[Pardus-kullanicilari] "linux için?"

Onur Küçük onur at pardus.org.tr
10 Eki 2007 Çar 23:44:40 EEST

 Merhaba,

 Mesajınızın karakter seti çorba olmuş, düzelterek yanıtlıyorum...

 Niyetinizin ciddi olduğunu düşünerek ciddi ve  (belki biraz da sert
biçimde) açık yanıtlayacağım.

Öncelikle, açıkkodlu yazılım dünyasında anlaşılabilir olmak çok
önemlidir. Kendinizi geliştirmek istiyorsanız, mutlaka iletişim içinde
olmanız gerekiyor, bunun için de mesajlarınızın karakter seti gibi
teknik detaylara, cümlelerinizin bütün, öz ve anlaşılır olması gibi
iletişim detaylarına dikkat etmelisiniz.

> herkese merhabalar ben programlama bölümü mezunuyum visual basic,
> delphi, borland c++ dillerini orta şeker biliyorum,algoritma ve
> programlama ile aram iyi sayılır ben; linuxu uzun zamnadır·
> kullanıyordum ancak yakın bir tarihte %90 linux a kesin geçiş
> yapabildim

 Bunu 100% yapmaya çalışmalısınız.

> ve yine yakın bir tarihte pardus kullanan bir arkadaşım
> linux un açık kaynak kodlu oluşundan faydalanarak sistem içerisinde
> bazı değişiklikler· yaptığını söyledi; örneğin alt+f2 ile açılan
> çalıştır pencerisinin kısa yolunu ctrl+space olarak değiştirmiş
> bunu sistem deki kaynak kodları ile oynarak yaptığını söyledi işte

 Bunu yapılandırma merkezinden kısayol ayarlarını değiştirerek
yapabilirsiniz. Gözünüzde büyütmeyin böyle bir şeyi.

> bende buna benzer hatta daha ileri seviyede bir şeyler yapmak
> istiyorum yani araştırdığım kadarı ile az çok linux(açık kaynak kod)
> mantığı üzerine bilgim var yani neyle nereye kadar oynaya bilinir
> biliyorum(mesala kernelle oynayamıyormuşuz)

 Oynayabiliyorsunuz, biz oynuyoruz.

> işte bu bağlamda nasıl anlatayım kendime bana özel bir işletim
> sistemi yapmak istiyorum her şeyi ile diğer dağıtımlardan farklı
> olarak bana· özel bir dağıtım(paket) olmalı,

 Bu, gocunmayın ama, her program yazmaya başlayan gencin "ben oyun
yazacağım" düşüncesi gibi olmuş. Hedefleri yüksek tutmak iyidir ama
ilk hedef en karmaşık şeylerden olursa ya "hedefe ulaşamazsınız, yarı
yolda nefesiniz kesilir cayarsınız" ya da "azıcık br değişiklikle
aslında çok şey yaptığınıza inanır kendinizi kandırırsınız".

 Hem kısa vadeli ve ulaşılabilir hedefler, hem de uzun vadeli ve zor
hedefleriniz olmalı. Kısa vadeli hedefleri gerçekleştirdikçe de
kendinizi geliştirmeli ve uzun vadeli hedefinizin gerçekleştirilebilir
olup olmadığını sorgulamalısınız.

> tasırım, kimi kısa yollar, görünüş,· grafiksel görünüm ve tasrım
> kısacası herşeyi ile işte bana ait ve özel· olan bişey yapmamk
> istiyorum hnm bu sayede linuxla daha çok haşır neşir olup kendimi
> geliştirmek hemde programcılık alanında kendimi geliştirmek istiyorum

 Görünüm ve grafiksel tasarımın programcılık kısmı ile hiç ilgisi yok.
Bir iki yer dışında (kwm için tema yazmak mesela) çok alakasız duruyor.
Kendinizi wallpaper renk seçimleri vs. ile uğraşarak programcılık
alanında geliştiremezsiniz, uzmanlaşamazsınız, sadece kendinizi
kandırırsınız.

> (bu sayede ileride bir linux geliştiricisi olmayı planlıyorum) bu
> konuyla ilgili olarak nereden ve nasıl başlayabilirim(yani neleri
> bilem gerekiyor ve bunları nerden nasıl ve ne şekilde öğrenebilirim·
> bana asıl lazım olan nedir gibisinden?) konusunda sizlerin görüş ve
> önerilerini bekliyorum herkese kolay gelsin ...

 Öncelikle, yeni bir dünyaya giriyorsunuz. Bu dünyanın kendine has
gerekleri ve kuralları var. Bazı şeyler zaman ve emek isteyecek, kolay
olmayacak, kendinizi buna hazırlamanız şart.

 Yazılım geliştirmek istiyorsanız, belli başlı programlama dillerine
"gerçekten" hakim olmak gerekiyor. Kendinizi geliştirmek, bir dilde
uzman olmak için de tabiri caizse yeri gelecek "canınızı dişinize
takacaksınız". Bence şu aşamada C, C++ ve python ile ne
kadar rahat çalışıyorsanız o kadar iyi.

 Bunları yaparım diyorsanız, kendinize belli bir alan seçip onun
üzerinde yoğunlaşmalısınız. Donanım olabilir (sürücü ya da donanım
yönetici araçlar, mesela webcam görüntüleme yazılımı), multimedia
olabilir, temel sistem araçları olabilir, masaüstü araçları olabilir
(e-posta, tarayıcı vs.). Ancak ne seçerseniz seçin, zaten yapılmışı
var. Önemli olan tekerleği icat etmeden mevcut bilgi birikimini
kullanmak ve öğrenmek, sonra da onun üzerine kat çıkmak, özgür
yazılımın en önemli avantajlarından biri budur.

 Mevcut projelerin geliştirme listelerine katılmalı, bir süre okuyup
kim ne yapıyor, neleri geliştiriyor, nelere dikkat ediyor, neleri
biliyor bunları takip etmek ve bu konuda bilgi birikimini arttırmak
gerekiyor. Bunun yanında başlangıç olarak yukarıda bahsettiğim
programlama dillerinde kendinizi geliştirmeniz ve geliştirdikçe bu
bilgiyi "kullanılan, işe yarayan" koda dönüştürmeniz gerekiyor.

 Başlangıç olarak sıfırdan bir yazılım geliştirmeye çalışmak yerine,
mevcutta olan bir yazılımın hatalarını gidermeye, koda aşina olduktan
sonra da yeni özellikler eklemeye çalışmalısınız.

 Pardus'un hata takip sisteminde [1] düzeltilmeyi bekleyen bir sürü hata
var. Bu hataları içeren programların kaynak kodları da svn depomuzda
[2] mevcut. Bu hata listesini takip edip, önce basit hataların üzerine
gidip, geliştikçe daha ağır hatalara yönelebilirsiniz. Ayrıca herkese
açık olan svn değişiklikleri (commit) listelerine üye olup yapılan
değişiklikleri takip ederek de kendinizi geliştirebilirsiniz.

 Belli bir seviyeye geldiğinizde de zaten kendi yolunuzu kendiniz
çizeceksiniz.

 [1] http://hata.pardus.org.tr
 [2] http://svn.pardus.org.tr

 Kolaylıklar,