[Pardus-kullanicilari] skype

Emre Erenoglu erenoglu at gmail.com
4 Mayıs 2007 Cum 13:19:18 EEST

Merhaba Mustafa Bey,

Soylediginiz kismen dogru. Ancak Free dedigim bu sirketin kendi DSLAM
cihazlari da var ve servis noktalarinda cogunlugu olusturuyor.

Zamaninda ilk serbestlesme basladiginda Fransa Telekom da Turk Telekom
gibi ozel sektorun gelismemesi ve halkin daha iyi servisi daha ucuza
alamamasi icin elinden geleni ardina koymamis. Simdi de ozel tekel
olan TT elindeki bu kozu kullaniyor, ucuza aldigini pahaliya satiyor,
nasilsa halktan tepki yok diye.

Hukumetimize bu ozel tekeli sektoru tam olarak liberallestirmeden ve
kucuklerin buyumesini beklemeden, dogru durust rekabet ve
telekomunikasyon kurumlarini yaratmadan yarattigi icin buradan
sukranlarimi sunuyorum.

Bu arada, ben telekom sektorunde calisiyorum TT'nin altyapisini yapan
sirketlerin birinde, soyleyebilirim ki TT'nin elinde bunlarin hepsini
yapabilecek altyapi var veya cok rahat yapilabilir, sadece bu
servisleri vermiyorlar cunku verme geregi gormuyorlar, rekabet
olmadigi icin gerek yok, gelsin paralar.

Hala telefon konusmasina para veriyoruz, sehirlerarasina para veriyoz,
dusuk kisi basina dusen milli gelirimiz ve sinirlandirilmis limitli
internet kullanimiz ile bilgiye erisimimiz engelleniyor ve tum bunlara
hala cok para veriyoruz. Bi yandan da Fransa'da elin adami dunyayi
bedavaya ariyor, tv'yi bedavaya izliyor, internete sinirsizca ve
yuksek hizda geziyor, maasinin da az bir kismini veriyor (~30'da biri
asgari ucrete oranlarsak).

Simdi gelelim tekrar Free sirketine. Free'nin ADSL ana cihazlarinin
oldugu telekom binalarinda "Tam Ayrim" soz konusu. Yani sizin
evinizden bu telekom binasina gelen kablonun "sahipligi" tamamen
Free'nin eline geciyor sizin talimatinizla. Fransa Telekom (TT'nin
karsiligi) sirketi ile herhangi bir baginiz kalmiyor, kontratiniz da
olmuyor.

Ev telefon numaraniz degisiyor ve Free'nin size verdigi bu kutu (adsl
modem, dijital tv alici ve adsl'den tv alici, kablosuz router ve
telefon fonksiyonlari tek kutuda, kutu kontrat karsiligi bedava) ile
servislere ulasiyorsunuz.  Bu tip baglantida hiz 20 kusur Mbps'e kadar
(teorik) cikabiliyor, normal hatlarda benimki gibi 15 Mbps oturtmak
mumkun.

Bunun 4 Mbps'i falan TV izlerken gidiyor (turk kanallarini uydusuz bu
sekilde izliyorum ekstra 5 euro karsiliginda), gerisi size kaliyor. TV
izlemezseniz 15 Mbps'in hepsi sizin.

Eger bu santral uzak bir noktada, Tam Ayrim olmayan bir santralde veya
yatirim icin yeterli musteri kapasitesi olmayan biyerde ise, o zaman
Free, Fransa Telekom'un ADSL cihazlarindan port kiralayarak servis
veriyor. Tabii burada hiz 20 kusur Mbps olamiyor telefonunuz hala
France Telekom'a bagli kaldigi icin. Yine de "sanirim" tv izleyecek ve
bir kac Mbps de surf icin kalacak kadar hiz oluyor.

Anladigim kadari ile su anda "Eve Fiber" uzerinde calisiyorlar,
gecenlerde boyle bir posta geldi. 50 - 100 Mbps'e kadar hiz, yine ayni
fiyat yani 30 euro/ay.

Ne  yazik ki ulkemizde Ozel Tekel Turk Telekom oldukca, rekabete izin
vermeyen yapisi ve onu cezalandirmayan Telekomunikasyon Kurumu'muz
oldukca, gelisme gostermemiz cok zaman alacak.

Yine de bu "tam ayrim" denemelerinin bazi santrallerde basladigini
duydum buyuk sehirlerde .Eger yayilirsa ve biskuvi uretmekle mesgul
para babalarimiz bir kac milyon Euro yatirim yapmaya karar verirlerse
gelismis bir iletisim altyapimiz olabilir.

Bence herkes kendi yatirimini yapmali, ama yapilamiyorsa kisa surede,
o zaman olmasi gereken, ADSL altyapisini veren sirketin, son
kullaniciya port satamamasi. Yani TTADSL diye bir sirket mesela,
TT'nin kendisine ve diger ozel sirketere port kiralamali. Ayni
fiyattan veya kiralanan port sayisina gore bir fiyat belirleyerek.

TT'nin halkimizi bu "opmesi" hususunda biraz hassasim, fazla ileri
gittiysem kusuruma bakmayin,

Iyi gunler,

Emre