WINE ile Half-Life NASIL


Içindekiler
1. Giriş
1.1. Giriş
1.2. Kaynaklar
1.3. Lisans
1.4. Son sürüm
2. Yapılış
2.1. Neler Gerekli
2.2. 3D
2.2.1. Genel Kurulum
2.2.2. NVidia Kullanıcıları için
2.2.3. 3DFX Kullanıcıları için
2.2.4. G400 Kullanıcıları için
2.2.5. Diğer Ekran Kartları Kullanıcıları için DRI
2.3. WINE Kurulumu
2.4. Half-Life Kurulumu
2.5. Half-Life Çalıştırmak ve Ayarlamak
3. Sorunlar
3.1. Ses Problemleri
3.1.1. Ses Biraz Gecikiyor
3.1.2. Hiç Ses Yok
3.1.3. CS'de Telsizden Hiç Ses Gelmiyor
3.2. Grafik Problemleri
3.2.1. Karmaşık Yazıtipleri
3.2.2. Grafikler titriyor ve/veya duvarların arkası görünüyor
3.2.3. Tam Ekran Çalışmıyor
3.2.4. Half-Life Çok Karanlık
3.2.5. Half-Life'i Çalıştırınca XFree86 Kapanıyor
3.2.6. Desteklenen OpenGL modu sizin Video Kartınız Tarafından Desteklenmiyor (The supported OpenGL mode is not supported by your video card)
4. Kapanış

1. Giriş

1.1. Giriş

Bu doküman ile linux/unix işletim sistemleri altında WINE programı yardımı ile Half Life ve MOD'larının (Örneğin Counter Strike) nasıl kullanılabileceği anlatılacaktır. Half-Life yazılımı için EHL project ve Sierra 'dan, Wine programı için WineHQ ve Codeweavers adreslerinden bilgi edinebilirsiniz.


1.2. Referanslar

Bu belge, internet üzerinde bulunan diğer belgeleri, web siteleri, haber gruplari, IRC ve kişisel tecrübelerim gibi çeşitli kaynaklardan yararlanılarak hazırlanmıştır. Kaynak olarak David McBride'in HOWTO'su , WINE haberlesme grubu. , Emulated Half Life ve David Hammerton 'un hazırladığı belge kullanılmıştır.



1.3. Lisans

Linux Half-Life Howto: Running Half-Life under WINE Copyright (C) 2000, 2001 David Hammerton

Linux Half-Life Howto (Turkish): Running Half-Life under WINE Copyright (C) 2002 Onur Küçük and Mert Uzbaşlı

This program is free software; you can redistribute it and/or modify it under the terms of the GNU General Public License as published by the Free Software Foundation; either version 2 of the License, or (at your option) any later version.

This program is distributed in the hope that it will be useful, but WITHOUT ANY WARRANTY; without even the implied warranty of MERCHANTABILITY or FITNESS FOR A PARTICULAR PURPOSE. See the GNU General Public License for more details.

You should have received a copy of the GNU General Public License along with this program; if not, write to the Free Software Foundation, Inc., 675 Mass Ave, Cambridge, MA 02139, USA.

A copy of the GPL can be found at the GNU Homepage


1.4. Son Sürüm

Bu dökümanin en son İngilizce sürümü LHL'de bulabilirsiniz.


2. Yapılış

2.1. Neler Gerekli

  • Half-Life'i çalıştırabilecek bir x86 PC

  • En son Linux sürümlerinden biri

  • XFree86 4.0.1 veya daha yenisi. (DRI kullanıcıları için XFree86 4.0.3 tavsiye edilir.).

  • Half-Life

  • Linux altında OpenGL destekleyen herhangi bir grafik karıi.

  • Çalışan bir XFree86 ve kartınızın 3D desteğinin ayarlanmış olması

  • ! Herhangi bir Windows bölümüne veya kurulu bir Windows'a ihtiyacınız YOK!


2.2. 3D

2.2.1. Genel kurulum

Bu doküman 3D kartınızı Linux'a nasıl kuracağınızı ve nasıl ayarlayacağınızı göstermemektedir. Bu dokuman çalışan bir 3D kartınız olduğunu varsayar. (Quake3, Heretic2, Descent3, veya baska herhangi bir programı 3D modunda çalıştırabilirsiniz.)
Konuyla ilgili olarak Bazi linkler:


2.2.2. NVidia kullanıcıları için

Bu iş için en uygun kartlar NVidia kartlarıdır. Linux işletim sisteminde en iyi performansı Nvidia nın kartları ile aldım. Nvidia sitesinde anlatılan gerekli ayarlamaları yaparak biglisayarınıza 3D desteği vererek bu kısmı atlayabilirsiniz.


2.2.3. 3DFX kullanıcıları için

Xfree86 4.0.2 sürümünden itibaren, en son TDFX bölümü DRI CVS'e konuldu - yani 3DFX kullanicilari XFree86 ve DRI'i CVS'den indirerek derleyebilirler. Güncel dağıtımlarda yeni XFree86 ve DRI öntanımlı olarak gelmektedir. Dağıtımınızda 3D desteği sağlayabiliyorsanız bu kısmı atlayınız. Aksi halde eski yöntemle devam edin:

Bu iş 3DFX kullanıcıları için biraz daha zor gözükebilir ama yine de mümkün. CS'yi voodoo3 ile başarılı bir şekilde çalıştırabilen birindenalınan bilgilere göre iki seçeneginiz var, DRI ( XFree 4.0.1 ve üstü), ya da Glide (XFree 3.3.6). Voodoo3'üm olmadığı için buradaki bilgilerin doğruluğundan emin olamıyorum ancak calışması için gerekenler şunlar olmali;

Lars Munch'ün email'indan

Iste benim yaptiklarim:
------
Ilk olarak glide ve meta ile ilgili herşeyi silin.

glide.sourceforge.net adresinden cvs ile en son Device3Dfx sürücülerini indirin
ve kurun. Bu, eger 2.4.x sürümü bir kernel kullaniyorsaniz gerekli olan bir işlem.

linux.3dfx.com adresinden Glide V3 kaynak rpm'ini indirin. Kütüphaneleri ve geliştirme (devel) öğelerini
tekrar kurun (rebuild).

mesa3d.sourceforge.net adresinden Mesa indirin. Hem MesaDemos
hemde MesaLib'e ihtiyaciniz olacak. Asagidaki komutla derleyin:

# ./configure --without-svga --without-ggi --with-glide=/usr \
--prefix=/usr --sysconfdir=/etc

Ve sonra;

# make; make install.

Simdi calisip calismadigindan emin olmak için test edin.(testGlide3x,
quake vs. ile).

Bazi kullanışlı istatistikleri almak için "export MESA_FX_INFO=1" komutunu kullanabilirsiniz.

WickedGL sürücülerini kurun. (Wicked3D'den miniGL). Bunlar çok iyi bir performans
vereceklerdir.

Daha sonra wine kodunu --enable-opengl opsiyonu ile derleyin, ( ./configure --enable-opengl )
ya da opengl desteği verilmiş bir rpm kullanin ve halflife/counter-strike'i su komutla çalistirin:

# export MESA_GLX_FX=fullscreen

# wine -desktop hl.exe -- hl.exe -gl -gldrv Default -w 640 -full \
-game cstrike -noipx -nojoy -numericping -console -toconsole


2.2.4. G400 kullanıcıları

Tek yapmaniz gereken XFree86 4.0.2 ya da daha üstü bir sürüm kurmak. XFree86 4.0.1 ile çalışmıyor, MUTLAKA XFree86 4.0.2 ya da üstü bir sürüm kullanmalısınız. Grafiklerde bazı titreşmeler görürseniz aşağıdaki sorunlar bölümüne bakınız.


2.2.5. Diger DRI kullanıcıları

DRI projesinin desteklediği bir karta sahipseniz büyük ihtimalle dağıtımınız kartınızı otomatik olarak ayarlamıştır. Eğer kullandığınız programların kartınızı desteklediğine inanıyorsanız XF86Config ( ya da XF86Config-4, /etc ya da /etc/X11 altında bulunur ) dosyası içinde Modules kısmında
{ Load "glx" } ve { Load "dri" }yazan satirlarin olduğuna emin olun ( {} olmayacak ). Probleminiz olursa DRI projesi adresine göz atınız.


2.3. WINE kurulumu

Yapmamız gereken ilk şey WINE kurmak. Eger Linux'u fazlaca kurcalamışsanız bu işlemi yapmak problem olmayacaktır. Sisteminizde önceden kurulu bir wine/winex sürümü varsa ve çalışıyorsa bu kısmı okumadan geçebilirsiniz. Eğer wine kullanırken beklenmedik sorunlar ile karşılaşırsanız (örneğin Half-lif/CS de menulerin mavi görünmesi ya da hiç görünmemesi, sesin çıkmamas ya da bozuk çıkması) daha güncel bir wine sürümüne ya da winex sürümüne geçmeniz önerilir. Winex daha çok oyunları hedef alan bir wine klonudur. Daha fazla bilgi için Transgaming sitesine bakınız. Wine paketinizi güncellemek ya da yenisini kurmak için önce sisteminizde kurulu olan paketleri kaldırın.

RPM tabanli sistemlerde;

# rpm -qa |grep WINE
# rpm -qa |grep wine
# rpm -e "yukarıda ne gözüktüyse"

Debian tabanli bir sistemde bunu yapmak için:

# apt-get remove wine

Eger daha önceden WINE ya da winex programlarını kaynak kodundan derleyip kurduysaniz, kaynak dizinine gidin ve:

# make uninstall

  1. Simdi WINE indirin. Siddetle en son CVS sürümünü indirmenizi öneriyorum, ama bunu yapmak için en kolay yol en son CVS Snapshot Tarball'u indirmek ve sonra bunu CVS ile güncellemektir. Daha fazla bilgi için: "http://www.winehq.com/devstart.html" (Getting Wine via FTP and converting to CVS'e bakin). Wine source paketini /usr/src/wine altına indirdiğinizi varsayıyorum, yani wine kaynak kodunuz /usr/src/wine/wine'da olacaktır.

    Eğer sadece CVS kullanmak istiyorsanız:

    # export CVSROOT=:pserver:cvs@cvs.winehq.com:/home/wine
    # cvs login
    *** Parola "cvs" ***
    # cvs -z3 co wine

    Böylelikle CVS'den kendiniz wine kaynak kodlarını indirebilirsiniz. (50-60 MB kadar dosya indirmeniz gerekebilir).

  2. Dağıtımınıza uygun olan OpenGL geliştirme paketleri edinin (mesa-devel). Debian için bu, xlibmesa-dev. Diğer dagitimlarda da benzer isimlerde bu paketi bulabilirsiniz. Bir de glext.h isminde bir dosyaya ihtiyacınız var. Bu dosyaya sahip olup olmadığınızı öğrenmek için:

    # updatedb
    # locate glext.h

    Eger sisteminizde glext.h yoksa, WINE'i kurmadan önce edinmelisiniz. Eski bir kopyasını "http://lhl.linuxgames.com/glext.h" adresinden indirip "/usr/X11R6/include/GL/" altina koyabilir, ya da Rpmfind.net adresinden bu dosyayı içeren bir paket bulup kurabilirsiniz . Bu dosya olmadan wine programını opengl desteği ile derleyemezsiniz.

  3. Derlemek için, " /usr/src/wine/wine " altında " iken "./tools/wineinstall" komutunu kullanın. Wine kendi kendine ayalanacak, derlenecek ve kurulacaktir. Kurulum programı sizin için bir kayıt dosyası bile yaratacaktır.Son sürümler otomatik olarak OpenGL desteği ile birlikte kurulmaktadır.

  4. Şimdi wine.conf ayarlama zamanı. "wine.conf" dosyasını bir metin düzenleyici ile açın. Kurulduğu yere bağlı olarak dosya "/usr/local/etc/"
    ya da "/etc" dizininde olabilir. Önemli olan bu dosyayı kendi home dizininizde ".wine" dizini içerisine koyup ayarlamanızdır. Örneğin "ben" kullanıcısı için dosya /home/ben/.wine/config adı ile yer almalıdır. En son sürümlere bakıldığında wine için C sürücünüz /usr/share/wine-c olarak ayarlanmalıdır. Daha fazla bilgi için kullandığınız programın sitesini ve dokumanlarını inceleyiniz. Ayrica bilgisayarınızda hazır
    kurulu bir Half-Life yok ise kurulum için CD sürücünüzün de wine ayar dosyasında tanımlanmış olması gerekmektedir. Şimdi [x11drv] bölümüne bakın, "double-buffering" seçeneği ON olmalı. "useDGA" seçeneği on ya da off olabilir. Bazı sistemlerde bu seçeneği on yapmak performans getirirken bazı sistemleri sistemin tamamen donup kalmasına neden olabilir. Sisteme kalıcı zarar vermeyeceği için denemek sorun yaratmayacaktır. Ayar dosyası ile işiniz bittikten sonra, Half-Life'ı hangi kullanıcılar ile çalıştıracaksanız o kullanıcıların ev dizinine gidin ve ;

  5. Ayar dosyası ile işiniz bittikten sonra, Half-Life'ı hangi kullanıcılar ile çalıştıracaksanız o kullanıcıların ev dizinine dosyayı kopyalayın

    # mkdir ~/.wine/
    # cp /usr/local/etc/wine.conf /home/kullanıcı/.wine/config

WINE'ı böylece kurmuş ve ayarlamış oluyoruz.


2.4. Half-Life Kurulumu

Half-Life kuruluma hazıir durumda olmalı.

HL CD'sini CD sürücünüze koyun, sonra:

# mount /mnt/cdrom <cdrom'unuzun bağ noktası>     --> örnek olarak #mount /dev/cdrom /mnt/cdrom
# cd /mnt/cdrom
# wine SETUP.EXE

Yükeleme yapılırken bir problemle karşılaşmamanız lazım. Kurulum sonunda installer kilitlenirse (genelde kilitlenir) bir konsolda root haklarına sahip olun ( su - ) ve bütün WINE client/server'larını öldürmek için aşağıdaki komutu yazın:

# killall -9 wine
# ps -ax

Herhangi bir çalıştırılabilir dosyayı ( örneğin uzantası .exe olan windows sistemi dosyalarını) ancak wine.conf içerisinde tanımlı bir disk bölümünden çalıştırabilirsiniz.

Half-Life kurulumu tamamlandıktan sonra Counter Strike sitesinden en son halflife yamasını (patch) ve en son counter strike modu paketini indirip kurunuz. Henüz linux desteklenmediği için windows yama ve mod dosyalarını kullanacağız. Bu dosyaları da aynı yukarıdaki gibi "wine komut" kullanarak Half-Life kurduğumuz yere yüklüyoruz


/usr/local/wine/games/Half-Life/' (ya da kurulumda nereyi seçtiyseniz) dizinine giderek aşağıdaki komutu verin:

# wine hl.exe -- hl.exe --console

ya da counter strike oynamak için

#wine -- hl.exe -console -game cstrike

Oyun çalıştıktan sonra "Configuration --> Video --> Video Modes" menüsüne girin. OpenGL seçerek "XF86Config-4" (eski isimle "XF86Config") dosyasında da mevcut olan (yani sisteminizde kullanabileceğiniz) bir çözünürlüğe göre oyunu ayarlayın.

İsterseniz oyun tuşlarını da ayarlayın. Tabi ki kendiniz bir text editor yardımı ile "config.cfg" dosyasını da düzenleyebilirsiniz.


3. Sorunlar

3.1. Ses Problemleri

3.1.1. Ses Biraz Gecikiyor

Seslerin olması gerekenden daha geç gelmesi gibi bir sorun ile karşılaşabilirsiniz. (Örneğin görüntüde siz ateş ettikten sonra sesin gelmesi için rahatsız edici bir sürenin geçmesi). Bu sorunu düzeltmek için "config.cfg" dosyanızda aşağıdaki satırları değiştirin.

 _snd_mixahead "0.28" 

(0.28 değeri rastgele seçilmiş bir değerdir. Sisteminiz için daha uygun bir değere deneme yanılma yöntemiyle ulaşabilirsiniz.)


3.1.2. Hiç Ses Yok

Bazı ses kartlarında, Enlightened Sound Daemon (esd) seslerin çıkmamasına neden olabiliyor. (Bu durum genellikle Gnome altında ortaya çıkıyor.) Çözüm için:

# ps aux | grep esd

Eğer "esd -nobeeps" ya da benzer bir çıktı görürseniz, sorununuzun kaynağı esd olabilir. Çözüm için Gnome panele sağ tuş ile tıklayın, "Panel" -> "Add to Panel" -> "Applet" -> "Multimedia" -> "Sound Monitor" menüsünü seçin. Yeni aplete sağ tuş ile tıklayın ve "Place esound in standby" işaretleyin. Artık esd çalışmayacaktır. Oyunu tekrar çalıştırıp deneyin.


3.1.3. CS'de Telsizden (Radyo Mesajları) Hiç Ses Gelmiyor

Bu problem oyunu "-game cstrike" parametresi olmadan başlattığınızda karşınıza çıkar. CS' yi "wine -- hl.exe -game cstrike -console" komutu ile çalıştırırsanız sorun kalmayacaktır.


3.2. Grafik Problemleri

3.2.1. Karmaşık Yazıtipleri (Font)

Eğer oyun içinde bazı yazıtipleri yanlış gözüküyorsa (mesela scoreboard) o zaman yazıtipi dosyalarını bulamamakla ilgili bir kaç hata mesajı alıyor olmalısınız. Bu hata mesajları oyun açılırken konsolda gözükürler.Bu dosyalardan birinin "1026_Scoreboard Text.tga" olduğunu varsayalım. Oyun yazıtipinin gözükemedigi bir çözünürlükte açıldığı için de dosya bulunamiyor hatası alabilirsiniz. Çözüm için Half-Life'ı kurmuş olduğunuz dizinde "valve/gfx/vgui/fonts" dizininin içinde; kullanmanız gereken (yani elinizde çalışır durumda bulunan) yazıtiplerini, kullanılanların yerine kopyalayın. Örnek olarak:

1024_Briefing Text.tga        1024_Scoreboard Text.tga
1026_Briefing Text.tga@ 1026_Scoreboard Text.tga@
1024_CommandMenuText.tga 1024_Team Info Text.tga
1026_CommandMenu Text.tga@ 1026_Team Info Text.tga@
1024_Primary Button Text.tga 1024_Title Font.tga
1026_Primary Button Text.tga@ 1026_Title Font.tga@

Bu sorunu çözmenin baska bir yolu da oyunu pencere içinde çalistirmaktir. (Video Modes'daki kutucuktan seçimi kaldırın ve wine ayar dosyasında "managed=Y" olacak şekilde ayarlayın)


3.2.2.Grafikler titriyor ve/veya duvarlarin arkasi görünüyor

Bu problem genellikle DRI kullanıcıları tarafından yaşanıyor. Sorunu çözmek için Half-Life'ın config.cfg dosyasında belirtilen düzeltmeyi yapın:

gl_ztrick 0

Bazı kullanıcılar için bu seçenek de yeterli olmayabiliyor. Sorunu çözücek başka bir yol biliyorsanız lütfen bizimle paylaşın.


3.2.3. Tam Ekran Çalışmıyor

Half-Life'ı çalıştırdığınız çözünürlük "XF86Config" dosyanızda belirttiğiniz çözünürlüklerden biri olmalıdır. Eğer bu ayarlarınız doğru ise, oyun ekranı tam olarak kaplayana kadar "ctrl" "alt" "Keypaddeki_artı_tuşu"tuşlarına aynı anda basınız. Eski çözünürlüğe geri dönmek için de aynı işlemi tekrarlayın.


3.2.4. Half-Life Çok Karanlık

Bu pek çok kişinin karşılaştığı acak çözümü kolay bir problem. XFree86'nizin aydınlık seviyesini değiştirmek için "xgamma" programını kullanın:

# xgamma -gamma 3.0

3.0 değeri oyunu rahatlıkla oynayabilmenizi sağlar. Ekran ayarlarınıza bağlı olarak daha farklı bir değeri tercih edebilirsiniz. Oyun bittikten sonra normal XFree görüntüsü size çok aydınlık görünürse yine xgamma programı ile ayarları eski haline getiriniz.


3.2.5. Half-Life'i Calıştırınca XFree86 Kapanıyor

Pek çok sebepten dolayı bu sorun oluşabilir ancak genellikle sistemde birden çok çeşit OpenGL kütüphanesinin mevcut olduğu durumlarda oluşur. Genellikle /usr/lib ve /usr/X11R6/lib altında ki "libGL" ile başlayan dosyaların farklı olması ile oluşur. Sorunu çözmek için sisteminiz için uygun olan kütüphaneleri, diğer bozuk kütühanelerin üstüne kopyalamak yeterlidir.


3.2.6. Desteklenen OpenGL modu sizin Video Kartınız Tarafından Desteklenmiyor (The supported OpenGL mode is not supported by your video card)

Öncelikle WINE'ı OpenGL desteği ile derlediğinizden emin olun. (./configure komutunun çıktısını inceleyebilirsiniz). Ayrıca wine programının yanlış ".so" ve ".a" dosyalarına bağlanmadığından (link) emin olunuz. ( Daha fazla bilgi için   buraya bakabilirsiniz.)

Öncelikle Wine'ın libopengl32.so dosyasını nereye koyduğunu bulun. (Bu wine'ın OpenGL desteği kütüphanesidir. /usr/local/lib , /usr/lib/wine gibi dizinlerde olabilir ). Daha sonra yapmanız gereken:

$ ldd libopengl32.so

Bir Nvidia kartı için çıktı aşağıdakine benzer olacaktır;

        libx11drv.so => /usr/local/lib/libx11drv.so (0x4004a000)
libkernel32.so => /usr/local/lib/libkernel32.so (0x40099000)
libwine.so => /usr/local/lib/libwine.so (0x40113000)
libncurses.so.5 => /lib/libncurses.so.5 (0x40137000)
libm.so.6 => /lib/libm.so.6 (0x40177000)
libutil.so.1 => /lib/libutil.so.1 (0x40195000)
libdl.so.2 => /lib/libdl.so.2 (0x40198000)
libc.so.6 => /lib/libc.so.6 (0x4019b000)
libuser32.so => /usr/local/lib/libuser32.so (0x402aa000)
libgdi32.so => /usr/local/lib/libgdi32.so (0x4037b000)
libwine_tsx11.so => /usr/local/lib/libwine_tsx11.so (0x403e7000)
libSM.so.6 => /usr/X11R6/lib/libSM.so.6 (0x403f4000)
libICE.so.6 => /usr/X11R6/lib/libICE.so.6 (0x403fd000)
libXpm.so.4 => /usr/X11R6/lib/libXpm.so.4 (0x40413000)
libGL.so.1 => /usr/lib/libGL.so.1 (0x40421000)
libXext.so.6 => /usr/X11R6/lib/libXext.so.6 (0x40458000)
libX11.so.6 => /usr/X11R6/lib/libX11.so.6 (0x40466000)
libntdll.so => /usr/local/lib/libntdll.so (0x40540000)
/lib/ld-linux.so.2 => /lib/ld-linux.so.2 (0x2aaaa000)
libGLcore.so.1 => /usr/lib/libGLcore.so.1 (0x40637000)
libwine_unicode.so => /usr/local/lib/libwine_unicode.so (0x40842000)

En önemli satırlar libGL.so.1 ve libGLcore.so.1 satırlarıdır. Bunların doğru NVidia! libGL.so.1 ve libGLcore.so.1 kütüphanelerini gösterdiğinden emin olun. Kontrol etmek için bulundukları dizine gidin ve (örnekte /usr/lib):

# ls -l libGL*

Bunun gibi birsey ariyoruz::

lrwxrwxrwx    1 root     root           16 Mar 17 09:33 libGL.so -> libGL.so.1.0.769
lrwxrwxrwx 1 root root 16 Mar 17 09:33 libGL.so.1 -> libGL.so.1.0.769
-rwxr-xr-x 1 root root 218388 Mar 17 09:33 libGL.so.1.0.769
lrwxrwxrwx 1 root root 13 Mar 17 02:17 libGLU.so -> libGLU.so.1.3
lrwxrwxrwx 1 root root 13 Mar 17 02:16 libGLU.so.1 -> libGLU.so.1.3
-rw-r--r-- 1 root root 487348 Feb 21 21:13 libGLU.so.1.3
lrwxrwxrwx 1 root root 20 Mar 17 09:33 libGLcore.so.1 -> libGLcore.so.1.0.769
-rwxr-xr-x 1 root root 2075568 Mar 17 09:33 libGLcore.so.1.0.769
-rw-r--r-- 1 root root 26168 Feb 21 21:13 libGLw.a

libGL.so.1 --> libGL.so.1.0.769  ve libGLcore.so.1--> libGLcore.so.1.0.769 dosyasına birer sembolik bağ ile bağlanmış. Eger sisteminizde fazladan ya da bozuk bağlar varsa büyük ihtimalle mesa kütüphanelerine aittir. Bu durumda diğer gereksiz bağları silin ve ldconfig'i tekrar çalıştırın.

Bir başka olası neden de kütüphanelerinizin yerinin doğru tanımlanmamasıdır. Çözüm için /etc/ld.so.conf dosyasına sizin wine kütüphanelerinizin (libopengl32.so içeren dizin)  ve opengl kütüphanelerinizin yerini tanımlayın. Örnek olarak /etc/ld.so.conf dosyası içinde "/usr/lib", "/usr/lib/wine", dizinleri tanımlıdır. Bu ayarlamayı yaptıktan sonra ayarları aktif hale getirmek icin "ldconfig" komutunu kullanabilirsiniz.


4. Kapanış

Artık sorunsuz bir şekilde Half-Life/Counter-Strike oynayabiliyor olmalısınız. Eğer hala sorunlarınız varsa Linux Half-Life adresine bakabilir,  IRC üzerinden (irc.openprojects.net serverında #lhl kanalı) soru sorabilir ya da  .linux.org.tr listesi üyesi olarak diğer linux kullanıcılarına danışabilirsiniz.


Wine ile Half-Life Nasıl

     Onur Küçük

        okucuk@yahoo.com

     Mert Uzbaşlı

        iknewitwasamistake@yahoo.com




How to Run Half-Life (İngilizce)

    David Hammerton

        crazney@crazney.net

    Adam Torgerson

        mayof1937@crosswinds.net

    Lars Munch

        c948114@student.dtu.dk