[Gelistirici] kararli depoya paket gecis sureci

Erkan Tekman tekman at pardus.org.tr
5 Ara 2008 Cum 14:55:24 EET

5 Aralık 2008 Cuma 11:38:43 tarihinde Gürer Özen şunları yazmıştı:

> Kısaca, sağlamlığından kaybetmeden gelişmeye devam eden bir dağıtım
> isteniyor.
>
> Bunu yapmanın yolu da; test, bilgi paylaşımı ve otomatizasyonu arttırmak.
> İş gücünü arttırmak ve daha verimli kullanmak.

Bu noktaya kadar yazdıklarına herhangi bir itiraz geleceğini sanmıyorum.
Bununla birlikte buraya kadar yazdıklarından herhangi bir eylem maddesi
çıktığını da sanmıyorum. Devam edelim...

> Önce bazı soruların cevabını bulmak lazım.
>
> Mesela neden bu tartışmaya katılım bu kadar az. Diğer geliştiriciler ortada
> sorun olmadığını mı düşünüyor? Yoksa nasıl olsa herkes bildiğini yapacak
> hiç bir şey değişmeyecek diye mi düşünüyorlar?

ohloh.net'teki Pardus metriklerine baktığımızda ayda 2008 sürümü öncesi
yaklaşık 50, sonrasında da yaklaşık 30-40 geliştiricinin SVN ağasına katkıda
bulunduğunu görüyoruz. Bunlardan 10 civarında kişi UEKAE ekibi, geri kalan
20-40 kişi ise UEKAE dışındaki geliştiricilerimiz. Bu ve benzeri kritik
tartışmalara, Gürer'in işaret ettiği üzere, en fazla 2-3 kişi katılıyor. Geri
kalan 15-40 kişi neredeler? Bir fikirleri mi yok, yoksa,evet, "nasıl olsa
herkes bildiğini yapacak, hiç bir şey değişmeyecek" diye mi düşünüyorlar.

Recep Kırmızı'ya da ufak bir yanıt vereyim, milky tartışmasında UEKAE
ekibinden bir tokat atıldığına katılmıyorum. Hem özellikle geliştirici
listesinde tartışmalar biraz ateşli olabiliyor, Ozan'ın yazdığı gibi
bunları "tekme-tokat" diye algılamayıp küsmemek gerekli, kişisel görüşüm.
Hele izleyen aylarda milky'nin Yıldız TEknik Üniversitesi ile yürüttüğümüz
tasarım ve kullanışlılık çalışmasında ana başlıklardan biri haline gelmiş
olması a) aslında söylediklerinizin dinlendiğini, b) benzer şekillerde
düşündüğümüzü, c) a) ve b) gösteriyor, ki her üç şık da olumlu bir durum
bence.

> Tübitak en azından asgari rakamda geliştirici bile almak istemiyor mu?

Mevcut proje yapısı ile UEKAE ekibi hemen hemen ulaşabildiği büyüklüğe erişmiş
durumda. Projenin yıllık gideri 1 milyon ABD Doları'na ulaşmış durumda ve
bunun %80'i (eleman maliyetinin tümü) UEKAE öz gelirlerinden karşılanıyor.
Yani Pardus için atanmış bir para yok. Gürer'in de pek yakından bileceği
üzere iki yıla yakın zamandır proje yapısının değiştirilmesi ve milli
bütçeden Pardus için atanmış bir kaynak sağlanmasına uğraşıyoruz. Bu konuda
başarılı olabilirsek planımız bir yıl gibi bir süre içerisinde eleman
sayısını 3-4 katına çıkarmak olacaktır. Böyle bir büyüme başlı başına
problemlere gebe olmakla birlikte Pardus'un şu anda geldiği durum ve
önümüzdeki üç yıl içerisinde ulaşacağı nokta, ne yazık ki, böyle hızlı bir
büyümeyi zorunlu kılıyor. Eğer, öte yandan, proje yapısında böyle bir
değişiklik sağlan(a)maz ve UEKAE öz kaynakları ile desteklenen bir proje
olarak devam edilirse, kaçınılmaz olarak, UEKAE ekibinin büyümesi çok çok zor
olacaktır.

UEKAE ekibinin mevcut (ve son 1,5 yıla yayılan) yaklaşımı bu değişikliğin
gerçekleşeceği ve ekibin büyüyeceği beklentisi (ve de inancı) ile mevcut
işleri ölçeklenebilir bir sürece oturtmaya çalışmak oldu. Bu yaklaşımla
mevcut iş yükünü ne kadar daha sırtlanmaya devam edebiliriz, söylemesi zor.
UEKAE dışındaki geliştiricilerimizden temel beklentilerimizden biri bu durumu
göz önünde bulundurarak önerilerde  bulunmaları, ki bu o kadar da şart değil,
bkz. aşağısı...

> Proje yöneticisi olarak bu aksaklıkları takip etmek ve çözüm
> aramak sizin işiniz.

Görevimi anımsattığın için teşekkür ederim ;-) Ama bir görevim de Pardus'un
bir özgür yazılım projesine uygun şekilde bir camia eliyle / yardımıyla
geliştirilmesi için gereken yönetişim modelinin kurulmasını gözetmek. Bu
nedenle UEKAE ekibine özel e-posta listesinde teknik konuları konuşmamaya,
kendi aramızda proje işleyişi dışında geliştiricileri de etkileyecek kararlar
almamaya, deyim yerindeyse bir "derin Pardus" oluşturmamaya çalışıyoruz.

> Topu geliştiricilere atmak bir nevi kaçmak oluyor.  Ama  madem özgür
> projeyiz diyoruz, hep birlikte inceleyelim düşünelim. Fakat önce aksayan
> şeyler varsa üstünü örtmeden analiz edelim.

İşgücü eksikliği konusundaki açıklamam umarım yeterince saydam olmuştur. Evet,
şimdiye kadar bu açıklıkta bir durum raporu vermemiştik, bizim hatamız. Ama
artık bu konudaki "aksayan" noktayı sizler de benim kadar biliyorsunuz...

Süreçler ile ilgili konularda verilecek kararın bizim kısıtlarımıza uygun
olması iyi olur, ama geliştiriciler daha serbest düşünebilirler. Camiaya
danışmamızın bir yararı da bu olacaktır. UEKAE ekibinde oluşabilecek tünel
etkisini ortadan kaldırmak iyi olabilir. Üzerinde anlaşmaya varılan çözüm
kaynaklar ile uymuyorsa bizim (ve benim) yapacağımız bu çözüme olabildiğince
sadık kalarak ve kaynaklara uyan bir yol bulmak olacaktır.

Geliştiricilere hitap eden yüzümüz, belgelendirme, yeni geliştirici yetiştirme
süreci, geliştiricilerimizin gereksinim duyduğu altyapı kaynaklarının
sağlanması, staj projelerinin planlara uygunluğu ve verimliliği, gözden kaçan
ya da geciken teknik özellik ve iyileştirmeler, vb konularında yazdıklarında
ise son derece haklısın. Uzunca bir süredir bu konularda iyileştirme yapmak
için yollar bulmaya çalışıyoruz. Amacımız Şubat ayı içerisinde makul bir
düzeye gelmek ve yaptıklarımızı sizlerle paylaşmak.

Öte yandan, eğer talep olursa ve katılım sağlanırsa Bayram sonrasında bir
geliştirici toplantısı düzenleyerek elde bekleyen süreç ile ilgili soruları
yanıtlamak ve çözüme ulaşmak yoluna da gidebiliriz. Son geliştirici
toplantısının ağzınızda (ve ağzımızda) bıraktığı kötü tadın farkında olarak
yazıyorum bunu ve eğer bir toplantı yapmaya karar verirsek sonuç almaya
yönelik hareket edeceğimizi vurgulamak istiyorum.

Uzunca oldu, başlayınca duramıyorum...

İyi çalışmalar herkese

ET