[Pardus-kullanicilari] make uninstall ve make clean yeterli mi?

S.Çağlar Onur caglar at uludag.org.tr
1 Mar 2006 Çar 19:01:29 EET

Selamlar;

Çarşamba 1 Mart 2006 17:11 tarihinde, Engin Uysal şunları yazmıştı:
> Paketi olmayan yazılımları "./configure, make, make install" standart
> üçlüsü ile kurduktan sonra "make uninstall ve make clean" komutları ile
> sistemden kaldırabileceğimizi öğrendim.

make clean, make ile derlenen ve ikili hale getirilen dosyaları siler yani
kodu açıp içinde configure/make dediğiniz klasörü ilk haline getirir, make
uninstall ise sisteme kurulmuş olan uygulama dosyalarını sistemden siler.

> Bu konuda derin bilgi sahibi arkadaşlara sormak istediğimse, bu işlemin
> pisi paketi kurup kaldırmak kadar sağlıklı olup olmadığı? Yani bu
> komutlarla yazılımı kaldırsakta sistemde yine de artıkları kalır mı?

Paketin install kuralında sisteme konulan her dosya geri alınır, arkada çöp
kalmaz eğer tek korktuğunuz buysa.

> Tam olarak temizliyorsa, paket yöneticisinin tek işlevi bu olayı
> metinsel yerine görsel olarak yapması mı? Paket yöneticisinin bu
> komutlara nazaran avantajı nedir?
>
> Neden paket yöneticisi yerine bu bahsettiğim komutlarla kaynaktan
> yazılım kurmayı tavsiye etmezsiniz?
>
> Deneyimlerinizi aktarırsanız iyi olur. Kurmak istediğim birkaç yazılım
> var, boşu boşuna sistemi şişirmek istemiyorum. Nasıl olduklarını
> bilmediğim için pisi paketi için istek de yapmak istemiyorum.

a -> b -> c -> d gibi bir bağımlılık ağacı olan pakette sırası ile a, b,c ve d
paketlerini derlemeli ve kurmalısınız, öntanımlı ./configure ile kurduğunuzda
çoğu özellik açılmayabilir, dağıtımın kullandığı fhs standartlarına paket
uygun olmayabilir, paketin dağıtımda çalışması için ek yama, ayar dosyası v.s
gerekiyor olabilir ve sistemde hangi paketin hangi versiyonu kurulu, bunu
kaldırırsam hangi uygulama çalışmaz, bu uygulama sistemde hangi dosyarala
sahip gibi bir sürü şeyi yapamaz olursunuz v.s v.s v.s.

Meraklıysanız genel kavram olarak "Paket yöneticisi nedir?, Ne iş yapar, neden
paket yöneticilerine ihtiyaç duyuluyor, neden birden fazla paket
yöneticisi/paket formatı var" gibi konularda ufak google araştırmaları
yapmanızı tavsiye ederim.

Saygılar
--
S.Çağlar Onur <caglar at uludag.org.tr>