[Pardus-kullanicilari] Ynt: Cedega'nın PiSi paketinin hazırlanması ne kadar doğru? (Yanlış) CVS'den kurulumu...

Chriseba Lid'Asgar chriseba at gmail.com
17 Oca 2007 Çar 11:57:23 EET

Konuyu açan kişi olarak, benim de bu kadar süre içerisinde bir şeyler yazmam
gerektiğini düşündüm.

İlk mesajımı attıktan bu yana henüz internete girebilmiş, e-posta'mı kontrol
edebilmiş ve yazılan onlarca mesajı bir seferde, sabah sabah okumaya
kalktım. Şu kadar süre bir şey yazmadıysam, verecek cevabım olmadığından
değil, cevabı verecek ve de yazılanları okuyabilecek kadar süremin
olmamasıydı.

Lisanssız kullanımı konusuna gelince. Eminim ki memleketimde bilgisayar
kullanan hemen hemen her insan ucundan da olsa lisanssız yazılım
kullanmıştır. %100 demiyorum, ama büyük bir çoğunluk kesinlikle böyledir.
Bilgisayar için zar zor para denkleştirmiş bir insan, Windows için de
bilgisayarının yarısı veya yakını bir ücreti "o an" ödeyebilir mi? Okula
giderken yanına üc beş kuruş alabilen bir öğrenci, yiyeceğini içeceğini
kesip o oyunu almaz mı? Alır, eminim ki aramızda bu yollardan de vardır. Bu
tür konular zaten bir çok yerde tartışılıyor, hatta haberlerini okuduğum
Merlin'in Kazanı'nda bile "lisanssız kullanım" ile ilgili bir konu açıldı mı
anında herkeş alakalı alakasız, doğru yanlış, sırf konuşmak için ötüyor. Öte
yandan yapımcının da hakkı vardır, o eseri sunduğu için. Oyunlar için
konuşuyorum, kimi oyunlar varki gerek senaryosu, gerek sesleri, gerek
görselliği ile tam bir "sanat eseri" olurlar. Yapımcıların burada para
kazanmaaya hakkı var mı? Kesinlikle evet! Hepimizin olmasa da ayda bir kaç
tane orjinal oyun alma imkanı var mı? Kimimizin vardır, kimimizin yoktur.

Konuyu toparlarsak, eğer ben burada tamamen ücretli olan bir yazılımı,
ücretsiz olarak sunsaydım, o zaman şu an büyük bir ihtimal yaptıklarımdan
utanırdım. Peki ben bu tartışmayı başlatan mesajımda ne demiştim? CVS'den
ücretsiz olarak derlenebildiğini ve de ücretli olarak kullanılan Cedega'nın
sadece online teknik desteğine ücret ödüyor oluşumuz da var. Kısacası sorunu
çözebilecek bilgiye sahip bir kullanıcı, ne diye kalkıp yılda 60$ versin?
Vermez...

CVS'den nasıl derlenir?
http://wiki.linux-sevenler.org/index.php/Cedega:_Linux_Altinda_Windows_Programlarini_Calistirmak
adresinde gayet güzel anlatıyor. Peki önceki yazımda yazmıştım, hatta
forumlarda da anlatmış olmam lazım, şu an beş sayfalık bir konu başlığının
üçüncü sayfasında; hata veriyor. Yardım kanalında bunu sordum, forumlarda
bunu sorrdum, cevap alamadım. Alabilsem zaten torrent'den indirmem
gerekmezdi ki.

Cedega'nın PiSi paketini yaptım, ben o mesajda soru sorarken işin bu kadar
çığırından çıkacağını sanmıyordum, ama yanıtımı kendim de görmüş oldum;
yanlış bir karardı. Ama her şeyden önce,
http://www.pardus-linux.org/forums/viewtopic.php?t=2581&start=15 adresinde,
doğrudan blog'umun adresini vererek forumlarda duyurmuş. Yani bunu
arkadaşlarımla paylaşabilmek adına kendi blog'umda da duyurmak da hataymış,
bunu gördüm. Forumda yapılan bu harekeetten sonra zaten hem PiSi paketini
hem de bu paketin torrent dosyasını netten siliverdim. Sanırım Cedega'nın
PiSi paketinin hazırlandığını kullanıcılar ilk buradan öğrendi.

Bana bir forum üyesinin e-posta ile gönderdiği "forumdaki cedega çalışmıyor!
bana hemen yenisini gönder hemşerim, yapıyorsun paylaşmıyorsun ayıp değil mi
be?" gibi birebir buraya aktardığım mesajından sonra durdum. Yahu ben bu
paketi yaptım iyi güzel de, bu ne ağızdır? Bu ne konuşmadır? Ben bu paketi
hazırladım dabu mesajdan sonra neden göndereyim? Neden durup dururken
forumlarda, mail listlerde düşünmeden yapacağım bir davranışa tepkiler
alayım.

Her şeyden önce, sorumun ceavbını aldım. yapılan yanlış bir şey. Ama şimdi,
bu konuyu farklı birr yöne çekmek istiyorum. Kimilerinin de dediğini gibi,
tartışacağımıza başka bir konuda fikir belirtseydik daha faydalı olurduk.

Şimdi olalım. Fedora'da CVS'den Cedega kurabilmişken, Pardus'da neden
CVS'den kurmak istendiğinde hata alınıyor? Bu soruna Pardus'a yapılacak bir
iki yama ile çözülmesi mümkün müdür?

Cedega, CVS'den ücretsiz derlenebiliyor ve bu derlemeeyi Cedega'nın
geliştiricileri bize sunuyor, yani "yasal" ve "ücretsiz"...
Bu konuda konuşmanın daha faydalı olacağını düşünüyorum.
Peki neden Cedega ile mi uğraşıyoruz? Oyun oynamak isteyenlere bir katkımız
olsun, Linux üzerinde de Win oyunlarının oynanabildiğini gösterebilmek için.
Oyun dıışında her şey için Pardus kullanan ama oyun için Windows'a geçen,
"linux'da oynayabilsem silerim vallahi Windows'u" diyen bir kaç tane
arkadaşım var, ben onlara şu vya bu şekilde çözümü sundum. Ama onlar gibi
düşünen sürüyle kullanıcı var ve o zaman onlara bunun "yasal" ve "ücretsiz"
yolunu anlatmamız gerekir.

Umarım yanlış düşünmüyorum.
Yazdıkları ve yorumda bulundukları için, mantıklı konuşan ve boş konuşmayan,
bana göre doğru olmasa bile kendi görüşünü cesurca ortaya döken herkese
teşekkür ediyor, bu paketi de kendime saklıyorum. Ama Cedega'nın CVS'den
derlenebilmesi konusunda da forumlarda şu an açtığım konuda da yardım
bekliyorum.

Saygılarımla...
-Chriseba Lid'Asgar (egetun, kdeniz)