İNSANIN AKLI VE DÜŞÜNSEL FAAALİYETLERİNİ KONTROL ETME VE ETKİNLEŞTİRME ARAÇ VE YÖNTEMLERİ ( * ) İnsanın aklı ve düşünsel faaliyetlerini kontrol etme ve etkinleştirme araç ve yöntemlerine geçmeden önce her gün kullandığımız akıl, akıl yürütme, bilinç (şuur), idrak, dimağ ve beyin sözcükleri üzerinde birkaç satırla kısaca duralım. Z. K. ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ AKIL, AKIL YÜRÜTME, BİLİNÇ (Şuur), İDRAK, DİMAĞ ve BEYİN AKIL: İnsanı diğer canlılardan ayıran ve onu sorumlu kılan ayırd edici gücü, düşünüp taşınma, anlama ve tanıma yeteneğine "AKIL" denir. İlmin bütün dallarında ve günlük hayatımızda ancak düşünerek, tartarak kararlar verebiliriz. AKIL YÜRÜTME: Düşünmenin en önemli elemanlarından biridir. Hükümler iki fikir arasındaki ilgiyi ifade eder. AKIL YÜRÜTME ise iki hükümden yeni bir hüküm çıkarmaktır. Bunun için birçok ayrıntıyı ve deneyimleri dikkate alan bir AKIL YÜRÜTME faydalı ve işe yarar sonuçlar verebilir. ------------------------------------------------------------------------ BİLİNÇ (Şuur): İnsanda duyumların (dış çevre ve içsel) zihinsel etkilerin vb. farkedilmesine Bilinç (Şuur) denilir. Duyum, coşku (heyecan), düşünme gibi ruh hallerinin hepsi birer bilinç halidir. ------------------------------------------------------------------------- İDRAK: Kişinin, bir şeyi, olguyu kavrama, anlama, algılama ve bunun bilgisini elde etmesine olanak sağlayan güç ve yeteneğine İdrak denilir. ------------------------------------------------------ DİMAĞ: Beyin ile akıl, zihin, bilinç kavramları kapsamında Dimağ da bu tanımları kapsayan ortak kullanılan bir diğer sözcüktür. --------------------------------------------------------------- BEYİN: Vücudumuzun fiziki hareketlerini, dimağımızda yer alan ve aklımızın sahip olduğu bilgi, düşünce ve duygularımızı yöneten duyum ve bilinç merkezimiz, kafatasımız içinde bulunan Beynimiz aracılığı ile gerçekleşmektedir. İnsanı hayvanlardan ayıran en önemli nitelik insan beyninin üstün bilgi depolama yapısıdır. BEYİN insanın bütün zihni faaliyetlerinin merkezidir. İnsanın çevresinde olup bitenleri anlaması, çevresine karşı nasıl davranması gerektiğini belirlemesi ancak sağlıklı bir BEYİN sayesinde olur. BEYİN fiziki yapı olarak, kontrolundaki sinir sistemi ile bütün vücudu kontrol eder. ///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// İNSANIN AKLI VE DÜŞÜNSEL FAAALİYETLERİNİ KONTROL ETME VE ETKİNLEŞTİRME ARAÇ VE YÖNTEMLERİ ( * ) İnsanın yukarıda kısaca tanımladığımız bu fiziki ve zihinsel (düşünsel) gücünü sahip olduğundan çok daha etkin kılmak için beyninin şimdiye kadar harekete geçirmediği, geçiremediği uyumakta olan kısımlarını kullanabilecek çalışmaları yapması gerekir. Bu çalışmalar sonucunda insan yepyeni ve daha üstün yetenekler kazanır. Çevresini daha etkin kontrol eder. * Çağdaş HOBİLER'in bilincinde ve sahibi olmak...! Gönlü ve çabaları yeniliklere yönelik insanların yoğun olduğu bir öbekte yer almak insana elbette büyük kıvanç veriyor. İlkönce bunun değerini bilip kıymetini takdir etmemiz gerekiyor. Bilgi çağının ilk basamağında yarınların insanoğluna getireceği büyük zorlukların aşılmasında genç kuşaklar için bu zorluklar kadar belki onlardan daha büyük sorumluluklar ve yükümlülükler vardır. Bunun için gençlerin bu zorlukların bilincinde olarak sahip oldukları Beyin Gücü'nü gerekli üstün niteliklere kavuşturmaları ve kendilerini eğitmeleri ve yetiştirmeleri zorunludur. Gençlere, kendi gelecekleri için bu hazırlığın bilinci daha ilköğretim sıralarında iken verilmesi ve onların da bunu yakalamaları gerekir. Bu hazırlıklar çağın gençlerinin HOBİSİ, HOBİLERİ olacaktır. Şimdi ekranında bu yazıyı okuyanlardan sayıca önemli bir kısmının, "Bu iş benden geçti...!" dediklerini duyar gibi oluyorum. "İlim, beşikten mezara kadardır....!" Bunun yaşı olmaz ama başı olabilir. Siz burada yer alacak önerileri kardeşlerinize, çocuklarınıza aktarabilirsiniz . Eğer aktarabilirseniz gelecek sizin olacaktır. Burada gençlerden istenilen ve daha ilköğretimleri / lise öğrenimleri sırasında kazanmaları istenen yetenekler 10 başlık altında toplanabilir. 1. HIZLI OKUMA TEKNİĞİ ÖĞRENİLECEKTİR: Bir öğrenci için başarının Lise öğreniminde yüzde 40'ı ve üniversite öğreniminde yüzde 80'i etkin okumaya bağlıdır. Ne kadar hızlı ve etkin okuyabilirseniz lise ve üniversite öğreniminiz sizin için o kadar kolay olacaktır. Yüksek hızda bir not alma yeteneği kişiye aynı zamanda yeni üstün nitelikler kazandıracaktır. Böylece düşünme ve kavrama diyagramı (eğrisi) en üstün seviyeye ulaşacaktır. 2. İKİNCİ BİR LİSAN ÖĞRENİLECEKTİR: İkinci bir lisanı uzmanlık konusu olarak algılamak ve öğrenmek kişiye bir ömür boyu HOBİ olacaktır. Birçok insan kendi anadilini öğrenmede herhangi bir anıya sahip değildir. Bu süreç kişinin henüz akıl yürütme yeteneğini kazanamadığı ve bunun için gerekli bilgiyi toplayamadığı bir çağda, küçük yaşta iken kendi bilincinin dışında dış çevrenin etkisinde gerçekleşmiştir. Fakat ikinci bir dil özellikle 3. yaşın ardından öğrenildiğinde, kendi ana dilimizde sahip olduğumuz bilgiyi yeni öğrendiğimiz dilde anlamdırarak kullanmaya başlarız. İki dilin bazı kavramlarının benzerlikleri ve bazılarının da bu benzerlikleri olmayacaktır. Fakat bu iki dili karşılaştırırken dilin kendisinin, kendi anlatma yeteneğimizde tümden yeni bir anlam ve güç kazandığımızı göreceğiz. Bunun yanında iki dil ile işlerimizi görme, bir dilden diğerine aktarma ve tercüme etme yeteneğimiz, beynimizin henüz uyuyan ve dokunmadığımız kısımlarını da kullanmaya başlayacaktır. Böylece beynimiz yeni yeteneklere ve daha büyük işlerliğe ulaşacaktır. Bütün bu faydalar sadece ikinci lisanı konuşabilen kişilerle iletişimimizi sağlamakla kalmayacak, bilim ve edebiyatın bu dildeki etkinliğini de okuyarak anlamış ve yararlanmış olacağız. Çağın bu hızlı yaşamı ve yarışı sürecinde birçok insan ikinci bir lisanı öğrenmenin bilincinden henüz uzaktırlar. İkili lisan sahibi olmak aynı zamanda çağın aydın insanı olmanın bir işaretidir. Ek bir yabancı dil öğrenildikten sonra yeni başka diller öğrenilmesi çok daha kolay olacaktır. Kişi kendi çabasıyla yeni dil öğrenme çalışmalarının öğretmensiz olarak da ek bir öğretme işlevine gerek kalmaksızın belli bir dereceye kadar başarabileceğini görecektir. 3. BİR BİLGİSAYAR PROGRAMLAMA DİLİ ÖĞRENİLECEKTİR: Sonuçta hangi iş alanını seçmenize veya olmanıza bakmaksızın bir programlama dili öğrenme çabası içinde olmalısınız. Bütün öğretici kurslar bilgisayar ve Internet ile sürdürülecektir. Yaşınızın yirmilerin sonuna gelmesini beklemeksizin daha genç iken başlamanız sizin için en az 5 misli daha kolay olacaktır. Eğer bir bir ek lisanınız varsa bundan sonra üniversite öğreniminiz sırasında ikinci bir programlama dili öğrenmeniz çok daha zahmetsizdir. İşe hangi lisanı öğrenmekle başlayacaksınız..? En çok kullanımda olan üç dilden PERL, JAVA veya VISUAL BASIC'ten hangisinin ilk öğrenilecek dil olacağı o kadar önemli değildir. C veya C++'nin ilk öğrenilecek arasında seçimi doğru bir seçim olamaz. İlk öğrenilecek dil; Unix, Linux ve Microsoft'un tüm uygulamalarının hemen hemen her işletim sisteminde kullanılmakta olan PERL olabilir. PERL kullanımı kolay ve hataları affedicidir. Yüzlerce Internet sitesi bu dili öğrenme çabası içinde olanlara büyük kolaylıklar sağlamaktadır. Ağ üzerinde PERL uygulamalarınızda kullanabileceğiniz yüzbinlerce ücretsiz PERL programı bulunmaktadır. PERL'in en iyi yanı uygulama yazılım dilinin kendisi ücretsizdir. Windowslu bilgisayarınızda birkaç dakika içinde kurulabilecek Download etmeye açık paket bir kaynaktır. Bunu ilk bilgisayar çalışmanızda mümkünse denemeniz çok isabetli olacaktır. Onu bir kere öğrendikten sonra akıllı WEB siteleri kurmada, karar alma süreçlerinde, ihtiyacınız olan Internet sayfaları düzenlemenizde, yolculuk sırasında evinizdeki ışıkları ve bütün elektrikli ev aletlerini kontrol etmede kullanabilirsiniz. Şimdi tartıştığınız ve gerçekleştirilmesi zor görünen birçok projeyi hayata geçirmede PERL'i kullanabilirsiniz. PERL, dünyanın en tanınmış ve en çok bilinen bir Internet CGI dilidir. Bir kere onu öğrenmeye başladığınızda doğru seçim yaptığınızı çok çabuk anlayacaksınız. 4. KENDİ LINUX BİLGİSAYARINI KENDİN KUR...! Bundan sonra siz veya bir arkadaşınız bilgisayarınızı işletim ve kalite olarak yükseltmek (upgrade) isterse eskisini muhafaza ediniz. Hard Diski siliniz, LINUX veya Serbest BSD UNIX'i işletim sistemi olarak yükleyiniz. Bütün bu yazılımlar ve yüzlerce diğer uygulamalar UNIX / LINUX çevresinde bulunmaktadır. Tüm Internet serverlerinin yüzde 80'i bu işletim sistemi ile çalışmaktadır. Bu çok güvenilir bir işletim sistemi olacaktır. Yeniden bir yüklemeye gerek olmaksızın birçok Windows ve NT kullanıcılarının hayal dahi edemeyecekleri bir sürede aylarca ve hatta yıllarca kullanılabilecektir. Bunun için Windows örneğinde olduğu gibi bir lisans zorunluluğu da olmayacaktır. Bu işletim ile gayet yasal olarak istediğiniz sayıda bilgisayarı çalıştırabilirsiniz. UNIX ve PERL işletim sistemlerini sadece birkaç saatlik HTML deneyimi ile üniversite öğreniminiz yüzde 50 daha kolay olacak ve üniversiteyi bitirdikten sonra Internet'i seçmiş olduğunuz meslek alanında çok daha etkin kullanmanın desteği ve güvencesi yanınızda olacaktır. Sahip olduğunuz bu bilgi size hayal dahi edemeyeceğiniz yeni fırsatların kapılarını açacaktır. Bilgisayar donanımı üzerinde yoğunlaşma, teknolojiye karşı ürkekliğinizi giderecek ve 21. yüzyılda hemen hemen her şeyin çok daha kolay anlaşılabilir olduğunu göreceksiniz. Böylece hazırlıklarına şimdiden başlarsanız, sadece bir yaz tatili içinde bilgisayar donanımı ve en azından bir programlama dili öğrenebilirsiniz. Gelecek birkaç sene içinde gittikçe artan bir şekilde zamanınızın azaldığını göreceksiniz. Üniversiteye girdiğinizde bir gün içinde yeteri kadar saatiniz olmayacaktır. İşleri ertelemenizin asla bir anlamı olamaz ve bunu asla yapmayınız. Hayatınızı kontrol eden teknolojiyi etkin biçimde kullanmanız sizin başarınızın temeli olacaktır. 5. ÖĞRETMENLERLE DİYALOĞUNU SÜREKLİ ETKİNLEŞTİR: Her sınıfta öğretmenin kürsüsüne yakın oturmak sizinle iletişiminde parmağınızı kaldırmasanız dahi konuşmalarında size yönelecektir. Bir öğretmenin özel ilgileri hakkında bilgi sahibi olmak ve bu konuları konuşmakla ihtiyacınız olan daha yararlı konulara girmenizde kolay olacaktır. Öğretmenin konuşması da kesinlikle hiç bir zaman kesilmeyecektir. Konuşmaya başlamadan önce daima bir göz teması yakalamayı bekleyiniz. Müzakeresini istediğiniz konuyu ortaya koymadan önce yakın ilintili konularda önceden gerçekçi bilgiler edinin. Sonuçta istediğiniz anda sürmekte olan konuşmayı zenginleştirebilir ve öğretmeninizin özel ilgileri hakkında birçok şeyler öğrenmiş olursunuz. Daha ziyade konularla ilgili sorular içinde çalışarak, konuşmayı bilgi ihtiyacı içinde olduğunuz konuya getirebilirsiniz. Bu tekniğin şimdiden yakalamanın üniversitede paha biçilmez faydasını göreceksiniz. Bu teknik ile sonunda hoca/öğrenci ilişkisini 1:1 oranına indirgeyebilirsiniz. İhtiyacınız olan ve hocanın göstereceği tüm dikkati kendine çekebilirsiniz. Bu durumda sınıfın geri kalan kısmı da ancak geriye kalan zamanı paylaşacaktır. Elbette sınıfta herkesin böyle bir çalışma içinde olması bu yaklaşımı boşa çıkarır. Fakat sınıfta yoğun olarak kimse böyle bir yaklaşım içinde değilse bu sizin şansınız olacaktır. Bundan sonra sürdürülen söyleşi, çevrenizde bulunanları hatta okul yöneticisini ve okul yönetimini de sürece katacaktır. Bundan sonraki adımda konu ile ilgili olarak okul yönetimini bilgilendirmek için bir sebep yakalayınız. Onları tanımak amacıyla küçük bir yardım isteğinde bulunun, okul çalışmaları hakkında onları ne kadar beğendiğinizi açıklayın. Daha sonraları okul yardımlarının otomatik olarak sağlanmasında okul yönetimi ile gerçekleştirilen bu ilişkilerin ne kadar önemli olduğunu anlayacaksınız. Yardım isteme konusunda beklemede iken ona gerçekten ihtiyacınızın olduğu ana kadar bir hata yapmayınız. İlişkinizi geliştiriniz ve öncelikle uyum içinde bulununuz. Böylece yardımın zorunlu ve gerekli olduğu andaki alma girişiminiz başarılı olacaktır. Çalışmalarınızda, hayati önemi olan projelerinizde bir yanlışlığın olmaması için çevrenizde sizi izleyenlerin olması çok önemlidir. Bu süreci üniversitede hocalarla, mümkünse üniversite yönetimi ile, karşılaştığınız herkes ile paylaşarak daha da genişletebilirsiniz. Konuşmalarınız sadece dakikalar sürecektir ama kazanılan bilgi ve kavrayış ölçülemez boyutta olacaktır. 6. KENDİNE HER HAFTA HER SINIF İÇİN, TAKİP ETTİĞİN KURSA PARALEL VE SENİN DE ÖZEL İLGİNİ ÇEKEN BİR KONUDA OLACAK ŞEKİLDE EV ÖDEVLERİ HAZIRLA. Bu bir anlamda gelecek rüyalarının tasarladığı, öğretmenin de sana vermesini istediğin bir ev-ödevi olacaktır. Bu bir durum değerlendirme raporu, bir bilgisayar programı, bir Power Point (Güç Merkezi) tanıtımı, bir yağlı boya veya karakalem resim tablosu, özel bir harita, vb. senin birkaç saat içinde yapabileceğin bir tasarım olabilir. Bu projeleri ne kadar sıklıkla tamamlarsanız onlar da gittikçe daha da kolaylaşacaklardır. Bunlar aynı zamanda gelecekte yapılacak daha büyük projelerin temelini oluşturacaklardır. Öğretmenleriniz, sizin kendi eğilimlerinize göre geliştirdiğiniz projelere alıştıkça sizi kendi klasik ödevlerinden affedebilir ve sizi hayallerinizdeki ders programınızda daha serbest hareket etmenize izin verebilirler. 7. HER AY BİR VEYA İKİ SINIFA SUNULMAK ÜZERE DOPDOLU VE ÜZERİNDE ÖZENLE ÇALIŞILMIŞ BİR PROJE HAZIRLA...! Proje bittiğinde sınıfın çoğunluğu veya tamamı çalışmayı takdir etmeliler. Eğer gerekiyorsa projenin başarıldığına inandıktan sonra yaptığın çalışma hakkında hocayı bilgilendir ve uyar. Ondan ders saatinde çalışmanın sınıfta öğrencilere aktarılması için birkaç dakikalık izin iste. Zamanla üzerlerinde uğraşmak için seçtiğin projeler daha büyüyecek, daha karmaşık olacak ve daha fazla dış yardıma ve kaynaklara ihtiyacın olacak. Bu dış kaynakların eğitim ve bilgi gücü okulunuzdaki izleyici kitlesinin daha genişlemesini sağlayacaktır. Sonunda daha büyük projelerinizin bazıları tüm okul tarafından izlenmeye alınır veya bulunduğunuz bölgenin dikkatini çekecektir. Dikkatin sadece kendisi bir amaç olamaz. Fakat sizin projelerinizi daha geniş bir izleyici kitlesine takdim etmeniz, deneyimlerini, bilgi kaynaklarını size aktaracak daha geniş bir öğretmen ve yerel yöneticilerle çalışma olanağı yakalamanız, diğer öğrenci arkadaşlarınızın rüyalarında bile göremeyecekleri bir şansı siz genç yaşta yakalamış olacaksınız. 8. SENİNLE SADECE İLGİLENMELERİNİ SAĞLAMAK AMACIYLA, HOCALARINDAN, OKUL MÜDÜRÜNDEN VE YÖNETİMİNDEN, HATTA YAKIN ÇEVRENDEKİ İŞ VE MESLEK SAHİBİ KİŞİLERDEN KÜÇÜK YARDIMLAR İSTE. Bu belki ilk proje çalışmanda bir sonuç vermeyebilir ama, ikinci proje devreye girdiğinde en azından öğretmeninizin davranışlarında bir değişikliği ve çalışmalarınıza ilgiyi ve saygınlığı görebileceksiniz. Bir sorunun çözümünde yardım istemek sıradan bir işbirliğinin çok ötesinde birçok sürprizleri de içinde bulundurmaktadır. Çeşitli okul malzemeleri, küçük sanat araç ve gereçleri, şirketlerden kullanım dışı malzemeler, vb. bazan hiç beklenmediği halde okullara gönderilebilir. Fazla almamaya ve fazla istememeye özen gösteriniz. Sizinle ilgilenen okulun, öğretmenin, yönetimin veya şirketin size yardım etmek amacıyla küçük fakat yasal bir kredi talepleri olabilir. Bundan sonra yaptığınız çalışmayı tam zamanında teslim edin ve bu çalışmanın başarılması için sana yardım eden herkese her olanağı kullanarak gerek dil ile ve gerekse yazılı olarak teşekkürlerini ilet. Gösterilen bu ilgi ile çalışmanız için daha geniş bir izleyici kitlesi oluşacak ve bu kitle sizi daha başarılı ürünler üretmeye teşvik edecektir. En önemlisi, gelecekteki çalışmalarınız için karşınızda yeni kapılar açılacaktır. 9. KENDİ BEDENSEL VE RUHSAL GELİŞİMİNİZ İÇİN ARAZİ GEZİLERİ YAPIN, KIRLARA ÇIKIN...! Proje çalışmalarınız başarı ile tamamlandığında, sizin eğlenmeye de bir zaman ayırmanız doğal ve gerekli bir hakkınızdır. Elinizde bir not defteri ile aklın doğru kabul ettiği ölçülerde, "Bu bir okul projesidir...!" tanımı içinde, nereye isterseniz gidiniz ve gözlem yapınız. Birçok şirkete girebilir, özel sektörde ve kamu kuruluşlarında özel geziler yaparsınız, sanayi ve toplum önderlerinden uzman yardımı alabilirsiniz, ek malzemeler, ürün örnekleri, düşünceler, teknik yayınlar, kitaplar, hatta karmaşık bir cihazın kredi borçlanmasını yapabilirsiniz. Kazandığınız bu saygınlık aldığınız doğru eğitimin bir karşılığı olmaktadır. Size verilen bu destekle ne sizin ve ne de okul yönetiminin hayalde dahi kuramayacağı daha zor proje çalışmalarını gerçekleştirme gücü kazanmış olursunuz. Bu teknikle siz sadece üzerinde çalıştığınız projelerinizi tamamlamakla kalmayacak, fakat bunun yanında süreç sırasında diğer önemli yaşlı büyükler ve etkililer ile birlik içinde çalışmada yeni bilgi ve deneyimler kazanacaksınız. 10. PROJE ÇALIŞMALARINI YAZI VE FOTOĞRAFLARLA BELGELE Yaptığın çalışmayı anlatan ve bunun senin eğitimin üzerinde neden önemli olduğunu vurgulayan bir makale yaz. Gerçekleşen proje hakkında böyle bir tesbit ileride bu projenin yerel okul veya toplum için çıkarılan yeni bir gazetenin kuruluş çalışmalarında örnek olabilir. Projenizi belgelemenize ek olarak sana çalışmalarının her bir aşamasında yardımcı olan, projenin tartışmalarına katkıda bulunan, yazılı tanıtımına düşüncelerini bildiren herkese ayırdetmeksizin teşekkür ettiğinden emin ol. Eğer proje bir televizyon veya gazete makalesi olursa bunun bir kopyasını elinin altında bulundur. Böylece yazıyı gözden geçirdiğinde proje ve projenin ayrıntılarında sana yardımda bulunanlara ve yardımlarına yazıda yer verildiğine emin olursun. Bu çalışma sadece üstün nitelikli bir uygulama olmayıp 3 tür çok önemli etkisi olacaktır: a. Gelecekte bu çalışmanın devamı olacak benzer projelerde gerekli destek için bir güven ortamı oluşacaktır. b. Bu çalışma ile siz benzersiz bir öğrenci ve kendisinden olağanüstü çalışmaların beklendiği bir kişi olarak tanınacaksınız. c. Sonuncu olarak bu çalışma sizi bir öğrenci olarak burslarda, doktora çalışmalarında, yerel ödüllerde ve mesleğinizle iş hayatına girmeye hazır olduğunuzda size çok saygın bir görev verilmesinde yıllar öncesinden seçici olacaktır. Ödüllerin kendilerinin doğrudan bir değerleri olmayabilir. Fakat bunlar sizin ufkunuzu açacak, size liderlerin, yöneticilerin ve diğer düşünce kaynaklarının birbirleriyle nasıl bir etkileşim içinde olduklarını ve onların işlerin üstesinden nasıl geldiklerini anlatacak ve öğretecek diğer üstün niteliklere sahip önemli kişilerle etkileşim içine girmenizi sağlayacak fırsatları yakalamış olacaksınız. Bu bilginin, hepimizin içinde bulunduğu en önemli sınıftan, mezun olmamızın olanak dışı bir kurstan, mezara kadar iç içe olacağımız, hayatımız boyunca sürecek "İNSANIN DOĞASI" kursunda kendine özel eleştirel bir önemi olacaktır. LÜTFEN hayattaki başarınızı etkileyecek önerileri 10 maddede açıklayan bu yazıyı dikkatle hayatınızda uygulama çabası veriniz. Bu önerilerle siz sadece şerefli ve saygın bir mezun olmanın ötesinde, size dünyadaki tüm üniversitelerin kapısını açacak bilgiyle donatacak, hatta yaşamın kendi içinde taşıdığı daha büyük tehlikelere ve tehditlere karşı güçlü olmanızı sağlayacak, ulaşılması zor, çok üstün ve olağanüstü bir tümden eğitimden mezun olacaksınız. YOLUNUZ AÇIK OLSUN.........! ----------------------------------------------------------------------- Dünya ancak iş gören insanlar tarafından imar edilir ve kutsanır. Lâf edenler, dedi-kodu yapanlar tarafından değil.....! Üreten insan üretken bilgi ve beceriye sahip olan insandır. ZEKİ KENTEL zkentel@netone.com.tr //////////////////////////////////////////////////////////// Bu yazının yazılmasında aşağıda adresi verilen kaynaktan yararlanılmıştır. ( * ) www.dimke.com/hoby.html