[LINUX:20525] RE: Ynt: Re: mail server kurmak istiyorum

From: Serdar KOYLU (skoylu@altavista.com)
Date: Fri 13 Oct 2000 - 16:44:07 EEST

Selamlar..

On Fri, 13 October 2000, Duzgun GUL wrote:

> eh o zaman ya size ogretilende sorun var ya da benim gozumle gorup, elimle
> yaptigim islemlerde sorun var ? hangisine inanacagim ??

Gerisi bir hayli kalabalik ve inatlasmaya varan bir hale donup gidiyor. Andreas bey'in formulleri Sun, IBM, Microsoft vs. kaynaklari ile ortusuyor. Fakat Asil onemli olan bir husus atlaniyor. Linux hakikaten bu kadar agir yuk ile calismak uzere tasarlanmamistir. Cunku hedef platformlari zaten bu yuku kaldiracak sasiye sahip degildir. Bu yuku tek bir makinede kaldirmak icin ozel ag bagdastiricilari, ozel RAID array veya farkli saklama sistemleri gerekir. Bu tur agir is makinalari da genelde ozel uretilir ve ureticisinin isletim sistemini kullanir. Peki biz gidip milyon dolarlik bu sistemlere mi yatirim yapalim derseniz, sunu sorarim "Elinizde bu makineyi besleyecek altyapi var mi ? Clientleriniz yuksek bandli FDDI, ATM vs. backbone mu kullaniyor ?" buyuk ihtimalle 10 veya 100 MBit Ethernet diyeceksiniz. Ayrica clienletlerin kac tanesi ayni anda sistemde login oluyor desek, gene dusuk sayilar vereceksiniz. Yani bant genisliginiz ile zaten clientleri bogmus oluyorsunuz. Boylece makine nefes almak icin firsat bu
luyor. Hic bu tarafini dusundunuz mu ?

Basit bir formul :

100 MBit = 100*1024*1024 = 104 MBit = 13 MBayt/sn. Ethernet Header vs. icin 1 MB sn atilinca, 12 MB/s. 20000 Kullanici icin 12000/20000 = 600 B/s. Artik gerisini siz hesaplayin. Birde 20000 mailboxu bir dizine koyarsaniz, dehsetli bir performans kaybi yasarsiniz.

ext2-3 yerine raiserfs vs kurmak dusunulebilir, ama sonucta toplam maliyet guzel bir solaris'ten yuksek cikabilir.

Peki ne yapalim derseniz, bu kadar ince hesaplar genelde carsiya uymaz. Dedigim gibi altyapiniz mukemmel olur, gateway / router vs. mukemmel olur, clientler switch vs ile ATM gibi yuksek hizli omurgalara direk baglanir da, bu hesabi yaparsiniz. O zaman zaten toplam maliyet icinde solaris (veya baba bir Linux makinesi) devede kulak kalir, dusunmezsiniz bile.

Saygi ve sevgiler...