[Gelistirici] Pardus kilo versin...

Koray Löker loker at pardus.org.tr
28 Kas 2006 Sal 11:56:15 EET

Selam,

Bu aralar, bir CD içine daha kaç fil sığdırırız sorusundan önce bu kadar fili
kime niye veriyoruz sorusu ağır bastı... Hani derdim kullanıcıya ulaşan
yazılım adeti ve kapladığı disk alanı değil. Derdim bunların sayısı...

Kısaca bir örnek vereyim gwenview konqi'ye gömülü olarak çalışabiliyor ya...
Ha keza Basket açınca Kontact'a part olarak ekleniyor ya...

Kontact'a part olarak eklenen kırk bin yazılım esasen menüde ayrı birer
program olarak var olabiliyor... İstersek ayrı da çalıştırabiliyoruz... Bunun
sonucu olarak tamamen işlevsellik düşünülerek hazırlanmış yazılımlar bir
arada bir kaos yaratıyor...

Daha da fenası, sistem çekmecesinde akkregator, basket, kmail ikonları yan
yana diziliyor ama onlar birer part olabildiği için özünde kontact ile
hepsine ulaşılabiliyor.. Bunlardan birini tercih etmek KDE dururken bize mi
düşüyor, nasıl olur bilmiyorum ama bence bazı adımlar atmayı deneyebiliriz...

Barış'ın Tekman'a ve Mac OSX'e gönderme yaptığı mesajındaki "iyi bir sistem
için mac'e bakıyorduk" diyen vatandaşlar falan filan üzerinden Mac'e bir
bakmak hakikaten ilginç olabilir diye düşündüm...

Mac'tekilerin kolay kullanım konusunda bence en sağlam tasarım ilkesi, esasen
altyapı olarak bizim de muhteşem olanaklara sahip olduğumuz bir iç içe
çalıştırma olayına ve bu olay sayesinde kavuştukları bir sadeliğe dayalı.

Adamlarda menü yok... haliyle menüden ulaşılabilen 100+ sayıda programa nasıl
ulaşabileceğiniz bir soru haline gelebilir... ama çözüm basit, o kadar çok
program yok... olduğunda /usr/bin linklerinin olduğu bir uygulamalar dizinine
home dizinini açtığınızda (bizdeki sidebar gibi) ulaşılıyor, bir de pek
meşhur launchbar'ları var... istediğiniz uygulamalar oraya toplanıyor. ve
launchbar'da 20 tane ikonu olan bir mac sistemde yapamayacağınız şey yok
gibi...

Peki adamlar usr/bin'deki programlar listesinde aradıklarını nasıl buluyor
diye baktım, aramıyorlar. Her programın illa ayrı ayrı simgesi, ismi yok..
öyle bir dertleri yok... Görevler ve bu görevleri başaracak işlemlerin kısa
yolları var o kadar... Alt-Space ile katapult açıp program/belge
çağırabiliyorsunuz, ama bir yerlerde bunu yapmak için katapult durmuyor... O
sistemin gömülü bir parçası...

Elbette hedef kitlesi, pazarlama farkları ve bin tane farklı detayla bu
örneğin bizimle örtüşebilecek yönleri oldukça az... Bizde en basitinden
katapult bir proje ve yazarlarına saygı gereği onu öyle sisteme koyup geçmek
adaba aykırı...

Ama biz de sistemi bu konuda daha az çorba, daha bir ilk günlerde dediğimiz
gibi görev tabanlı hale getirmek için daha kendimizce bir plan yapabilir
miyiz dersiniz?

Uygulama sayısının bir başka yönününü de az sonra ikinci bir mesajda ikinci
bir thread'in başlaması ümidiyle yazacağım...

--
Koray Löker
/// Özgür işletim sistemi: http://www.pardus.org.tr ///