From: Yusuf Kaynar (yusuf@gazi.edu.tr)
Date: Mon 31 Jan 2005 - 18:46:40 EET
TÜRKİYE BİLİŞİMDE NEREDE OLMALIDIR
Not: (BU yazının tamamını okuyamıyacak arkadaşlar için bu notu yazımın
başına koydum.) Lütfen yazıyı ve yazarını eleştirmeyin. Görüşlerinizi ve
ilavelerinizi kendi özgün e-mektuplarınızla yazın. Şahsıma cevap vermeyin.
Dernek üyelerini muhatap alın. Bu yazıyı bir tartışma açmak amacıyla
yazmıyorum. Saygılar. Yusuf Kaynar
Tecrübelerim bir araştırma problemine başlarken veya bir sorunu incelerken
(bir problematik hakkında görüş belirtirken), incelediğim olguya şöyle bir
problem çözme süreciyle eğilmem gerektiğini öğretti.
1. Adım: İdeal durum tanımlaması:Aslında ne olmalıdır sorusuna cevap ararım.
Hayal gücümü serbest bırakırım. Konu hakkında başlıca başarılı örnekleri
incelerim ve çözüm alanı ile kendimi sınırlamadan aklıma ne gelirse yazarım.
2. Mevcut durum tanımlaması: Şimdiki durum nedir sorusuna cevap ararım. Bu
konuda araştırmadan başlıca kitap makale ve kaynakları taramadan kurusıkı
konuÅŸmam.
3. İdeal durum ile mevcut durum arasındaki fark nedir?
4. Bu fark ideal durum lehine nazıl giderilebilir.: Burada da önerimin
imkanlı imkansız olduğuna bakmadan kendimi sınırlamadan aklıma ne gelirse
yazarım.
1.Türkiye Bilişimde Nerede Olmalıdır? (İdeal Durum Tabımlaması: )
Türkiye IT ürün ve hizmetlerinde pozitif ihracatçı olmalıdır.
Kendi işletim sisteminlerini geliştirmelidir. Kendi uygulama yazılımlarını
geliÅŸtirmelidir.
Kendi donanımlarını geliştirip üretebilmelidir.
Yenilikçi arge-ci olmalıdır.
Açık kod camiasına çok önemli katkılar sağlayacak bir gönüllü ordusu
olmalıdır.
Dünya da güneşi, kumsalı, tarihi, denizi vb turistik değerlerinin yanında
çok yetenekli yazılım uzmanları, ve nitelikli bilişimci işgücü ile de
tanınmalıdır.
Üniversiteler destekledikleri türkçe ve dünya dillerinde Linux dağıtımları
ile övünmelidir.
Üniversitelerinde okuyan tüm öğrencileri asgari ECDL veya muadili bilgisayar
okuryazarlık düzeyi ile mezun olmalıdır. Bu durum önümüzdeki beş yılda lise
düzeyine kadar indirilmeli on yılda da ilköğretim düzeyinde halledilmelidir.
Her okulda yeteri kadar ulusal bir belgelendirme kurumu tarafından
nitelikleri ölçülmüş ve belgelendirilmiş eğitimcileri olmalıdır.
Tüm mühendislik okulları mezunları bir yazılım dili ve veritabanıyla yazılım
geliştirebilecek düzeyde yeterli olmalıdır. Bu yeterliliği isteyen mezunlar
için bağımsız ve tarafsız ulusal bir kurum tarafından ölçülerek
belgelendirilmelidir.
Eğitim sistemi tüm dünyaca örnek gösterilmelidir.
Bilişim sektöründeki yerli sermayeli şirketleri en az yabancı sermayeliler
kadar güçlü olmalıdır.
Bilişim sektörü en az turizm sektörü kadar önemli olmalıdır.
Bilişim eğitiminde önemli bir rekabet üstünlüğü sağlanmalıdır.
Bilişim sektörü sadece bilgisayar mühendislerinin değil yeteneği olan belli
kalifikasyonları sağlayan her düzeyde işgücüne açık olmalıdır.
Dünyadaki muadilleri ile uyumlu yerel yetenek ve ihtiyaclara göre uyarlanmış
özgün sertifika eğitim müfredatları olmalıdır.
Her evde internet ollabilmeli ve bunun aylık maliyeti 10 milyon TL / Hane yi
geçmemelidir. Her okulda ve işyerinde internet olmalı bunun PC başına 24
saatlik bağlantı ücreti maliyeti aylık 10 milyon TL/pc yi geçmemelidir. Tüm
üniversite ve lise düzeyindeki mezunlar en az bir yabancı dili okuma anlama
düzeyinde bilmelidir.
Türkiye de telefon ahttı giden her noktaya asgari ADSL hattı da gitmelidir.
Bu lsite böyle uzayıp gider.
2. Türkiye şimdi nerededir?
Olumsuz göstergeler
Bilişim eğitimi sayı ve kalite olarak yetersizdir. Bilişim konusunda ciddi
bir eğitimci darboğazı vardır. Bilişim eğitimi müfredatları, kurumları ve
belgelendirme düzeyi yetersizdir. Mesleki örgütler etkin çalışmamaktadır.
Üniversiteler işsiz mühendisler ve mezunlar üretmektedir sürekli.
Türkçe bilişim eğitiminde materyal sıkıntısı vardır. Yabancı dil eğitimi ve
düzeyi çok yetersizdir.
Genç ve belli düzeydeki eğitimli nüfus işsiz sayısı 3 milyon sınırına
dayanmıştır.
Bilişim şirketleri iç pazar odaklıdır.
Bilişimde hizmet ve ürün ithalatçısıdır.
E-devlet uygulamaları son derece yetersizdir.
Her düzeydeki Eğitimcilerin bilgisayar teknolojileri konusunda yeterlilik
oranı düşüktür.
İnternet ücretlendirmesi yanlıştır.İşyerleri lehine düşük fiayt politikası
izlenmektedir. Konutlarda internet işyerlerinin 5 katı daha pahalıdır.
Bilişim işlerinde dünyanın bir ucunda gündüz iken türkiye de gecedir.
Kişiler evinden çalışma özgürlüğünü internet evde pahalı olduğu için
kullanamamaktadır.
Türkiye de telefon ahttı giden her noktaya asgari ADSL hattı da gitmelidir.
Açık kaynak konusunda üretim düzeyi son derece sınırlıdır.
Teknolojik gelişmelere adaptasyon yeteneğimiz her düzeyde düşük oranlıdır.
Kamu kurumlarında okullar dahil bilişim donanım ve yazılımlarında kaynak
israfı sözkonusudur.
Ulusal mesleki sertifikasyon ve eğitim otoriteleri çekirdek olarak mevcut
ancak yetişecek büğyüyecek gelişecek ortamı bulamamıştır.
Olumlu Göstergeler:
Her mahallede bir internet kafe vardır.
Telefon sahipliği oranı yüksektir. Bilgisayar konusunda genç nüfusta ciddi
bir merak ve eğilim vardır.
Bilişim sektörüne yönlendirilmeyi bekleyen 10 binlerce hevesli ve yetenekli
genç vardır.
Bilişim donanım ve yazılımları gittikçe ucuzlamaktadır.
3. Fark Nedir?
Sektördeki ithalatımız ile ihracatımız arasındaki kadardır.
BU alanda gelişmiş ülkelerde bu sektörde çalışan kişi sayısı ile Türkiye
deki çalışanların farkı kadardır.
bu göstergeler diğer ülkelerle kıyaslanarak geliştirilebilir.
4. Bu farkların giderilmesi için neler yapılmalıdır.
İnternet kafe lerin en az yarım günlük kapasiteleri eğitimm kurumları
tarafından kiralanarak saat ücreti 2 milyon TL ye kadar bilişim eğitimi
yapılabilir.
Üniversite mezunu işsizlerden bir yıl içinde 10000 nitelikli bilişim
eğitimcisi yetiştirilebilir. (6 ay yoğun yabancı dil 6 ay bilişim veya her
ikisi bir arada 11 ay)
5 yıl içinde bu sayılar en az 20 ye katlanmalıdır.
Uzaktan öğretim tekniği ve hızlı internet bağlantısı ile tüm okulların mesai
dışı kapasiteleri bilişim eğitimine tahsis edilmellidir. Bilişim eğitim
materyallerinin üretimi teşfik edilmeli bu materyal bağımsız kurumlar
tarafından akredite edilerek ücretsiz olarak dağıtılmalıdır.Bir yıl içinde
Ulusal düzeyde uluslararası geçerliliği olan bilişim sertifikaları ve eğitim
müfredatları geliştirilerek işsiz gençlere veya ikinci iş olarak yapacak
kişilere eğitimler ucuz ve uzun vadeli "mikro kredilerle" satılmalıdır.
Bu sertifikaların en az üç yılda bir yenileme sınavları ucuz bir bedelle
yapılmalıdır.
TV lerde günde en az bir saat bilişim saati konulmalı ve bu konuda standart
programlar geliÅŸtirilmelidir.
Herkese eğitimde fırsat eşitliği sağlanmalı. Eğitimlerin maliyetleri kişiler
tarafından iş bulduktan sonra ödenmek üzere uzun vadeli mikro krediler
şeklinde kişiler tarafından akrşılanmalı böylece kaynak dağılımı adil olarak
dağıtılmalıdır.
Bilişim eğitim kurumların kurulması işletilmesi desteklenmeli bu konuda
bağımsız akreditasyon kuruluşları standardizasyonu sağlamalıdır.
Tüm bilişim ve eğitim desteklerinin en az % 50 si açık kaynak kodlu
olmalıdır.
Şimdilik bu kadar zaman ayırabiliyorum. Bu yazıdaki eksikler bana aittir.
Toplam 1 saat süre ayırabildim. Hatalar için kusura bakılmasın.
Herkese saygılar.
Yusuf Kaynar
_______________________________________________
Dernek mailing list
Dernek@liste.linux.org.tr
http://liste.linux.org.tr/mailman/listinfo/dernek