[Pardus-kullanicilari] (konu yok)

Emre Erenoglu erenoglu at gmail.com
12 Nis 2007 Per 00:30:58 EEST

Selam Bulent Bey,

Linux'ta genelde internetten program indirip kurma yoktur.
Dagitiminizin paket deposunda ne varsa onu kullanirsiniz. Bu sekilde
sisteminiz dengeli ve kararli olacaktir.

Gelelim depoda olmayan paketlere. Bunlari da biraz ugrasarak
kurabilirsiniz, sistem kararliliginizi bozma ihtimaliniz var, ornegin
bir programi kurarken, sistemde hali hazirda var olan bir kutuphanenin
ustune yazabilir, bu da o kutuphaneye bagli yazilimlarda sorun
cikartabilir.

Genelde internetten linux icin indireeginiz programlar, ya
"ikili-binary" paket olarak, ya da "kaynak kodu" olarak sunulurlar.
Kaynak kodu olanlar, genelde .tar.bz veya tar.gz uzantili olur (veya
.tgz). Diyelim ki bulent.tar.gz indirdiniz:

/tmp icinde tar zxvf /home/bulent/Desktop/bulent.tar.gz diyerek
dosyayi /tmp/bulent
icine acin. DAha sonra muhtemelen icinden configure ve Makefile gibi
dosyalar cikacaktir. Burada:

/tmp/bulent# sudo ./configure

diyerek programin kendini ayarlamasini saglayin. Sonra:

make

ve

make install

diyerek programi kurabilirsiniz. Muhtemelen bir cok bagimli
dosya/sistem sorunu ile karsilasacaksiniz, onlari da depoda varsa
kurup, tekrar deneyin. yoksa, ayni skilde onlari da kurmaniz gerekir,
sistem kararliliginiz da azalir.

Bu tip dosyalarin icinde README veya INSTALL gibi yazi dosyalari olur,
bunlari da oncelikle okuyup, nasil kurulacagina dair bilgi
alabilirsiniz.

Binary-Ikili sekilde gelenleri de /opt icine acip, ordan calistirmayi
deneyebilirsiniz, buyuk ihtimalle bir takim bagimliliklar yuzunden
calismayacaktir...

Eger ozel bir ornek verirseniz onun uzerinden gitmeye calisiriz...

Kolay gelsin,

Emre