici ayarları )
* /etc/fstab                  ( disk bölümleri için ayarlar )

elbette yedegi geri yükleyene kadar geçen sürede disklerinize
yapacağınız değişiklikleri de ayarlamalısınız. eğer disk başında eskiden
grub vardıysa ve bu sürede grub'u sildiyseniz grub'i da tekrar
yüklemeniz gerekecektir. Partition boyutlarını degiştirdiyseniz, eskiden
/dev/sda1 olan yerde artık /dev/sda5 varsa vs. gerekli değişiklikleri
yapmalısınız

Yeri gelmişken bölüm tablosunu ( ve önyükleyiciyi ) nasıl
kaydedeceginizi de ekleyeyim.

grub'un /dev/sda diskinin başına yazıldıgını düşünürsek

( önyükleyiciyi mbr.save dosyası olarak kaydetmek için: )
# dd if=/dev/sda of=mbr.save count=1 bs=512
( bölüm tablosunu partitions.save olarak kaydetmek için: )
# sfdisk -d /dev/sda > partitions.save

önyükleyici ve bölümleri *AYNI* /dev/sda diskine geri yüklemek içinse:

# dd if=mbr.save of=/dev/sda
# sfdisk /dev/sda < partitions.save

Uzun zamandır yedek almadığım için unuttuğum bazı şeyler olabilir,
bunları deneyerek değil kafadan yazıyorum şu an, sadece bir kullanıcı
fikri/önerisi/tecrübesi olarak alıp bu işlemleri yapmanın sizi ciddi bir
sıkıntıya da sokabileceği ihtimali olan ortamlarda denemeyin,
anlattıklarıma rağmen ne iş yaptığını anlamadığınız komutlar varsa
yukarıda, yine denemeyin.

iyi geceler