[Pardus-kullanicilari] İletişimimizdeki üslup

Mustafa ŞEN msen63 at ttnet.net.tr
8 Eki 2006 Paz 15:14:32 EEST

08 Eki 2006 Paz 00:38 tarihinde, pardus-kullanicilari-request at uludag.org.tr
şunları yazmıştı:
> Oysa sizin ilk mailiniz bu tip bir geri bildirim olmadığı gibi aksine
> karalayıcı, gelişmeyi engelleyici
> bir içerik taşıyor.  Üstüne bir de aşağıdaki "noluyo, niye eleştiriye
> tahammül edemiyonuz" gibi
> haksız bir başlangıçla açılan bir mail atabiliyorsunuz.
     Sevgili Pardusçular;
     29 Eylül'de bu listeye gönderdiğim ''son günlerdeki durum'' başlıklı
iletimin neden olduğu bir polemik hiç gereği yokken maalesef bugünlere kadar
sürdü-geldi. Söz konusu iletimi, Pardus'u ve Linux'u öğrenmeye henüz yeni
başlamış biri olarak, bir işletim sisteminin nasıl geliştirildiği konusunda
net bir bilgi donanımına sahip olmaksızın yazmıştım ve o süreçte bende oluşan
endişeyle birlikte bir de dileğimi bildirmiştim. Bu iletime cevap olarak
gönderilen bazı iletilerdeki iğneleyici üslup, başka bazı liste üyelerinin
dikkatini çekmiş ve bu üslubun düzeltilmesi yönünde çağrıda bulunan yeni
iletilerin gönderilmesine neden olmuştu. Ancak bu iletilerin de yanlış
algılanmaya ve yine iğneleyici bir üslupla cevaplanmaya devam edildiğini
gördüm. Bu polemiğin başlangıcını oluşturan 'son günlerdeki durum' başlıklı
iletim, tamamen Pardus'u çok önemsememden kaynaklanan endişe duygularımı dile
getirmek amacıyla tarafımdan yazılmıştı. İletimde belirttiğim endişe ve
dileğim hatalı ve yersiz olsa bile, bu iletiyi yazan kişinin gerek konumu
gerekse de niyeti dikkate alınarak hoş karşılanmalıydı. Kaldı ki hata yapmak
herkese mahsustur (buradaki herkes sözcüğü geliştiricilerimizi de kapsar).
Örnek olarak Pardus 1.1a3'ün relaese edilmesi konusunu gösterebilirim.
Kullanmakta olduğum 1.1a2 sistemim, güncellemeler sonrasında kendiliğinden
sürüm no'sunu 1.1a3'e yükseltmişti ve bu durumdan bir hafta kadar sonra bir
geliştiricimiz (sanırım Çağlar bey idi) listeye gönderilen iletilerde
belirtilen 1.1a3 bildirimlerini göstererek: 'biz henüz 1.1a3'ü relaese
etmedik, siz nereden indirdiniz?' diye sorabilmişti. Demek ki herkes zaman
zaman bir şeyleri gözden kaçırabilir, bu son derece normal ve doğal bir
durumdur. Benim burada dikkat çekmek  istediğim konu, birbirimize karşılık
verirken kullanacağımız üslubun 'hoşgörü' ve 'anlayış' çerçevesinde olması
gerektiğidir. Öncelikle Sn. Ünal ÖZÜM, Sn. Hasan ÖZÇELİK ve Sn. Eyüp ERSAN
beylerin bu konuyla ilgili olarak listeye gönderdikleri iletilerin de bu
çerçevede değerlendirilmesini rica ediyorum. Burada adını verdiğim diğer
liste üyelerinin konumlarını bilemiyorum ancak, Ünal beyin olgunluk çağına
ulaşmış, üniversite öğretim elemanlığı düzeyinde kariyer sahibi olmuş değerli
bir bilim insanımız olduğu kanısını taşıyorum. Böyle bir insana hitap ederken
Pardus geliştiricisi bile olsanız üslubunuza dikkat etmeniz gerektiğini
düşünüyorum. Karşınızdaki insan belki en az sizin kadar belki sizden daha çok
toplumuna ve ülkesine yararlı olabilen yada olmaya çalışan, çevresindeki
herkesten ve yüzlerce öğrencisinden hak ederek üst düzeyde saygı görmeye
alışmış saygın bir kişi olabilir. Bu listeye gönderdiğiniz iletilerinizdeki
emrivaki yada küçümseyici (örnek: 'şunu şöyle yap', 'bunu nereden çıkardın?'
gibi) ifadeler, tıpkı bende olduğu gibi bu saygın insanımızda da bir irkilme
duygusuna neden olacaktır. Burada söz konusu olan ifadeler bazen öylesine
yersiz ve gereksiz olarak kullanılıyor ki, muhatabı olan kişi
üzerinde 'köydeki Mehmet ağanın merkebini yönlendirmek için bir değnek ile
dürtüklemesi' davranışını çağrıştırıyor. Böylesi ifadelere muhatap olmak
yerine, 'şunu şöyle yapar mısınız' yada 'birde şu açıdan ele alır mısınız'
gibi daha nezaket kuralları çerçevesinde kalan ifadelerle karşılanmayı
herkesin hak ettiğini düşünüyorum.
     Sonuç olarak, listeye gönderilen iletilerde yer verilen ifadelerin üslubu
önemlidir diyorum ve herkesi daha sağlıklı iletişim kurma yönünde üslubuna
dikkat etmeye çağırıyorum. Ayrıca bu çağrının emekliliğine birkaç yıl kalmış
bir öğretmen tarafından, samimi duygu ve düşüncelerle yapıldığının, hiç
kimseyi incitmek yada suçlamak gibi amaçlarla yazılmadığının da gözden
kaçırılmamasını rica ediyorum. Herkese saygılar, başarılar...

     Mustafa ŞEN