[Pardus-kullanicilari] güvenlik

Umut D. linuxlist at gmail.com
23 Eyl 2007 Paz 15:04:33 EEST

On 9/23/07, Ozan Çağlayan <ozancag at gmail.com> wrote:

> Microsoft Windows ile GNU/Linux'un çalıştırılabilir dosya biçiminin
> birbirinden farklı olması, Microsoft Windows için yazılan virüs/trojan'ların
> "şimdilik" GNU/Linux işletim sistemlerini etkilememesini sağlıyor. Şimdilik
> diyorum çünkü bu virüs/trojanların GNU/Linux'u da etkileyecek şekilde
> geliştirilmesi çok zor değil ancak bu yazılımları ortaya salanlar Windows'u
> hedef seçiyor çoğunlukla. Dolayısıyla "şimdilik" bu tehlikelerden uzaksınız.

GNU/Linux mimarisi gereği bahse konu trojanlar kendiliğinden işletim sistemi
geneline yayılamazlar. Gelen herhangi bir e-postaya veya bir sayfadaki
banner'a tıklayarak bilgisayarınızı "enfekte" edemezsiniz. 1960'lardan beri
gelen ve üniversitelerde bile onlarca yıl kullanılan bir gelenekten geliyor
(Türk üniversiteleri değil kastım) kullanıcı yönetimi politikası,
dolayısıyla gayet güvenli olacağını varsayabilirsiniz.

Tabii ki virüsler [1] olacaktır, trojanlar [2] olacaktır. Ancak siz
isteyerek root olarak çalıştırmadığınız sürece bunlar ancak sizin kullanıcı
çalışma alanınızda geçerli olacaktır. Eğer temel kurallara riayet ederseniz
teorik olarak virüslerle muhattap olmazsınız. Bu kuralları ihlal etmeniz de
zaten çoğu durumda sistem tarafından çeşitli şekillerde engellenir,
zorlaştırılır. Her koşulda siz zorla istemedikçe etkileri kısıtlı
kalacaktır.

Son söz olarak tekrar edeyim, %100 güvenli sistem yoktur. %100 güvensiz
sistem de yoktur. Her sistem, kullanıcısı onu yönlendirebildiği kadar
güvenlidir. Kimi sistemler kullanıcıyı daha çok yorarken kimisi daha az
yorar.

Saygılarımla.

[1] http://www.f-secure.com/v-descs/bliss.shtml
[2] http://linux.slashdot.org/article.pl?sid=01/09/08/019246