[Pardus-kullanicilari] cdrom tanınmıyor

Necmettin Begiter necmettin.begiter at gmail.com
31 Eki 2007 Çar 02:24:15 EET

On Wednesday 31 October 2007 01:53:11 Mustafa Sarı wrote:

> Necmettin beyin söylediği şey komut istemi. Bana Hddleri açıyor. Zaten
> sorunum çalışan cdromun (Combo) bir haftadır falan çalışmaması. Galiba
> geçenlerde sistem kapalıyken ide kablosundan cdromu çıkartıp, başka bir
> hddle bilgisayarı açtıktan sonra olan bir şey...
>
> Cdrom diye bir aygıt takılı değil gibi davranıyor. Benim böyle bir şey
> yapmam, bu durumu yaratmaması lazım. Sonuçta sürücüsü olan bir şey de değil
> cdromlar. Öyle bile olmuş olsa; bilgisayarı kapatıp, başka hddle açtığım ve
> sonra yeniden taktığım zaman düzelmesi gerekir...
>
> Bu sitede şunu buldum (fstab dosyası varmış)
> [...]

Bilgisayarlarda, ana (PRIMARY) ve köle (SLAVE) diye anılan bir disk
yerleştirme sistemi bulunur. Hem sabitdiskler, hem de disk sürücüler
(CDROM,CDRW,DVDROM vs.) bu sistemi kullanırlar. Bilgisayarın anakartı
üzerinde sabitdisk ve disk sürücüler için iki yuva bulunur. Bu iki yuvaya
normalde iki aygıt bağlanabilirken, ana ve köle sistemi sayesinde, her yuvaya
bir ana ve bir köle, dolayısıyla her yuvaya iki aygıt bağlanabilir, bu da
bağlanabilen aygıt sayısını ikiye çıkarır. Sistem şu şekilde işler: Yuvaya
bağlanan kablo üzerinde, biri kablonun ucunda diğeri ise ortalarında veya
biraz daha ileride olmak üzere iki giriş bulunur. Bu girişlere bağlanan
aygıtların üzerinde ise ana mı köle mi olduklarını belirleyen bir ayar
sistemi bulunur. Bu ayar üç şekilde olabilir: ana (Mas..), köle (Sla..),
kablo kararı (CS). Kablo kararı olduğunda, kablonun ortasındaysa ana,
sonundaysa köle olur.

Bazı BIOS'lar ve bazı işletim sistemleri, bir yuvaya iki ana veya iki köle
bağlanmasına genellikle izin verirler çünkü donanım üzerindeki ayardan ziyade
kablolamayı dikkate alırlar ve sistemin her açılışında donanım taraması
yaparlar (bu Windows için geçerli olan birşey), oysa diğer sistemler (ve
diğer bazı BIOS'lar) bu konuda donanım üzerindeki ayarı dikkate alır.

Şimdi yapmanızı istediğim şey şu: Taktığınız CD-ROM sürücüsünü çıkarın,
kabloyu taktığınız yerde (sürücünün arkasında) 2x4 (veya 2x3) olarak
yerleştirilmiş 8 (veya 6) küçük iğne göreceksiniz. Bu iğnelerin üzerine konan
ve ikisini kapatan küçük plâstik bir parça olur. Onu CS konumuna getirin (CS
konumunun nasıl elde edildiği CD-ROM sürücüsünün üst kısmına yapıştırılmış
küçük bir tabloda belirtilir) veya tamamen çıkarın (ama atmayın) ve
bilgisayara aynı şekilde tekrar bağlayın. Bakalım ne olacak?

Bu kadar açıklama yapmak yerine şunu de sorabilirdim (hattâ soruyorum:D): O
sürücüyü sökmeden önce bağlı olduğu kablo ile, şu anda bağlı olduğu kablo
aynı mı? Eğer değilse, eskiden bağlı olduğu kabloya bağlayın ve öyle deneyin
(ve fstab'a yazdığınız satırı silmeyi de unutmayın).