[Pardus-kullanicilari] Pardus Disrowatch'ta

Kayra Akman ckakman at gmail.com
17 Ara 2006 Paz 11:18:13 EET

Merhaba,

Distrowatch (DW - http://www.distrowatch.com) yeryüzündeki bütün aktif
GNU/Linux dağıtımlarını (sanırım freeBSD gibi dağıtımlar da var) izleyen
bir site. Anasayfasında bir en popüler 100 dağıtım listesi var. Bu liste
DW'deki dağıtım bilgi sayfalarının ziyaret edilme sıklığına göre ve
öntanımlı olarak son 6 ayın istatistiklerine göre oluşturuluyor. Ancak
hemen listenin üstündeki mönüden Son 7 Gün ya da Son 12 Ay gibi farklı
zan dilimleri için de listelemeyi görüntülüyebiliyorsunuz. Son 3 Ay
listesinde Pardus ortalama olarak günde 77 hitle 79. ve yeri şimdilik
sabit, Son 30 gün listesinde ise 133 hitle 18. ancak sıralamda
gerilemekte. Pardus'un geliştirilme sürümlerinin haberlerini görmek bile
heyecanlandırırken, yakın zamanlı listelerde yer aldığını görmek tahmin
edersiniz çok daha üyük bir zevk verdi.

Umarım Pardus kısa zamanda uzun erimli listede kendine kalıcı bir yer
edinir. Bunun için dünya çağında Pardus'un tanınması gerekiyor tabi ki.

Yeri gelmişken tanıtma konusunda da bir iki şey söylemek isterim

Ancak, geliştirici saysını bilememekle beraber, Texstar takma adlı
geliştiricinin çabalarıyla varlığını sürdüren ve DW'nin 6 aylık
listesinde kendine ilk 10'da kalıcı bir yer edinmilş gibi görünen (tabi
Pardus onu yerinden etmezse :) PCLinuxOS'a (PLOS) dikkat çekmek isterim.
(http://distrowatch.com/table.php?distribution=pclinuxos) İlk sürümü
2005 Temmuz'unda çıkmış. Son sürümü olan 0.93 Pardus gibi tek CD. KDE
tabanlı. Çokluortam codec'leri PLOS'da da hazır kurulu geliyor. Tek
CD'ye çok sayıda uygulama sıkıştırma ve donanım tanıma konusunda iddialı
bir dağıtım. Açılış ekranından masaüstü temasına kadar görselliğe de
önem veren bir dağıtım.

Şimdi bunları niye anlattım diyeceksiniz.

PLOS'u birkaç ay kullandım, Pardus'u ise yaklaşık 1 aydır kullanıyorum.
Şunu rahatlıkla söyleyebilirim ki Pardus kullanım kolaylığı açısından
PLOS'tan çok daha iyi. Farklı türde kullanıcılara yönelik İngilizce
başlangıç ve SSS belgelerinin kolayca erişebilir şekilde dağıtıma
eklenmesi ve web'e konulması; İngilizce konuşanların doldurduğu bir
uluslararası forumun yaşama geçmesiyle (umarım Pardus Worldforum kısa
sürede çok daha fazla sayıda deneyimli kullanıcıyı kendine çeker.)
Pardus yakın vadede kendine çok iyi bir yer edinecektir düşüncesindeyim.

Ancak tabi ki DW daha çok bireysel kullanıcıların daha doğrusu
dağıtımları sürekli incelemek, yeni dağıtımları denemek gibi
hastalıkları olan :) vatandaşların çok sık uğradığı bir yer. Asıl önemli
olan Türkiye'de önce geniş bir bireysel kullanıcı kitlesinin oluşması,
ardından (neden buna paralel olmasın) okullara ve diğer kamu kurumlarına
Pardus'un girmesi ve giderek iş dünyasında da kendine bir yer edinmesi
(kastettiğim KOBİler değil çok daha büyük şirketler). Ancak Pardus'un iş
yerlerine yaygın girişi dünya çapında bu yönde bir eğilim olmasını
sağlayacak koşulların oluşmasını gerektiriyor sanırım. Bu nedenle
bireysel kullanıcılar, okullar, belediyeler, diğer devlet daireleri
öncelikli genişleme alanları olacaktır.

Dergi konusunda da şunu söylemek isterim. İlk sayısı ve bildiğim tek
sayısı Mart ayında edergi olarak yayınlanmış olan Pardus Elektronik
Dergi tekrar hareketlenecek sanırım. (Sitelerinde "geliyoruz" diyorlar -
http://www.pardus-dergi.org) TUX Magazine ve PCLinuxOS Magazine (evet
PLOS kulanıcıları hazırlıyor dergiyi) akıllıca bir iş yaparak derginin
sayfalarını enine kullanıyorlar, böylece ekrandan okuması çok çok daha
kolay oluyor. Pardus E-Dergi, ve Penguence de bu şekilde hazırlamalı
bence sayıları. (Free Software Magazine neden böyle yapmıyor
anlayamıyorum doğrusu.)

Şimdilik bu kadar, sabrınız için teşekkürler :)

Çağdaş Kayra Akman

NOT:
İlgili bağlantılar

Distrowatch	http://distrowatch.com/
PCLinuxOS	http://pclinuxos.com/
PLOS Magazine	http://mag.mypclinuxos.com/
Pardus E-Dergi	http://www.pardus-dergi.org/
Penguence	http://penguence.linux.org.tr/
FSM		http://www.freesoftwaremagazine.com/
TUX Magazine	http://www.tuxmagazine.com/
Prds Worldforum http://worldforum.pardus-linux.nl/
DW Pardus	http://distrowatch.com/table.php?distribution=pardus
DW PLOS		http://distrowatch.com/table.php?distribution=pclinuxos

NOT2:

Pardus'la ilgili bir İspanyol bir de Polonyalı vatandaşın İngilizce
değerlendirme yazılarını okumamış olanlarınız varsa Pardus'un DW'deki
sayfasından bağlantıkarına ulaşabilirsiniz. Klaylık olması açısından
buraya ekliyorum:
http://www.gnebu.es/articulo.php?id=24
http://polishlinux.org/linux/pardus-a-penguin-from-turkey/