[Pardus-kullanicilari] Linux'e gecmek istiyorum.. Kurulum & Donanimhakkinda yardimci olur musunuz?..

irfan bilgili irfanbilgili at superonline.com
13 Aðu 2007 Pzt 16:12:30 EEST

Merhaba!..

Ben Linux'e gecmek isteyen bir windows kullanicisiyim.. Linux hakkinda herhangi bir bilgim yok..
Bu yuzden size soracak bir suru sorum war =) Zaman ayiran herkeze $imdiden te$ekkur ederim!..

1. Bilgisayarimda hem windowsu, hem de bir linux i$letim sistemini ayni anda cali$tirabilir miyim?..
Ornegin / Hard diskimi "C:", "D:" ve "E:" olarak bolumlendirip; "C:" ye Linux u, "D:" ye windowsu kurabilir miyim?..
Bu $ekilde yaptigimda, acili$ta hangi i$letim sistemini acmayi istedigimi sorar mi?..

öncelikle diski bölümlendirip windows kurulu halde boş bıraktığınız disk bölümüne linuxu kurabilirsiniz. açılışta hangi sistemle bilgisayarınızı açmak istersenz size sorulacaktır.

2. $u an "D:" surucumde bir cok muzik ve film dosyayi war.. Bunlarin silinmesine yol acmadan, "C:" surucusunu nasil 2 parcaya ayiririm?..
Birinci soruda yazdigim gibi birine Windows, birine Linux kuracagim ya ;) partition magic gibi bir program ile mevcut bölümlerdeki boş alanı ayırarak kullanmanız mümkün.ama çok dikkatli olmalısınız çok riskli bir işlemdir tüm bilgilerinizi kaybedebilirsiniz.

3. Linux  kurulacak bolumun dosya sistemi ne olmali? (Fat32 vb.)
ext3 olmalı ancak kurulum sırasında boş bölümü silip yerine yeni dosya sistemi açabilirsiniz.

4. Iki i$letim sistemini de kurmu$ olmam bilgisayarda herhangi bir karga$aya ve soruna yol acar mi?..
hiçbir sorun çıkmaz tabi ne yaptığınızı biliyorsanız. bilmeden disk bölümleriyle oynarsanız muhtemelen sildiğinizi bölümdeki bilgiler gider.

5. http://www.casperstore.net/pinfo.asp?pid=1240 adresinde ozellikleri yazan bir dizustu bilgisayar kullaniyorum..
Acaba linux i$letim sistemi driverlarimi tanir mi?.. Kendiliginden tanimadigi durumlarda, driverlari nerden bulabilirim?..
Ornegin / Ekran kartimi tanimayacagini soyleyenler war, kendim nasil tanitabilirim?..

genellikle bütün donanımlar sorunsuzca çalışıyor çok nadir durumlar var onlarıda internetten araştırıp sorunu daha önce çöazen birisinin reçeletelerine uyarak çözebilirsiniz.

6. Bilgisayarima en uygun Linux hangisidir? (Pardus, Fedora, Ubuntu vb.)

yeni başlayanlar için pardus iyi bir seçim bu konuda ilerledikçe kendinize en uygun sürüme siz kendiniz karar verebileceksiniz.

7. Cok sik kullandigim Photoshop programini Linux uzerinden cali$tirmam mumkun mu?.. Bunun yaninda WarCraft III Linux'ta cali$iyor mu?..
Eger cali$iyorsa bu oyunu online oynayabilir miyim?.

photoshop 6 yı wine ile çalıştırmıştım gimp görünüm ve kullanımı farklı olsada photosop tan geri kalmayacak bir programdır

8. Linux'te dosya yukleme nasil yapilir?.. Windows gibi ustune cift tiklayarak bir programi yukleyebilir miyim?..
.tar.gz gibi farkli uzantilari olan dosyalar icin farkli komutlar war midir?.. Bu komutlari ogrenebilecegim bir site war mi?..

genellikle depolarda olan programları paket yöneticisinden seçerek kurabiliyorsunuz veya internetten indireceğiniz pisi uzantılı dosyaları doğrudan kurabilirsiniz.

tar.gz veya tar.bz2 uzantılı kaynak kodu içeren dosyaları önce grafik ortamda üzerine sağ tuşa tıklatarak eylemlerden buraya aç seçin daha sonra konsoldan ilgili dizine gidip (örneğin /home/kullanici/Desktop/paketadi) genellikle önce ./configure daha sonra make ve bazende make install komutlarını girerek kurabiliyorsunuz. eğer bir hata oluşursa (genellikle kurmaya çalıştığınız programın sistemde var olmayan bir programa ihtiyacı olabiliyor (bağımlılık) önce bu programı kurup sonrasında tekrar deneyin

veya kurmak istediğiniz programın adını pardus kelimesi ile birlikte google dan aratın muhtemelen daha önce kurup ta aynı problemlerle karşılaşan birileri vardır yine onun reçeteleri ile hareket ederek sorunu çözmeye çalışabilirsiniz.

$imdilik bu kadar =) Eger Windows ve Linux'u ayni anda kullanabiliyorsam sorun olacagini sanmiyorum, zamanla kurcalayarak ogrenirim artik =)
Te$ekkurler!
Emre