[Pardus-kullanicilari] emacs programı

Necmettin Begiter necmettin.begiter at gmail.com
15 Tem 2007 Paz 00:55:41 EEST

On Sunday 15 July 2007 00:07:04 Mehmet wrote:
> İyi geceler;
>
> Az önce konsoldan emacs'ı çalıştırdım ve bir türlü programın dil ayarını
> Türkçe yapamadım. Bu arada programda raztladığım oyunlar kısmındaki bir
> oyunu kapattıktan sonra program penceresindeki yazılar titreme yaptı ve
> daha önce denediğim oyunlara dönüş yaptı.
Oyundaki küçük bir programlama hatasından kaynaklanan basit ve önemsiz bir
durum. Eğer aynı oyunda (emacs'da oyun mu var?) yine aynı problemi
yaşarsanız, emacs'ı çalıştırmak için konsolda ne komut verdiğinizden
başlayarak sırasıyla yaptıklarınızı ("şu oyuna girdim, sorunsuz oynadım ve
çıktım, ama şu oyuna girdim, oyunların olduğu listeye geri döndü, "..."
şeklinde bir hata mesajı verdi" şeklinde) bizimle paylaşırsanız yardımcı
olmaya çalışırız.

> Bu da ben de zararlı yazılım ve hatta virüs kaygısı ( rootkit ) na neden
> oldu. Programın konsol aracılığıyla açılması da bu kaygımı iyice
> güçlendirdi.
Bilgisayarınız bile konsol üzerinden açılıyor, bu sizde herhangi bir kaygı
uyandırmasın. Bilgisayarda yaşayabileceğiniz her problem sadece diğer işletim
sistemlerinde virüs anlamına gelebilir.

> Ne dersiniz bu rootkitler ( virüsler ) Linux ve de Pardus içn geçerli
> mi? Windowsda yaşadığımız virüs ve spyware kabusunu genelde Linux özelde
> Pardus'da da yaşayacakmıyız.

Bilgisayarınıza bir Linux "guru"su (ben usta demeyi tercih ediyorum ama
popüler terim bu olduğu için anlaşılsın diye bu kavramı kullandım)
dokunmadıysa ve siz root kullanıcısı olarak internete girip olmadık sitelerde
dolaşmadıysanız böyle bir risk yok, rahat olun. Sisteminizi gerektikçe
günceller, Pardus deposundan olmayan paketler/ yazılımlar/ sürücüler vs.
kurmaz, içeriği malumunuz abidik gubidik sitelere girmez, bilmemkimin hotmail
parolasını çalmak veya başkalarının bilgisayarlarına izinsiz girmek için
olmadık programlar çalıştırmazsanız rootkitlerden korkmanızı gerektiren
hiçbirşey yok. Zaten siz milyon dolarlarla oynayan veya mega süper olağanüstü
harika yeni bir teknoloji (veya şampuan ^_^ ) geliştiren bir şirket
veya "aşmış" bir adam değilseniz acaba rootkitler bilgisayarıma girer mi diye
korkmanıza gerek yok. Pardus güvenlik duvarınız açık olsun, konsolda ne
yaptığınızı bilmeden komut girmeyin, tanımadığınız kişilerin
emektuplarındaki "buraya tıkla"lara tıklamayın, yeter.

Bu arada, yakınlarda kime ait olduğunu hatırlamadığım bir evrenağ günlüğünde
(blog diyorlar, bu kelimenin Türkçe cümleler içinde kullanılmasından
hoşlanmam) okuduğum bir şeyi özet halinde sizinle paylaşayım.

Bir sohbet odasında, muhtemelen genç bir kardeşimiz, diğer kişilere karşı
saldırgan konuşarak kendini kabul ettirebileceği düşüncesiyle olsa gerek,
insanları "hemen şimdi bilgisayarınızı göçertebilirim, tüm sürücülerinizdeki
tüm dosya ve bilgilerinizi yokederim" gibi cümlelerle tahrik etmeye
çalışıyormuş. Bir bey de "peki," demiş, "sana EPAmı vereyim, bilgisayarımı
göçert". Genç kardeşimiz atlamış tabi, ve beyefendi ona 127.0.0.1 vermiş
adres olarak. Arkadaş büyük ihtimalle internetteki "yeraltı" (underground
diyorlar, buna da sinir oluyorum ^_^ ) sitelerden birinden indirdiği programa
o adresi hemen yazmış. Bir yandan da sohbet odasındaki o beye rapor
veriyormuş, "Şu anda E sürücün siliniyor. D'deki belgelerin siliniyor."
şeklinde. Son cümlesi "C:\WINDOWS'unu siliyorum" olmuş.

Kıssadan hisse: 127.0.0.1 sizin kendi EPA'nız, aklınızda bulunsun. ^_^

(Not: EPA veya EPN -evrenağ protokolü adresi/ numarası -IP (internet protokol)
address).