[Pardus-kullanicilari] Windowstan Pardusa Geçiþ

Ahmet Nuri Deniz ahmetnuri at gmail.com
22 Kas 2007 Per 11:50:31 EET

Bir firma Nasıl Linux e geçer Yada geçemez…

Merhaba,  uzun bir aradan sonra boş bir vakit bulup Linux camiası ne durumda
diye biraz internette gezinti yaptım. Bu konudaki görüşlerimi sizlerle
paylaşmak ve sizlerinde görüşlerini almak istiyorum.

Sizlerle önce geçmişten geleceğe Linux hakkındaki izlenimlerimi aktarmak
istiyorum. 98- 99 yıllarında Linux dağıtımları masa üstü ne inmeye karar
verdi. Server tarafında çok tutulan bir yapısı vardı. Hatırladığım ilk Masa
üstü dağıtım Corel in çıkardığı Linux uygulamasıydı. Corel grafik olarak çok
tecrübeli bir firmaydı ve iyi grafikler ile süslü bir dağıtım çıkarttı.
Ancak sadece makyaj yapmak işletim sistemini kullanışlı hala getirmedi.

Kde bu konudaki çalışmalara hız verdi.  Sanırım ilk Linux'u 1999 yılında
kurdum. O zamanlar Kde kullanan Gelecek 1.0 versiyonunu temin edebilmiÅŸtim.
Microsoft'un işletim sistemi olarak Win 98 vardı.

Bu dönemde Linux masa üstünde Win 98 e yetişti yetişecek gibi bir beklenti
hâkimdi. Microsoft'un çıkardığı Windows Me bence tam bir fiyaskoydu. Ama
2001 ki birden efsane işletim sistemi Xp yi Bill amca piyasaya sürdü. Win 98
den Xp ye geçişl bence birer devrim niteliği taşıyorlar. Fakat Xp den Vista
ya geçiş tıpkı 98 den Me ye geçiş gibi bir fiyasko ile sonuçlanabilir.

Şimdi de O günlerdeki gibi bir beklenti var. Linux masa üstü sürümleri
oldukça başarılı ama yeterli sayılmaz. Xp ile şu anki Linux dağıtımları
arasında çok büyük bir fark kalmadı gibi. Fakat sadece stabil çalışan bir
işletim sistemi ile iş bitmiyor. İnsanların kullandıkları programlar var. Bu
programları kullanmayı öğrenmişler. Ve bu programlar üzerinde veri
biriktirmişler. Bu birikimi kimse bir çırpıda silip atamaz hele hele
firmalar, imkânsız diyebiliriz. Bu bir gerçek.

 Peki, ne olacak? Hep Windows bağımlısı mı olarak mı kalınacak artık?
Sorularının cevabı her firma ve birey için farklı. Çünkü uygulama olarak
birçok uygulama sadece Windows tabanlı çalışıyor.

Mesela MS Office 2007 diye bir şey çıkarttı. Her şey çok kolay ama geri
versiyonlara uyumsuz bir dosya formatı var. Yani Office 2007 ile bir doküman
arşivi yapmaya başladın mı bunu OpenOffice le filan açman artık çok zor.
Office 2003 bile açamıyor bazen.

Bir başka konu muhasebe programı sıkıntısı. Piyasaya hakim muhasebe
programları MS SQL kullanıyor. E bu da o program Linux de çalışmaz demek.
Aynı şekilde veri tabanı bağımlı Personel takip programları gibi birçok
programın Özellikle Türkçe alternatifi pek yok.

Çizim programları içinde aynı şey söz konusu. SolidWorks, AutoCad, Catia..
Vb programlar Windows platformunda çalışıyor.

Tabi bir de firmalar için yönetim ve denetim zorunlu. Windows Server da
Active Directory diye bir yönetim birimi var. Her şey entegre ve kullanmayı
bilen çok sayıda kişi yetiştirdiler. Hem de bunu öğrenmek için herkes
çuvalla para verdi. Eğitim ve sertifika aldı.

Birde Windows tan Linux a geçerken herkes Amarikayı yeniden keşfetmemeli. Bu
işlemleri yapan hazır transfer uygulamaları olmalı. Windows'tan Linux a
Transfer için Pardus staj çalışması olarak bir göç uygulaması duyurdu ama ne
oldu hiçbir bilgim yok.

Bu sorular bir firmanın Linux a geçip geçemeyeceğinin cevabını ortalama
olarak veriyor. Tabii Linux dünyası çok hızlı ilerliyor. Mesela 5 sene önce
öncelikli sorunlar farklıydı. Kurulum kolaylığı, Donanım tanıma, temel
ayarların yapılması, internete bağlantı yapacak program bile sorun
sayılıyordu. 5 yıl önceki ana meseleler çözüldü. Bu gün bu sorunlar yok,
yerine yukarıdaki konular mevcut.

Yukarıdaki sorunların bazılarının çözümü şu anda da kısmen de olsa mevcut
mesela Muhasebe Programı olarak web tabanlı bir erp kullanıyorsanız ve bu
program veri tabanı bağımsız ise Muhasebe programı sorun olmaz.

İnsanların eski alışkanlıklarını bırakamaması için Kde de tıpkı Win Xp gibi
görünen tema var. Belki insanları alıştırmak için bir makyaj iyi olabilir.

Bazı Windows programlar Wine ile çalışabiliyor. Tabii hepsi değil ve stabil
çalışma garantisi yok. Programların birkaç yıl eski versiyonunu
kullanırsanız büyük ihtimal ile Wine o programı çalıştırabilecektir. Wine
enteresan bir yazılım yıllardır proje sürüyor. Ama daha bir stabil diyemedi.
10 yıldan fazla süredir Alfa sürüm dağıtılıyor.

Benim kanaatim OpenOffice ÅŸu anda ortalama Office 2000 e denk bir Office
paketi olmak için çabalıyor. Ve MS uyumluluğu için yapılması gereken işler
bitmiş durumda değil. Bu ne kadar doğru yanlış tartışılır.

 KDE 4.0 dan itibaren baya stabil olacak gibi duruyor. Tabii 4.0 biraz
hatalı olabilir ama 4.0.5 sürümü herhalde tam olgun bir Kde sürümü olur.

Ayrıca kazanılmış bir zafer var diyebiliriz. FireFox, İe nin yeni sürüm
çıkartmamasından faydalanarak Yeni, hızlı, kullanımı daha kolay, İe ile
uyumlu, Eklenti ve tema desteÄŸi ile kiÅŸiselleÅŸebilen bir program olarak
piyasanın önemli bir kısmını MS den aldı. Diğer konularda da yapılası
gereken bence aynı FireFox gibi, Thunderbirt gibi bir atılım yapıp,
sorunları çözmek. Daha iyiyi daha hızlı daha güvenli, daha kolay Daha Stabil
kısaca daha kaliteli çözümlerle, insanları kendi kendilerine Linux a
geçirmek olmalıdır. Zaten kimse zorla Linux a geçmez.

Tabi bunu yapacak insanların kafasında çok az soru işareti kalmalı. Mesela
Diyelim ki biri Linux a geçmeye karar verdi. İlk soru hangi Linux? Ve niye?

Türkiye için Pardus'u tavsiye ederim, çünkü Pardus Türk Linux camiasını tek
bir çatı altında toplamayı başardı diyebiliriz. Türkçe sorunu olmayan, makul
seviyede ve sürede destek verebilen bir konuma geldi. Tabi yaşayan ve
gelişen bir sürüm olması en önemli sebep. Ama orada da belirsiz bazı
noktalar var.  Mesela şu anda proje devlet desteği ile yürüyor. Bu destek ne
kadar sürecek ve bittiği gün ne olacak. Uludağ ekibi bu konuda açıklama
yapmalı bence.

Birde Pilot olarak yapılan geçiş projeleri ve buradan kazanılan tecrübeler
herkes ile paylaşılmalı.

Pardus için bazı çekince meleriniz varsa ubuntu yada kubuntu yu tavsiye
ederim.

Yapılacaklar arasında birde yönetim ara yüzü olmalı. Programları entegre
olarak kontrol edebilecek bir ara yüz. WebMin den türeme bir şey olabilir.
Ama LDAP için çok daha gelişmiş bir yönetim ara yüzü lazım.

Belki yerli yazılım firmaları (Muhasebe,Erp,Pdks vb..)ile görüşüp ürünlerine
Pardus ta çalışır hale getirmeleri konusunda bir çalışma yapılabilir.

Bir konuda okullarda Pardus eğitimi verilmesi için bir çalışma ki bu hayati
önem taşıyor. E tabi bunun için önce bilgisayar öğretmenlerine özel bir
eğitim verilmeli. Pilot uygulamalar yapılmalı, görsel eğitim materyalleri
hazırlanmalı…

Netice itibari ile firmaların Linux'a geçmesi için her firma kendi
şartlarına uygun olarak karar vermelidir. Sadece internet, email ve office
uygulaması kullanan firmalar şu anda Linux'la tanışabilirler. Fakat uygulama
bağımlısı ve bilgi işlem personeli olarak yeterli olamayan firmaların 2010
yılını beklemesini tavsiye ederim. Bu süre içerisinde boş durmamalı,
firmalarında bulunan bilgisayarlara OpenOffice, FireFox ve Thunderbirt gibi
hem Windows hem de Linux üzerinde çalışabilen ve sonra aktarmasını
rahatlıkla yapabileceğiniz programları kurmanız geçiş yaptığınız zaman
işinizi kolaylaştıracaktır. Özellikle Office 2007 sürümünde uzak durmanız
geçiş yapmanıza imkân tanıyacaktır. Zaten Google bazı uygulamaları (Star
Office, picasa vb.)internete taşıyıp ücretsiz kullanım imkânı veriyor. Bu da
birçok sorunu çözebilir. Çoğu Linux dağıtımı çıkışlarından itibaren 5 yıl
geçtikten sonra kendi amaçlarına yönelik özelleşmiş uygulamalarını
tamamladı. Pardus için de durum aynı olacak gibi. Belki de 2020 yılında
işletim sistemine ihtiyaç kalmaz. PC ler internetten açılırlar.

Kim bilir belki MS in 2010 daki versiyonu da Vista gibi yalan olur ve o
zamana kadar Linux camiası bu günkü eksiklerini tamamlar.  Sabır edip yazımı
okuduğunuz için teşekkür ederim. Konu ile ilgili kişilerin tecrübe,görüş ve
önerilerini paylaşmak umudu ile….

Ahmet Nuri DENÄ°Z
            Bil.Prog.

ahmet at talebeturk.com