[Pardus-kullanicilari] Sayın Erkan Tekman'ın Distrowatch Hamlesi

selim ok selimok at gmail.com
6 Ağu 2008 Çar 06:15:24 EEST

Merhaba,
Bilmem herkes konunun özünü,geçmişini en azından bu sürecin önemli
kısımlarını biliyor mu. Kendimce ufak bir özet geçeyim, sonra ona göre bir
yorum yapayım. (Çenem düşsün.. :)

Pardus-Linux.org, Pardus adına benim bildiğim ilk düzenli, derli toplu forum
olarak kurulmuştu ben bu işlere ilk bulaştığımda. Hatta bu resmi olsun,
gönüllü olsun geliştiriciler arasında çok olumlu karşılanmıştı. Kullanıcılar
çok ilgi gösteriyordu.

Gel gelelim günün birinde bu forum'un yöneticiliğini yapanlardan olsun
kullanıcılarından olsun, bir kısım tutup ısrarla illegal olarak bazı
yazılımları dağıttılar, gelen uyarılara kulak asmadılar ve işi iyice abartıp
insanlara küfür etmeye başladılar. Tabi ortam gerginleşti, uyarıların tonu
sertleşti, fakat üzücüdür ki pardus-linux.org'daki arkadaşlar bir taraftan
tamam yapmıyoruz derken, bir taraftan bu davranışı çeşitli "ama"larla
destekler göründüler. Burada tek bir kişinin hareketlerinden
bahsetmiyoruz.Benim takip edebildiğim kadarıyla bazıları "öyle" derken
bazıları "şöyle" diyordu. Pardus resmi geliştiricileri tarafında bu konu hiç
sıcak karşılanmadı (doğal olarak). Uyarılara karşın bazı yanlışlar devam
ediyordu. Bunun üzerine pardus-linux.org'a resmi desteği çektiler. Çünkü
Pardus bir markaydı ve illegal işlerle adının geçmesine izin verilemezdi. Bu
işleri yapıp kusurunu kabul etmeyen kim olursa olsun,verilen destek
çekilecekti ve çekildi.

Sonrası yine malum, pardus-linux.org içinden bazı arkadaşlar düzgünce sorunu
çözmeye çalışırken bazıları "sansür bu kardeşim nerde özgürlük" diye
serzenişlerde bulunup, ortamı iyice gerdiler. Pardus-linux.org tarafında
atılan her adımda, resmi geliştirici tarafı, yapılan iş ne türden bir iş
olursa olsun _hukuk çerçevesinde_ olması gerektiğini savundu. Nedense yine
bir çok yanlışlar yapıldı.

(Not: Sürecin her detayını doğru aktaramamış olabilirim.Hafızam beni bazı
noktalarda yanıltıyor olabilir. Böylesi bir durum için şimdiden özür
dilerim.)

Şimdi bir çok Pardus sever ya bu süreci bilmeden yada biraz duygusal
davranarak, "yahu olur mu öyle şey, haydi öpüşelim barışalım" yada "yahu ne
var destek olsanız, ille her şey sizin kontrolünüzde mi olacak" gibi
_kendilerince_ haklı, ama genelde uygulanması pek mümkün olmayan isteklerde
bulunuyorlar.

Bu işlerin düzgün yürümesi için biraz daha iyi niyet şart. Pardus-linux.org
tarafında "biz özgürüz kimseye sormadan kafamıza göre takılabiliriz, adı
üstünde özgür yazılım" havası var biraz _bence_. Eğer daha sorumlu davranıp
bazı işlere kalkışmadan,bırakın hukuksal zamazingoyu, nezaketen bazı izinler
alınmış olsaydı. Bu izinler alınmak istendiği sırada projenin hassasiyetleri
dikkate alınsaydı, tüm bunlar yaşanmayacaktı.

Ben ismi zaman zaman geliştirici olarak geçen Pardus katkıcılarından
biriyim. Nedendir bilmem projenin bir ucundan tutmaya çalışınca kimse beni
kapıdan çevirmedi. Hatta kimseye bir şey söylemek zorunda bile kalmadım, her
şey kendiliğinden oldu. Yani projeye öyle yada böyle destek vermek isteyen
herkese kapıları sonuna kadar açık bu projenin. İster resmi ekip
koordinasyonunda olsun, ister farklı isimlerle toplaşmış gönüllü gruplarda
olsun, ister kendi kendine bir şeyler yapmaya çalışanlar olsun, eğer ortada
Pardus ismini lekeleyecek _gayri kanuni_ yada _gayri ahlaki_ bir durum
yoksa, kimsenin bu insanlara "Hele bir dur bakalım destur!" dediğini
görmedim. Ha bazen kendi kendine takılanlara, "ne güzel işler yapıyorsun
sen,gel gönüllü geliştirici ol, vs." dendiğini çok gördüm :) .

Umarım soruna bu açıdan bakıldığında resmi ekibin bu konuya neden bu şekilde
yaklaştığı anlaşılıyordur.

İyi çalışmalar,
Selim
--