[Pardus-kullanicilari] virtualbox'ý kullanma

Mevlüt KOÇAK mevlut.kocak at artvin.gov.tr
3 Haz 2008 Sal 14:52:09 EEST

Merhaba,

Pardus üzerine kurulu VirtualBox üzerindeki misafir işletim sistemleri
otomatik ip aldıklarında 10.0.2.15 gibi farklı bir ip grubundan ip
alırlar ve virtualbox yazılımı bir ağ geçidi üzerinden misafir işletim
sistemine internete çıkış için yol verir.

Ancak; pardus üzerinden smb://xx.xx.xx.xx şeklinde misafir işletim
sistemine ulaşmak ek ayar yapmadan mümkün olmaz. Bilgisayarların
birbirini görebilmeleri ve kaynaklarının ortak olarak kullanılabilmeleri
için aynı ip grubu üzerinde olmaları gerekir. Örneğin;

Pardus işletim sistem yüklü 2 bilgisayarını ip'leri sırasıyla
192.168.2.3 ve 192.168.2.4 olsun. Bu makinelerdeki misafir windows
işletim sistemlerinin her biri ip olarak 10.0.2.15, ağ geçidi olarak da
10.0.2.2 adresine sahip olacaklardır. Gerçekte böyle bir ağ olmadığından
ne misafir işletim sistemleri bir birini görebilir nede pardus işletim
sistemi misafir işletim sistemini görebilir. Peki bunun bir imkanı yok mu?

Dünya üzerinde ölümden başka herşeyin çaresi vardır :D

Bu sistemleri ağ üzerinden bir birine göstermek için misafir işletim
sistemlerini bridge modda çalıştırıp, aldıkları ip adreslerinin gerçekte
kullanılan ağ üzerinde ki ip dağıtıcıdan (genellikle bu bir adsl modem
olur) almalarını sağlamak gerekiyor. Misafir işletim sistemlerini bridge
modda çalıştırmak için aşağıdaki adımları yapmak gerekiyor.

ilk önce contrib depoyu eklemek gerekiyor. İşte bu komutla:

               sudo pisi ar contrib-2007 http://paketler.pardus.org.tr/contrib-2007/pisi-index.xml.bz2

daha sonra köprüleme yapmak için gerekli paketleri kurmak gerekiyor. Komutlar mı? Aşağıda yazıyor.

               sudo pisi it usermode-utilities

Şimdi bir küçük betik hazırlayıp VirtualBox'u çalıştırmadan önce bu betiği çalıştıracağız. İstenirse açılışta otomatik olarak bu betik çalıştırılabilir.
Ben bridge.sh isimli bir dosya oluşturup içine aşağıdakileri yazdım.

# VirtualBox Bridging
# load the tun module

modprobe tun

# Create a tap device with permission for the user running vbox

tunctl -t tap0 -u Buraya-kullanıcı-adınızı-yazacaksınız. örneğin *tunctl -t tap0 -u mkocak*
chmod 666 /dev/net/tun

# Bring up ethX and tapX in promiscuous mode

ifconfig eth0 0.0.0.0 promisc
ifconfig tap0 0.0.0.0 promisc

# Create a new bridge and add the interfaces to the bridge.

brctl addbr br0
brctl addif br0 eth0
brctl addif br0 tap0

# Give the bridge a dhcp address.
dhcpcd br0

Bu küçük betiği oluşturduktan sonra konsoldan root yetkileriyle bu
betiği çalıştırıyoruz. Eğer sudo ile çalıştırırsanız hata verecektir.
Root yetkileriyle Tekar çalıştırmanın *en kısa* yolu bilgisayarı kapatıp
açmaktır.

Bütün bu işlemleri yaptıktan sonra, VirtualBox'a ağ yapılandırmasında
oluşturduğumuz köprülemeyi (bridge mode) kullanmasını söyleyeceğiz.
Bunun için
VirtualBox'u açıyoruz, sanal bilgisayarı seçip ayarlar -> ağ bölümünde

Şuraya eklendi: Sunucu Arayüzü

olarak ayarlayıp,

Aşağıda sunucu arayüzü ayarlarında
Arayüz adı olarak tap0 giriyoruz. Diğerlerini boş bırakıyoruz. TAMAM
deyip, sanal bilgisayarı çalıştırıyoruz.

Pardus yüklü her makinede bu işlemleri yaptıktan sonra, sanal işletim
sistemlerimizi açıp aldıkları ip adreslerini kontrol ediyoruz.
Pardus'tan sanal işletim sistemlerine erişmek için
smb://sanal.bilgisayar.ip.adresi/paylaşıma açılan klasör adı  şeklinde,

Windows sistemlerden, sanal veya gerçek farketmez, windows gezginine
\\sanal.bilgisayar.ip.adresi\paylaşıma açılan klasör şeklinde erişilebilir.

Mevlüt KOÇAK
Artvin ValiliÄŸi
Bilgi Ä°ÅŸlem Birimi