[Pardus-kullanicilari] Windowstan Pardusa Geçiş

Fehmi YAZICI yazicifehmi at yahoo.com
23 Kas 2007 Cum 10:55:16 EET

Ben de kendi tecrübelerimi paylaşmak istiyorum. Uzmanlık alanım bilgisayar olmamasına rağmen 1992'den beri bilgisayarlara özel ilgim olmuştur. 1992-1997 arası Windows ve Mac tecrübelerim oldu. Bu tarihten sonra son 8 aya kadar hep Windows kullandım. Birkaç kez Pardus kurmak istememe rağmen başaramadım. Yaklaşık 7-8 ay önce Linux dünyasıyla ilk tecrübem Pardus ile oldu. Yazıcımı bir türlü çalıştıramadığım için (hala çalışmıyor) Windows ve Pardus bulunan bilgisayarıma Ubuntu'yu kurdum ve yazıcı dahil tüm donamımları çalıştırdım. Şu an üç sistem de aktif halde bilgisayarımda çalışıyor. Amacım ise Windows'u tamamen bilgisayarımdan uzaklaştırabilmek.  Şu ana kadar Windows'ta kullandığım programların eşdeğerlerinin linux sisteminde ne olduğunu ve bunların karşılaştırmasını yapmaya çalışıyorum. Değerlendirmelerim aşağıdadır;

  Öncelikle Linux dünyasının bu derece ileri olduğunu ve windows'tan çoğu alanda bir eksiğinin olmadığını görmem benim için büyük bir sürpriz oldu.

  Pardus ve Ubuntu tecrübem olduğundan, belki yanılıyorum ama ubuntu (GNOME) benim ihtiyaçlarımı şu aşamada daha iyi karşıladığı kanaatindeyim. GNOME basit ve kullanılışlı ve ubuntuda çok iyi bir Türkçe desteği var. Diğer bir artısı deb tabanlı programları kullandığı için program bulma konusunda pek eksik çekmiyorsunuz. Ubuntunun bir artısı ve bir de eksisi var bence. Birincisi her iki yılda bir yenileniyor (şu anda 7.10 sürümü kullanılıyor) ama eksisi her yeni sürüm eski sürümdeki programları ilk hamlede kararlı bir şekilde çalıştıramıyor. Bu nedenle bir programa alışmanız durumunda yeni sürümde bunu depoda bulamama ihtimaliniz var. Bilemiyorum ama bu belki tüm linux sürümleri için doğrudur. Milli Pardus Sistemimize destek bu şekilde devam ederse en kısa zamanda bu seviyelere çıkacağı fikrindeyim ve gönülden destekliyorum.

  Şimdi bir öğretim üyesi olarak Windows'tan Linux'a geçişte sıkıntıların ne olduğu konusuna değinmek istiyorum. genel bir öğretim üyesinin temel bilgisayar ihtiyacı, ders notu hazırlamak (veya bu konuda kitap yazmak), makale hazırlamak (tablo, grafik ve istatistik gerekli) ve internete başlanabilmek.

  Öncelikle sadece linux kullanacaksanız her türlü donanımınızın linux altında çalıştığından emin olmak gerek. Bilgisayar, Yazıcı, Modem veya ethernet kartı, Tarayıcı, Web kamerası vs. Pek çok firma açık kaynak kodlu olduğu için çoğu ürünlerinin linux sürücülerini çıkarmıyor veya mevcut olanları güncellemiyorler veya bunlar farklı linux platformlarında çalışmıyor. Bu konu çok önemli. Örneğin evinizdeki bilgisayarı formatlayıp linux kurmak her zaman kolay bir iş olmuyor. Bu konuda donamın üreticileri çok daha hassas olmak zorunda ve kullanıcı bunun için baskı kurması gerekiyor.

  Tam manası ile fonksiyonel bir office programı çoğu kişinin ihtiyacını büyük oranda karşılayabilir. MS Office programı bu amaç için yeterli sayılır ama bunun karşılığı olan Openoffice programı bence her kesim için yeterli sayılmaz. Kendi tespitlerime göre OO kelime işlemci yeterli ama diğerlerinin hızlı bir şekilde geliştirilmeleri gerekiyor. Örneğin makale hazırlarken öncelikle verileri Excel içine girip düzenliyor ve bazı istatistikler yapıyoruz ve bunlardan grafik üretiyoruz. Excel Grafikte yaptığım bir grafiği maalesef OO Calc de yapamıyorum (Her bir sütuna ayrı ayrı standart hata çubukları ekleyemiyorum), araştırdığımda şu an bu özelliğin olmadığını keşfettim. Başka grafik programları indirdim (Rlplot, Labplot, Scigraphica ve Qtiplot) bu programların hepsi ubuntuda çalışıyor ama yapmış olduğum grafiği MS Office de olduğu gibi kopyalayıp kelime işlemciye yapıştıramıyorum. Bu amaçla
 sadece "export" yapabiliyorum ve bu hem zaman kaybı hem de grafik kalitesinden kayba neden oluyor. Bu nedenle linux dünyası programlarını oluştururken Openoffice'i ortak bir platform kabul etmeli ve uyumsuzluk olmamalıdır. Bu yapılması durumunda pekçok insan linux'e sorunsuz geçebilecektir.

  Bizlerin diğer bir ihtiyacı verilerin istatistik analizlerini yapabilmektir. Bu amaçla Windows'ta Minitab, SAS, SPSS gibi programları komut bilmeden kullanabiliyoruz ama linux programları içersinden komut bilmeden bu işleri yapabileceğim program henüz bulmuş değilim.

  Diğer ihtiyaçlarımızdan birisi de video editleme işi (kişisel ihtiyaç olabilir). Bu amaç için Windows'ta tek bir program yeterli iken (örneğin Ulead) linux içine girip araştırma yapınca mevcut programların çok kapasiteli olmadıklarını görüyorsunuz (örneğin Kino gibi). Varsa öğrenmek isterim.

  Mesaji daha fazla uzatmamak için benim görüşüm; linux dünyası bir programın yüzlercesini oluşturma yerine öncelikle temel alanlarda tek bir program belirlenmeli ve ortak destekle bu mükemmele yaklaştırılmalıdır (başarılı örnekler; Openoffice, Firefox, Thinderbird gibi).

  Saygılarımla,

   Fehmi YAZICI
  Ondokuz Mayıs Üniversitesi

Ahmet Nuri Deniz <ahmetnuri at gmail.com> wrote:

  Bir firma Nasıl Linux e geçer Yada geçemez…

  Merhaba,  uzun bir aradan sonra boş bir vakit bulup Linux camiası ne durumda diye biraz internette gezinti yaptım. Bu konudaki görüşlerimi sizlerle paylaşmak ve sizlerinde görüşlerini almak istiyorum.
  Sizlerle önce geçmişten geleceğe Linux hakkındaki izlenimlerimi aktarmak istiyorum. 98- 99 yıllarında Linux dağıtımları masa üstü ne inmeye karar verdi. Server tarafında çok tutulan bir yapısı vardı. Hatırladığım ilk Masa üstü dağıtım Corel in çıkardığı Linux uygulamasıydı. Corel grafik olarak çok tecrübeli bir firmaydı ve iyi grafikler ile süslü bir dağıtım çıkarttı. Ancak sadece makyaj yapmak işletim sistemini kullanışlı hala getirmedi.
  Kde bu konudaki çalışmalara hız verdi.  Sanırım ilk Linux'u 1999 yılında kurdum. O zamanlar Kde kullanan Gelecek 1.0 versiyonunu temin edebilmiştim. Microsoft'un işletim sistemi olarak Win 98 vardı.
  Bu dönemde Linux masa üstünde Win 98 e yetişti yetişecek gibi bir beklenti hâkimdi. Microsoft'un çıkardığı Windows Me bence tam bir fiyaskoydu. Ama 2001 ki birden efsane işletim sistemi Xp yi Bill amca piyasaya sürdü. Win 98 den Xp ye geçişl bence birer devrim niteliği taşıyorlar. Fakat Xp den Vista ya geçiş tıpkı 98 den Me ye geçiş gibi bir fiyasko ile sonuçlanabilir.
  Şimdi de O günlerdeki gibi bir beklenti var. Linux masa üstü sürümleri oldukça başarılı ama yeterli sayılmaz. Xp ile şu anki Linux dağıtımları arasında çok büyük bir fark kalmadı gibi. Fakat sadece stabil çalışan bir işletim sistemi ile iş bitmiyor. İnsanların kullandıkları programlar var. Bu programları kullanmayı öğrenmişler. Ve bu programlar üzerinde veri biriktirmişler. Bu birikimi kimse bir çırpıda silip atamaz hele hele firmalar, imkânsız diyebiliriz. Bu bir gerçek.
   Peki, ne olacak? Hep Windows bağımlısı mı olarak mı kalınacak artık? Sorularının cevabı her firma ve birey için farklı. Çünkü uygulama olarak birçok uygulama sadece Windows tabanlı çalışıyor.
  Mesela MS Office 2007 diye bir şey çıkarttı. Her şey çok kolay ama geri versiyonlara uyumsuz bir dosya formatı var. Yani Office 2007 ile bir doküman arşivi yapmaya başladın mı bunu OpenOffice le filan açman artık çok zor. Office 2003 bile açamıyor bazen.
  Bir başka konu muhasebe programı sıkıntısı. Piyasaya hakim muhasebe programları MS SQL kullanıyor. E bu da o program Linux de çalışmaz demek. Aynı şekilde veri tabanı bağımlı Personel takip programları gibi birçok programın Özellikle Türkçe alternatifi pek yok.
  Çizim programları içinde aynı şey söz konusu. SolidWorks, AutoCad, Catia.. Vb programlar Windows platformunda çalışıyor.
  Tabi bir de firmalar için yönetim ve denetim zorunlu. Windows Server da Active Directory diye bir yönetim birimi var. Her şey entegre ve kullanmayı bilen çok sayıda kişi yetiştirdiler. Hem de bunu öğrenmek için herkes çuvalla para verdi. Eğitim ve sertifika aldı.
  Birde Windows tan Linux a geçerken herkes Amarikayı yeniden keşfetmemeli. Bu işlemleri yapan hazır transfer uygulamaları olmalı. Windows'tan Linux a Transfer için Pardus staj çalışması olarak bir göç uygulaması duyurdu ama ne oldu hiçbir bilgim yok.
  Bu sorular bir firmanın Linux a geçip geçemeyeceğinin cevabını ortalama olarak veriyor. Tabii Linux dünyası çok hızlı ilerliyor. Mesela 5 sene önce öncelikli sorunlar farklıydı. Kurulum kolaylığı, Donanım tanıma, temel ayarların yapılması, internete bağlantı yapacak program bile sorun sayılıyordu. 5 yıl önceki ana meseleler çözüldü. Bu gün bu sorunlar yok, yerine yukarıdaki konular mevcut.
  Yukarıdaki sorunların bazılarının çözümü şu anda da kısmen de olsa mevcut mesela Muhasebe Programı olarak web tabanlı bir erp kullanıyorsanız ve bu program veri tabanı bağımsız ise Muhasebe programı sorun olmaz.
  İnsanların eski alışkanlıklarını bırakamaması için Kde de tıpkı Win Xp gibi görünen tema var. Belki insanları alıştırmak için bir makyaj iyi olabilir.
  Bazı Windows programlar Wine ile çalışabiliyor. Tabii hepsi değil ve stabil çalışma garantisi yok. Programların birkaç yıl eski versiyonunu kullanırsanız büyük ihtimal ile Wine o programı çalıştırabilecektir. Wine enteresan bir yazılım yıllardır proje sürüyor. Ama daha bir stabil diyemedi. 10 yıldan fazla süredir Alfa sürüm dağıtılıyor.
  Benim kanaatim OpenOffice şu anda ortalama Office 2000 e denk bir Office paketi olmak için çabalıyor. Ve MS uyumluluğu için yapılması gereken işler bitmiş durumda değil. Bu ne kadar doğru yanlış tartışılır.
   KDE 4.0 dan itibaren baya stabil olacak gibi duruyor. Tabii 4.0 biraz hatalı olabilir ama 4.0.5 sürümü herhalde tam olgun bir Kde sürümü olur.
  Ayrıca kazanılmış bir zafer var diyebiliriz. FireFox, İe nin yeni sürüm çıkartmamasından faydalanarak Yeni, hızlı, kullanımı daha kolay, İe ile uyumlu, Eklenti ve tema desteği ile kişiselleşebilen bir program olarak piyasanın önemli bir kısmını MS den aldı. Diğer konularda da yapılası gereken bence aynı FireFox gibi, Thunderbirt gibi bir atılım yapıp, sorunları çözmek. Daha iyiyi daha hızlı daha güvenli, daha kolay Daha Stabil kısaca daha kaliteli çözümlerle, insanları kendi kendilerine Linux a geçirmek olmalıdır. Zaten kimse zorla Linux a geçmez.
  Tabi bunu yapacak insanların kafasında çok az soru işareti kalmalı. Mesela Diyelim ki biri Linux a geçmeye karar verdi. İlk soru hangi Linux? Ve niye?
  Türkiye için Pardus'u tavsiye ederim, çünkü Pardus Türk Linux camiasını tek bir çatı altında toplamayı başardı diyebiliriz. Türkçe sorunu olmayan, makul seviyede ve sürede destek verebilen bir konuma geldi. Tabi yaşayan ve gelişen bir sürüm olması en önemli sebep. Ama orada da belirsiz bazı noktalar var.  Mesela şu anda proje devlet desteği ile yürüyor. Bu destek ne kadar sürecek ve bittiği gün ne olacak. Uludağ ekibi bu konuda açıklama yapmalı bence.
  Birde Pilot olarak yapılan geçiş projeleri ve buradan kazanılan tecrübeler herkes ile paylaşılmalı.
  Pardus için bazı çekince meleriniz varsa ubuntu yada kubuntu yu tavsiye ederim.
  Yapılacaklar arasında birde yönetim ara yüzü olmalı. Programları entegre olarak kontrol edebilecek bir ara yüz. WebMin den türeme bir şey olabilir. Ama LDAP için çok daha gelişmiş bir yönetim ara yüzü lazım.
  Belki yerli yazılım firmaları (Muhasebe,Erp,Pdks vb..)ile görüşüp ürünlerine Pardus ta çalışır hale getirmeleri konusunda bir çalışma yapılabilir.
  Bir konuda okullarda Pardus eğitimi verilmesi için bir çalışma ki bu hayati önem taşıyor. E tabi bunun için önce bilgisayar öğretmenlerine özel bir eğitim verilmeli. Pilot uygulamalar yapılmalı, görsel eğitim materyalleri hazırlanmalı…
  Netice itibari ile firmaların Linux'a geçmesi için her firma kendi şartlarına uygun olarak karar vermelidir. Sadece internet, email ve office uygulaması kullanan firmalar şu anda Linux'la tanışabilirler. Fakat uygulama bağımlısı ve bilgi işlem personeli olarak yeterli olamayan firmaların 2010 yılını beklemesini tavsiye ederim. Bu süre içerisinde boş durmamalı, firmalarında bulunan bilgisayarlara OpenOffice, FireFox ve Thunderbirt gibi hem Windows hem de Linux üzerinde çalışabilen ve sonra aktarmasını rahatlıkla yapabileceğiniz programları kurmanız geçiş yaptığınız zaman işinizi kolaylaştıracaktır. Özellikle Office 2007 sürümünde uzak durmanız geçiş yapmanıza imkân tanıyacaktır. Zaten Google bazı uygulamaları (Star Office, picasa vb.)internete taşıyıp ücretsiz kullanım imkânı veriyor. Bu da birçok sorunu çözebilir. Çoğu Linux dağıtımı çıkışlarından itibaren 5 yıl geçtikten sonra kendi
 amaçlarına yönelik özelleşmiş uygulamalarını tamamladı. Pardus için de durum aynı olacak gibi. Belki de 2020 yılında işletim sistemine ihtiyaç kalmaz. PC ler internetten açılırlar.
  Kim bilir belki MS in 2010 daki versiyonu da Vista gibi yalan olur ve o zamana kadar Linux camiası bu günkü eksiklerini tamamlar.  Sabır edip yazımı okuduğunuz için teşekkür ederim. Konu ile ilgili kişilerin tecrübe,görüş ve önerilerini paylaşmak umudu ile….
  Ahmet Nuri DENÄ°Z
            Bil.Prog.
  ahmet at talebeturk.com
  www.talebeturk.com