[Pardus-kullanicilari] iki ses kartini yönetmek

Onur Küçük onur at pardus.org.tr
3 Nis 2008 Per 18:44:21 EEST

> Aslinda ben de program bazinda tek tek ugrasmak istemiyorum. Cünkü
> bazi programlarda da ses aygiti secenegi olmayabiliyor. Aygit
> girebildiklerimde secerim, böyle bir olanak olmadiginda o an
> belirledigim ses karti varsayilan olsun diye hayal etmistim.

 İdeal bir dünyada bu işi ses sunucularının yapmasını hayal ediyorum :),
ancak mevcutta olanlar o ya da bu şekilde yeteri kadar düzgün
çalışmıyorlar. 2008 de pulseaudio sistemine geçeceğiz. onun bu işlerde
çok başarılı olduğunu okuyorum hep.

> Ben aksam /etc/modules.d/alsa ile de biraz ugrastim. Ornegin o
> dosyanin en sonunda options snd cards_limit=1 var, bunu 2 yaptim.
> Orada bazi dsp ve mixer tanimlari da var, üst bölümlerde comment
> edilmis card ve slot tanimlari var. Kurcaladim ancak basarili
> olamadim.

 Bence alsa dosyasına dokunma, hatta eski haline getirirsen iyi olur.
Bu işi o dizine başka dosyalar oluşturarak yapmak en temizi.

> Yani AC'97 ses kartini ilk kart yapmak icin /etc/modules.d altinda
> bir dosyaya "options snd-intel8x0 index=0" gibi bir tanim eklemek
> olabilir mi diyorsun?

 Bu tarz işlerde oraya kernel modülü adı ile aynı adda dosya koyuyorum.
Misal snd-intel8x0 için snd-intel8x0 isminde bir dosya oluşturup
yukarıda yazdığın gibi bir ayarı içine ekleyip, snd-hede için de bir
dosya oluşturup ona da aynı şekilde ama index=1 olacak şekilde
tanımlamak iyi olur. Daha sonra işin bitince update-modules komutunu
çalıştırıp bilgisayarı başlatırsan aygıtların sıralaması index
tanımlarına göre olacak.

> Onboard karti kapatmak tabii ki kolay cözüm. Ama zamaninda windows'ta
> bir pc'ye 3+onboard=4 ses karti ile internette 4 radyoyu canli
> yayinlamisken linux'ta yapamamak koyar dogrusu. :) Zaten anakarttaki
> ses karti her isimi görüyor, baska bir ihtiyacim icin 2. ses kartini
> takmistim. (niye diye sorma :) )

 Yayın yapmak daha kolay aslında, yayın araçlarında "şu kartı kullan"
diye tarif etmek genelde ayar dosyasından yapılıyor. Zor değil, linux
da da rahat olmalı :)

> Peki Amarok, kaffein vb programlara aygit olarak neler girebilirim o
> konuda fikrin var mi?

 Ezbere yerini bilmiyorum, ayarlara bakmak lazım. Bu programlar
öntanımlı xine-lib kullanıyor. xine-lib için de ses aygıtının alsa adını
tanımlayabiliyorsun.

> /dev/dsp(1)'leri begenmemisti. Benim ses
> kartlarimin yollari tam olarak nedir nasil ogrenebilirim?

 En temizi /proc/asound/devices dosyası içine bakmak. Bu dosyada kartın
yetenekleri de yazıyor. sequencer midi için, playback dışarı ses
verebilen, capture ses kaydedebilen anlamındadır vs. diye gidiyor.