[LINUX:24625] Re: sorunsuz bir linux istiyorum

From: Serdar KOYLU (skoylu@altavista.com)
Date: Mon 29 Jan 2001 - 22:03:44 EET

Selamlar..

Bugun dukkani Aksam 19:00 gibi kapattik. Rapora baktim. 6 Windows kurulumu, 2 Ses karti tanitma, 1 Virus temizleme, 1 File server (Linux) yapma.

Teknik servisin bir gunluk isi. Hepsi gelip 20,30,40,50.. $ para verip bunlari yaptiriyor. Yarin cetele tutacagim. Tek tek yazacagim size. Hani MS Windows kolaydi ?

Gelelim Linux'a. Linuxun en buyuk derdi suruculerinin bulunmamasidir. Daha 5-6 ay kadar oncesinde Sadece Realtek 8XX9 Eth. Kartlarinin diketlerinde linux driveri gorebilirdiniz, bir kac sira disi donanim haricinde. Linux'a tanitamadigim icin TNT ekran kartini sokup yerine S3 Trio64 taktigimi bilirim.

Bugun elimden en az 9-10 Driver CD'si gecti. Anakart, ekran karti, ses karti. Hepsi All-In-One. Yenice ambalajindan cikmis. Ve nerdeyse hepsinde Linux driverleri mevcut. Hemde kurulum tarifiyle. Hatirlarim, Iwill diye bir anakartin CD'sini surucude unutmusuz, reboot'tan sonra Hoppa.. Linux acildi CD'den. Bir driver CD'siymis ayni zamanda. Ne IWill'in kendi sitesinde, ne manuellerde ne CD'nin Win tarafinda hic bir bilgi yoktu bunlar hakkinda.

Demekki artik Linux donanim ureticileri tarafindan ciddiye aliniyor. Peki neden Turkce destegi gibi konularda hala yetersiz ? Oncelikle soru: Neden MS Access 97'yi Turkce Surum diyerek, bir tomar para verip aldiginiz halde, Yardimlari Ingilizce cikiyor ? Gene Linux'a donelim. Siz cevabi kendiniz bulun. Turkce Win95 OSR2 + Office 95'le ugrasirken, ilginc bir durum basima geldi. Alet Powerpoint slaytlarini duzgun gosteriyor fakat yazicidan Fontlarin turkce harfleri bozuk cikiyor. Askerim. Brifing yetisecek. Nerdeyse Divan-ı harbe gidiyorduk. MS'ye acip sorduk: Incelenecek, cozulecek, Service Pack Yapilacak sonra da yaz gelecek yonca bitecek... Iste puf noktasi burada. Eger Linux kullaniyor olsaydim, acar bu sorunu kendim giderirdim. Allaha sukur o kadarcik programcilik bilgimiz var. Ama MS cephesinde gobeginizden Gates'e baglisiniz. Gates bu duzeltmeyi SP degilde yeni surum olarak yaparsa, ki oyle yapti, gidip onun hatasinin duzelmesi icin ona para kazandirmak zorunda olmak gibi mide agrilarina yol acan bir du
ruma dusersiniz.

Szin sorununuza gelince, olaylari cok yuzeysel ele almanin getirdigi sorunlar. Merak etmeyin Linux size isin teknigi ogretecektir yakinda. Neden Linux'ta Turkce destegi yok veya boyle sallapati derseniz onu da soyle aciklayayim. Daha Turkce'nin bir standardi yok, biiir.. Evet TS diger Kamu kurumlari gibi gobegini kasimaktan firsat bulupta, Ne bir standardizasyon belirlemis, iste fare, Buyuk/kucuk harf sembol seti vs. Nede bunlarin uygulanmasi icin global olcekte onlemler almamis bu iki... Mesela Turkce olmayan televizyonlar Gumrukten giremez dese bakin ne kadar cabuk cozulur bu mesele. Bu oyle bir kac karakteri yamamakla biten bir sey degildir. EBCDIC'den, Teletext'e kadar her seyde belirlenmesi gerekir. IBM sagolsun bir PC-8 cikardi. ISO'da 8859-9 mu neydi bir sey. TS onlari oturtacagim diye ugrasiyor ama nafile. Asil sorun bu. Linux ise bir baska yonden bu noktada sorun olusturur. POSIX Dil destegi hakkinda belirtim yapmaz. Bu destek icin Linux X/Open e oykunur. X/Open ise uyulsa bir turlu, uyulmasa baska
turlu bir sorundur. Cunku onun font tablosu PC font tablosuna uymaz. Bu su anlama gelir, Yaziyi yazdiginiz yazici X/Open desteklemelidir. Bunun icinde bir baska formul bulunmustur: PostScript. O da Turkce desteklemez, standardinda.. Goruyormusunuz, Turkce destek eklemek istediginizde Linuxtan baska hangi etmenler ortaya cikiyor.. Linux'un ayakta kalabilmesinin tek kosulu standartlara bagli kalabilmesidir. Bizim bir standardimiz yokki, POSIX, X/Open, UNIX98, PostScript, TrueType vs. bu standardi kullansin. Hepsi iste boyle kafasina gore uygulama yapar, tus basar, ekran gostermez, ekran gosterir yazici yazmaz. MS bu noktada rahattir. Kendi standardini koyar. Nasil olsa fontcusu, klavyecisi, yazici ureticisi hepsi ona uyar sonunda.. Uymazsada nasil olsa yeni versiyonda bu sayede biraz daha kupunu doldurur.

Gelelim benim makineme. LILO Boot yazinca, oyle birakirsam hic sorun yok. Tikir tikir calisiyor. Ben ne istersem onu yapiyor. Ama DOS yazarsam sorun o zaman basliyor. Yok virusmu girer, yok mavi ekran kabusu. Yok "reserved error: No description reserved for this error message" mi cikar (MS Access verip duruyor bunu ODBC ile baglaninca) ..
Evet iste ayni makine. Linux ise no problem. Windows ise once bildigim tum dualari okumam gerekiyor...

Saygi ve sevgiler..

On Mon, 29 January 2001, Hakan SAVAÞAN wrote:

> Ne kadar tanýdýk bir hikaye.
>
> Hakan SAVAÞAN.

Find the best deals on the web at AltaVista Shopping!
http://www.shopping.altavista.com